akejan Postat 28 oktober 2014 Postat 28 oktober 2014 Har hört smällar från akvariet ett tag. Idag fick jag syn på en ca 2cm lång röd/mörkröd mantis. Den satt i en håla i en av stenarna. Vad kan det vara för art? Ska jag ta bort den och isåfall hur? Citera
Rasmus Pedersen Postat 28 oktober 2014 Postat 28 oktober 2014 Ingen panik, två centimeter är ju ingenting. Återkom om den skulle bli tio centimeter, eller så Om du vill försöka dig på identifiering (att säga att den är röd/mörkröd är tyvärr inget vidare signalement för någon som inte sett den) så har du Roy Caldwells lista att kika lite i: http://www.ucmp.berkeley.edu/arthropoda/crustacea/malacostraca/eumalacostraca/royslist/. Citera
saltatrox Postat 29 oktober 2014 Postat 29 oktober 2014 Om du vill behålla dinna fiska och kräftdjur så bör du plocka ur den.Finns speciella fällor för dem.En fälla heter Terminator. Jag hade tagit ur den direktMvh Thomas Citera
fraggen Postat 29 oktober 2014 Postat 29 oktober 2014 Jag tror att en mantis har käkat upp min mandarinfisk..Kanske dags att göra slag i saken och införskaffa en fälla. Eller finns det någon i Göteborg som har en som jag kan hyra? Citera
Alexraptor Postat 29 oktober 2014 Postat 29 oktober 2014 Nästan lättast om möjligt är om du kan hitta stenen den sitter I vid tillfället och plocka ut hela stenen.Men släng eller döda den inte, det finns dom av oss som faktiskt är intresserade av att få tag på en levande Mantis. Citera
hagbard Postat 29 oktober 2014 Postat 29 oktober 2014 Har hört smällar från akvariet ett tag. Idag fick jag syn på en ca 2cm lång röd/mörkröd mantis. Den satt i en håla i en av stenarna. Vad kan det vara för art? Ska jag ta bort den och isåfall hur?Du har säkert koll på att det verkligen är en mantis..de har ju ett säreget utseende..men kan det vara en pistolräka istället? Citera
akejan Postat 29 oktober 2014 Författare Postat 29 oktober 2014 Nej! Det är en mantis, snabb som attan är den. Citera
Sherwan Postat 29 oktober 2014 Postat 29 oktober 2014 Jag hade en tidigare, provade med hemma gjorda fällor o terminator fälla, hjälpte inte alls, den hade krypt in i en liten håla i stenen.Fick hjälp av grabbarna på triton med enklaste knepet, ta stenen och vänd den riktad ner mot golvet eller en hink, låt den va någon minut o mantisen hoppar ut själv. Prova det om du har möjlighet att få upp stenen den sitter i.Lycka till Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.