Saltis Postat 20 oktober 2005 Postat 20 oktober 2005 hej jag har skaffat ett 120l kar som har varit igång 2 veckor med skummare men inget skumm ännu när ska det egentligen börja skumma? Obs la in sten igår Citera
Saltis Postat 20 oktober 2005 Författare Postat 20 oktober 2005 glömde säga jag har en Deltec mce 600. Citera
Clownen Postat 20 oktober 2005 Postat 20 oktober 2005 Min började jobba direkt, var det levande sten LS du satte i karet? Har du något levande i karet? Den brukar reagera ganska kraftigt när man sätter i nytt vatten dvs att vattnet stiger i den (och kan svämma över om man inte är försiktig). Har du testat att ha luftintaget helt öppet, dvs till höger, och skummarkoppen så långt ner som möjligt? Om du tar bort skummarkoppen ser/hör du att den producerar skum? Citera
stigigemla Postat 20 oktober 2005 Postat 20 oktober 2005 Det brukar skumma som mest efter en vecka ungefär. Sedan minskar det i takt med att du får ur näring ur vattnet. Helt färskt vatten skummar knappt alls eftersom det inte finns något att skumma av. Efter en månad ungefär har du nitrittoppen och när den är förbi är det dags att fundera på att handla djur. Citera
Saltis Postat 20 oktober 2005 Författare Postat 20 oktober 2005 aa det det var LS och osmos vatten men inget skumm ännu endast dålig lukt Citera
jens karlskrona Postat 20 oktober 2005 Postat 20 oktober 2005 Man ser igenom Mce 600 om det skummar!Vrid luftventilen så att du öppnar den helt tills full genomströmmning och sen vrid tillbaka saktatills den skummar som mest. Gör den inte det så är det något annat.Har du köpt "ny" -Färsk L-S från butik eller begagnad??Skummaren ny? om inte Är den rengjord? Citera
Saltis Postat 21 oktober 2005 Författare Postat 21 oktober 2005 det är splitterny skummare och LS är köpta hos akvarielagret.jag använder dest. vatten. men den verkar inte skumma överhuvudtaget. Citera
sebastianboos Postat 21 oktober 2005 Postat 21 oktober 2005 det var likadant hos mig.. har en mc-500... har haft det igång ca 1 månad och nu har jag 5 turbos och 2 eldräker i .. men min skummar inte heller knappt.. men jag fick den till att skumma hehe släng i en halv räka... så skall du se att det börjar skumma lite efter ett tag.. det gjorde det hos mig, eller iofs.. det är ju inte säkert att det börjar skumma hos dig för det.. men men testa kan man ju Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.