elvir Postat 9 november 2014 Dela Postat 9 november 2014 Hej alla! Jag är rätt så ny inom saltvatten, jag har haft ett annat salt kar för 2 år sen men det projektet gick inte så bra. Nu är jag mer påläst / rikare så jag kommer att göra allt rätt från första dan. Jag vill verkligen lyckas.idag har jag införskaffat mig en Aqua Medic Blenny 80L reef tank.http://www.zoo.se/produkter/akvaristik/akvarium-akvariemobel/akvarium/blenny-reeftank.htmlJa då ingår ju en skummare.En justerbar pump.3 st spots led. vet inte hur bra de är men ska uppgradera lyset i samband med att koraller sätts i. Funderar på en http://www.tritonakvarium.se/maxspect-razor-nano-60w/3110-0och jag vill gärna ha råd samt hjälp med valet av 8000k /10000k / 16000k. Vilken av dessa skulle passa mitt kar bäst?Jag har även en koralia innerpump "Wavemaker" som pumpar 1600L i tim + den pump som följer med, jag antar att det är tillräckligt med cirkulation.Osmos + silikat filter är påväg från triton, även en refraktometer. Även en http://www.tritonakvarium.se/fm-ultra-power-phos/2558-0 som jag tänkt o placera i en filtersocka bak i sumpen..Jag undrar om Ultra power phos kan användas hela tiden i karet? självklart bytas ut men ständigt använda det i karet? Finns det något jag glömt?Målet med karet är att fixa ett snyggt revkar med bra belysning och max 6 fiskar som trivs med varandra, koraller ska det bli stegvis..jag har läst på mkt om koraller och de flesta jag är interesserad av är de så kallat "lättskötta" koraller. Ska ta i minst 5 eremiter och 5 turbosnäckor, en räka som är röd med krit vita prickar "kommer ej ihåg namn"Har jag tänkt mig för många fiskar i detta kar? Hur många koraller kan jag ha?Jag har ej startat uppbyggnad av karet än, nu i veckan ska jag börja.Jag vet att man ska ha 10% levande sten i men jag har tänkt mig 5% levande och 5% annan sten, Kommer det att funka?Jag kommer att lägga upp bilder från och med nästa vecka Mvh //Elvir Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
akejan Postat 10 november 2014 Dela Postat 10 november 2014 Razor är en bra belysning. Du ska inte välja 8000k, den är för sötvatten. Det är en smaksak vad man väljer för färgtemperatur, den ena mer naturlig, den andra mer blåaktig.Antalet fiskar får du anpassa efter hur ditt kar funkar och är inrett, 6 fiskar av mindre modell torde funka bra. Du kan fylla ditt kar med mångakoraller. Kom bara ihåg att de växer, vissa väldigt mycket. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
elvir Postat 10 november 2014 Författare Dela Postat 10 november 2014 Tack ska du ha akejan. Men vad menar du med att lyset är naturligt och blått är det 10 k som är med blått eller 16? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Fabhellmyrs Postat 10 november 2014 Dela Postat 10 november 2014 Hej! Det han menar är att 10k är mer naturligt medans 16k är mer blåaktigt Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 10 november 2014 Dela Postat 10 november 2014 "Naturligt" är nog en definitionsfråga, men antar att man menar "mer likt solljus", dvs gulaktigt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
elvir Postat 10 november 2014 Författare Dela Postat 10 november 2014 Japp då förstår jag..men båda är lika bra för korallerna oavsett styrka? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 10 november 2014 Dela Postat 10 november 2014 Väljer man en med gult ljus är den oftast mer ljusstark, men det finns en risk att det mesta tenderar till att bli brun/grönt i dess ljus. Köper du en som är mer blåtonad i ljuset så kommer koraller och fiskar att se mer färgglada ut enligt min åsikt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 10 november 2014 Dela Postat 10 november 2014 Vad menar man med naturligt ljus?Vid ekvatorn är solljuset ungefär 10 000K ovanför vattenytan.Vid 1 meter djup har rött ljus minskat en hel del och vid 5 m djup även orange och gult.På 20 m djup är det praktiskt taget bara blått ljus kvar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
akejan Postat 10 november 2014 Dela Postat 10 november 2014 Det var olämpligt av mig att använda uttrycket "naturligt ljus".Per definition innebär ju detta att jag åsyftar solljuset. Solljuset innehåller ju alla våglängder vårt öga kan uppfatta men kan i vissa fall brytas eller absorberas i olika hög utsträckning så att vårt öga uppfattar någon eller några av de 7 olika grundfärgerna.Jag försökte bara beskriva att 10000k modellen har ett ljus som liknar solljuset, om man inte ökar andelen blått, medan den andra alltid är mer eller mindre blåtonad. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
