Gå till innehåll

Bakåtsträvare med T5


PeterG

Rekommenderade inlägg

Har följande ljus på mitt "flyttkar" sedan 3 veckor.

-1x 400w HQI-T 6500K

-2x Philips de luxe pro tl5 Ho 49w/950 5200K cri 92 Ra8 Dimbara

- Led från OceanStig 7x20000K , 7 Blå 540nm

Helt plötsligt har ffa mina små nano fraggar fått mera cromoproteiner / fluorescens dvs de skimmrar helt plötsligt i ffa grönt

oavsett vilken belysning jag har. (även färgen hos röda Acans. framträder mer)

Efter att ha pratat med en som har testat

Philips tl5 ActiViva 54 W 1sl

och som också har upplevt samma ökade fluorescens hos sina koraller !

-Undrar om det är fler som upplevt samma sak med dessa lysrör och som också har testat dessa under någon längre tid?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte så konstigt att de rören, framförallt ActivViva röret ger dessa resultat. Det är två rör som bygger på RGBA princip för att ge ett vitt ljus och speciellt ActiveVivaröret liknar i spektra de bästa ljuskombinationer för färgåtergivning hos koraller som jag sett.

Först spektrat hos Philips de luxe pro tl5 Ho

post-2331-14468934459755_thumb.jpg

Sedan activVivaröret som håller 17 000 K

post-2331-14468934459602_thumb.jpg

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vitsen med dessa rör är troligtvis inte att de stimulerar några kromoforer extra mycket (eller kromoforer är felaktigt tror jag - det gäller istället pigment/proteinkomplex som är fluorescerande, dvs de tar in en foton med en viss våglängd och skickar ut en med en annan våglängd (oftast längre våglängd))

Vad de däremot gör är att skapa ett vitaktigt ljus för oss genom att lura vår hjärna. Ett vitt ljus består definitionsmässigt av alla våglängder i området 400 - 700 nm, solljuset som ett exempel men vi är utrustade med ett färgseende som har toppar i tre våglängdsområde, 445-455 (Violett), 525-535 (grön) och 555 - 570 (Gult). Utifrån intensiteten i dessa områden kalkylera vår hjärna fram en hel färg och ljusbild. Detta gäller i generella drag - hela sanningen är inte lika okomplicerad som vanligt. Vår typ av att se färgtoner beror på så kallad additiv färgblandning. Vi utgår från tre grundfärger - rött, grönt och blått (RGB). Om vi har 1 våglängder i vardera av dessa färgområden och samma intensitet så ser vi ett mer eller mindre vitt ljus fast det bara är 3 specifika våglängder. Alla färgskärmar bygger på denna teknik, ibland med en topp i området 570 - 580 nm (amber) (RGBA). Om du tittar på spektrat från de bägge lysrören så ser du just detta - speciellt på ActiveViva röret

Vad gäller ljusintensiteten däremot så är vi känsligast för området mellan 500 och 600 nm som vi också kan uppfatta som vitt ljus om det är uniformt fördelat. Vi är så känsliga i det området för starka ljuskällor att vi inte uppfattar små svaga källor i specifika våglängder, vi bländas helt enkelt men vi ser bra. Normalt för vårt färgseende när vi bara baserar det på reflekterande ljusstrålar så fungerar det utmärkt - vi ser en förtrollande värld av färger. Däremot när vi försöker betrakta svaga källor som sänder ut sina egna fotoner så drunknar de i ljusflödet - de finns där men vi kan inte se dem på grund av alla reflekterande fotoner.

Jag tror att det förhåller sig på det sättet att när man begränsar antalet utsända fotoner från sin ljuskälla i området 500 - 600 så mycket som möjligt så uppfattar våra ögon mycket bättre de små och svaga ljuskällorna från de fluorescerande proteinerna i korallerna - dessa färger kommer då att framträda på bekostnad av de reflekterande pigmenten.

Ett exempel. En korall har pigment som gör att när ljusstrålar i området 400 - 700 nm träffar dem reflekterar en kombination av strålar som ger en brun färg. Samtidigt har den fluorescerande protein som tar in fotoner med en våglängd i det blåa området och skickar tillbaka en foton i det gröna våglängdsområdet. De blåa våglängderna finns i vår ljuskälla men de av proteinet utsända fotonerna drunknar i alla reflekterande fotoner - korallen är fortfarande brun. Motsatsen - vi använder endast en ljuskälla som sänder ut fotoner i det blå området - resultatet är att vi till våra ögon får tillbaks eventuellt reflekterande blå våglängder plus att de av korallen utsända - nya - gröna fotonerna. Plötsligen är korallen inte brun längre utan blå till grön.

Givetvis så kan vi ju inte utesluta några våglängder i området 400 - 700 nm - tar vi bort några så får vi ju inte tillbaks dem om det finns något pigment som just reflekterar den våglängden (fotonen) och vi missar några reflekterande färger. Men om vi begränsar så mycket som möjligt intensiteten i det område som vårt öga uppfattar bäst och intensivast (500 - 600 nm) så mycket som möjligt så kan vi med RGB och RGBA tekniken få ett för oss behagligt vitt ljus men som släpper igenom de svaga fluorescerande källorna också.

Min uppfattning är att det är just detta som dessa Philipsrör gör - resultatet är för mig att de inte stimulerar mer färger utan att du plötsligt ser de färger som tidigare varit helt dränkta av reflekterande fotoner i området 500 - 600 nm. Du ser plötsligen träden i all skog.

Detta är min huvuduppfattning men jag tycker mig också ha noterat att om man kör en del våglängder på rätt hög intensitet under en längre tid så kan korallerna ändra färg. Vad den responsen består av vet jag inte men det kan vara många olika orsaker som skydd, utnyttjande och annat.

Nu vet jag att det finns fler personer ute bland forumsmedlemmarna som är mer experter på det här området än vad jag är - kom gärna in i debatten. Det här är vad jag tror idag och det behöver inte alls överensstämma med hela verkligheten - och framförallt är det nog inte det som jag tror i morgon :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blev lite fel om ögat. De olika färgsensorerna i ögat har ett brett upptagningsspektrum. I hjärnan sker sedan databehandlingen.

250px-Cone-response.svg.png

Bilden lånad från: http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%A4rgseende

Vi har ju inga tomma områden i spektrumet utan ser alla våglängder mellan knappt 400 och åtminstone 810.

(Alla mina elever såg 810 nm när jag undervisade på CD- spelare).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var medvetet Stig - jag skrev toppar. Det innebär att om du tar tre punktkällor som ger enbart 455, 535 och 570 så uppfattas ljuset som vitt. Det var själva kontentan av det hela. Att de har ett brett upptagningsspektra gör ju att vi kan se olika nyanser givetvis. Men det räcker med 3 bestämda våglängder för att hjärna skall tolka ljuset som vitt, ljuset alltså - inte reflektionen.

MVH Lasse

Ändrat av Edward
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...