Gå till innehåll

Streamer och doppvärmar funderingar


Axxe

Rekommenderade inlägg

Ska ju starta upp ett större kar, 120L 75x40x40cm.

Streamers: tänkt att köra två Tunze 6015, 1800l/h per st. Vill ha två för att korsa deras flöden, samtidigt vill jag kunna ha t ex koffertfisk så hur mkt sug blir det runt deras sfäriska upptagningsområde? Tyvärr är de ju inte ställbara och jag hittar inga mindre streamers, som jag skulle kunna ha 3 eller fler av istället.

Värmare: Tänkte först en 100W Eheim jäger, men den är 42,5cm lång och kan därmed inte gå att ha ståendes i karet. Antingen ha den horisontellt, om det ens är att rekommendera? Gå på två 50W som är drygt 30cm långa? Eller finns det någon annan bra mer kompakt 100W värmare som är under 40cm lång?

Ja det är söndagens funderingar det, tacksam för andras tankar i ämnet :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stod på Eheims sida att 75W var till 60-100L och 100W till 100-150L. Är de siffrorna jag gått på. Men då borde en 75W vara en riktigt bra kompromiss? Den är under 40cm lång så jag inte behöver två värmare (platsbrist), men den blir inte underdimensionerad till 120l då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När man kör salt får man mycket värme från belysningen också.

Nackdelen med för stor värmarenör att den kan hänga sig och "koka" karet, så man bör inte ha mer än nödvändigt och gärna dela uppberforderlug effekt på minst två.

Max 75w totalt skulle jag säga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, 2x25 låter lagom.

Jag kör 75w till mina 260L vattenvolym.

Det är som så att en doppvärmare med effekten N kan värma X antal liter vatten Y grader över "rumstemperatur". (Egentligen är vattnet troligen högre än rumstemp redan mha belysning & pumpar men du hajar)

Om N är högt nog för att värma X till 34 grader kan du med lite otur vinka adjö till alla dina invånare.

Den “formel” för värmare som jag har lärt mig är; 1/10 av akvariets volym i watt behövs för att höja akvariets värme 1grad över rumstemperaturen.

100w värmare kan alltså öka temperaturen 8,3 grader i ditt 120L. Räknar vi bort inredning, egentliga innermått, lägre vattenyta mm + streamers och belysning är det inte omöjligt att en 100w doppvärmare som hänger sig höjer temperaturen i ditt kar med 12 grader över rumstemp.

Om du kör 2x50 och 1 hänger sig har vi då maximalt 6 graders ökning. Beroende på rumstemperatur kan även det få ganska allvarliga följder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

...Rätt varmt i rummet som det är, ca 20grader. ...

HAHA rätt varmt 20 grader vi hade 21 grader hemma o frugan frös hela tiden så höjde till 22-23 allt är relativt. men till din fråga så det som orm låter ganska rimligt dock så har jag hittat en sida som kan berkna det åt dig : http://www.kernsanalysis.com/HeaterCalculator.cgi

jag skrev in dina mått och gissade på 8mm glas samt 21 rumps temp och önskad vatten temp på 25 grader. då fick de det till en värmare på 32W. testa själv och avgör

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja kanske är varmare, har golvvärme så rummet upplevs som jättevarmt fast det inte alltid är det, brukar därför dra av ett par grader från upplevelsetemperaturen :)

Tack för länken, har lite mer kött på benen nu hur jag ska lösa värmarhistorien, största problemet är löst hursomhelst då jag defintivt inte behöver 100W längre och de mindre värmarna är kortare o går med lätthet ner i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett 600 liters och 120 liters sump. Kan tänka mig att det ligger på 570 liter vatten. Till det har jag en 100 w värmare och det klarar sig bra med den. Det går upp till 27° fram emot kvällen och håller ca 23,5 övrig tid. Värmaren har jag bara inkopplad vintertid.

/Michael.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja om vi kikar på streamers (något jag har noll koll på iom enbart nanoburk) så har jag klurat ut att 2 tunze 6015(1800l/h) ger 30Xvolymen i cirkulation och att jag helst har 2 för att krocka strömmarna.

Några andra tankar på detta? Om man vill köra endast en bättre större streamer med någon typ av kontroll, vad gäller då placering?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ronnie mäter 20 grader rummet, Patrik 22 - 23. Vem har varmast? Tror nån att det går att veta så har man inte koll på läget. Här är lite läsning om hur krångligt det faktiskt är (sid 4):

http://www.pentronic.se/media/27733/SE1999-5.pdf#page=4

+ en massa annat som är osäkert. Ta alltså såna värden och tumregler som utgår från dem inte med en nypa salt utan ett billass. Tyvärr går det inte att ha några säkra uppfattningar, man måste testa praktiskt hur det blir.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis Bygert, rummet håller drygt 20 enligt termometer men golvvärme luras lite och det är lätt att missa hur varmt man faktiskt har, nu inför vintern när utetempen sjunker så blir värmen mer oberäknelig då dygnstperaturena skiljer sig så mkt åt, lättare mitt i vintern när utetemp är mer stabil. Men jag kör på 2x25 och får se vad den faktiska tanktempen blir :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en WP-10 i mitt kar som är ca 55cm invändigt, jag upplever de som väldigt svag och är på väg att byta ut den mot en RW-8 istället, dels för att kunna ställa den efter behovet, och dels för att den även klarar av större kar om man skulle få för sig att byta upp sig i framtiden. Jag hoppas dock att den håller bättre än WP-10'an som jag fått byta ut både motorblock och kontroller på, på mindre än ett år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 1 månad senare...
Grymt nöjd med 6040 :)

Horisontell placering av en doppvärmare, blir bra med cirkulation där, idiotiskt eller gångbart? ;)

Varmt vatten stiger, kallt vatten tenderar att lägga sig på botten (ner till fyra grader då, jag antar att det inte är aktuellt med lägre här). Sätter man doppvärmaren vertikalt kommer det alltså att dra upp vatten längs den. Sätter man den horisontellt nere vid botten så kommer den att dra igång en cirkulation som ger jämn temperatur, det är precis som med elementen i hus, de sitter inte vid golvet utan anledning. Sätter man däremot doppvärmaren horisontellt nära ytan så jobbar man mot naturlagarna, det kan bli en tendens att varmt vatten skiktar sig mot ytan och kallare längre ner. För att bryta det behövs det ordentlig cirkulation.

Sen lär man kolla vad det är för sorts doppvärmare också, moderna tål med möjligen nåt enstaka undantag att placeras hur som helst men det finns äldre där toppen måste vara över ytan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...