elvir Postat 10 november 2014 Författare Dela Postat 10 november 2014 Det var olämpligt av mig att använda uttrycket "naturligt ljus".Per definition innebär ju detta att jag åsyftar solljuset. Solljuset innehåller ju alla våglängder vårt öga kan uppfatta men kan i vissa fall brytas eller absorberas i olika hög utsträckning så att vårt öga uppfattar någon eller några av de 7 olika grundfärgerna.Jag försökte bara beskriva att 10000k modellen har ett ljus som liknar solljuset, om man inte ökar andelen blått, medan den andra alltid är mer eller mindre blåtonad.Jag förstod vad du menade akejan och det var till stor hjälp pga att jag vill få ut det bästa av lyset och mycket färg i korallerna med hjälp av det blå skenet Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
elvir Postat 10 november 2014 Författare Dela Postat 10 november 2014 Vad tror ni om min fråga angående 5% levande sten och 5% död sten? kan man göra så? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Fabhellmyrs Postat 10 november 2014 Dela Postat 10 november 2014 Vad jag vet så kommer du behöva laka ur den döda stenen som läcker fosfat och det tar lång tid tror jag! Kör på levande är mitt tipsmvh Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
elvir Postat 10 november 2014 Författare Dela Postat 10 november 2014 men om stenen är köpt i akvarie affärn? då är den väl redo för ett kar direkt? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
akejan Postat 10 november 2014 Dela Postat 10 november 2014 Död sten är torkad korallsten utan levande mikroorganismer. Levande sten har hållts fuktig och innehåller massor av mikroorganismer. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
akejan Postat 10 november 2014 Dela Postat 10 november 2014 Har du tur följer det med massor av liv med stenen. Jag fick med; 3 krabbor, 1 sjöborre, flera ormsjöstjärnor, snäckor, 1 mantisräka, borstmaskar och en massa små kräftdjur. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
elvir Postat 10 november 2014 Författare Dela Postat 10 november 2014 Jo jag vet har haft levande sten i mitt förra kar..men om jag tar 50-50% levande 50 % död.. det borde väl vara tillräckligt med bakterier i säg 4kg levande? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Axxe Postat 10 november 2014 Dela Postat 10 november 2014 Är det någon spec anledning varför du även vill ha död sten? Tänkte som sagts tidigare att du bör laka ur osv, mer jobb med död sten helt enkelt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
elvir Postat 10 november 2014 Författare Dela Postat 10 november 2014 ja levande sten ser så kompakt ut på nått sätt.. jag vill ha större hål i stenen, kanske bättre att hitta fler mindre levande stenar och bygga dem på varandra.Måste man då ha nån slags spackel eller cement för att få allt och sitta fast? hur har ni gjort? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Axxe Postat 10 november 2014 Dela Postat 10 november 2014 Ja kompakt sten är jag ingen beundrare av heller, dock har jag hittat LS som har gott om håligheter och allt annat än kompakta. Kanske en väg för dig att gå är LS plus revkeramik t ex http://www.hakanstorpszoo.se/store/category/revkeramik-170628 istället för död sten. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
elvir Postat 10 november 2014 Författare Dela Postat 10 november 2014 hmm ser fint ut det där, men är det levande sten som de formar själva eller? på bilderna ser ju stenarna gråa ut? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Axxe Postat 10 november 2014 Dela Postat 10 november 2014 Nej det är gjort med en speciell sorts keramik/cement, har aldrig varit levande o därför slipper man ovälkommna rester av fosfat t ex. Man bör väl låta den dra i vatten något dygn för att få ur lite restämnen bara. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
elvir Postat 11 november 2014 Författare Dela Postat 11 november 2014 Jasså det låter ju bra..får titta på det där lite mer..tack Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 11 november 2014 Dela Postat 11 november 2014 Revkeramik är bra på många sätt, men kan ändå behövas att laka ur en tid. Inte på fosfat, men det gör något med pH't i karet en tid efter nyintroduktion. Det är också ett utmärkt underlag för kiselalger, så man får se till att ha ett gäng snäckor som kan ta hand om dessa.Bortsett från det så tycker jag det är långt snyggare än många stenar och har väldigt fina formationer. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
elvir Postat 11 november 2014 Författare Dela Postat 11 november 2014 Hur lätt är det att dra och hamra sönder levande sten så att får den som man vill ha den, och hur funkar det när man startar karet..jag har läst runt på nätet och alla gör olika vissa sätter i bara LS först och sedan levande sand efter någon dag och andra kör i allt på en gång? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 11 november 2014 Dela Postat 11 november 2014 Beroende på hur porös stenen är kan det vara mer eller mindre lätt att dela på den, men vill du hacka skulptera stenen är det nog enklare att göra det med torr död sten som inte skvätter och slabbar så mycket, och sen sammanfoga med tex revcement. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.