Gå till innehåll

Blenny 80L kar "nybörjare"


elvir

Rekommenderade inlägg

Update:

KH : 9-10 JBL

PO4 : 0

NO3 : 0

NO2 0,05

MG : 1200

CA: 400

Fortfarande ej lyckats med skummare, dock har jag idag sett lite gula missfärgningar innanför koppen vart skummet åker upp, har inte lyckats få nå torr skum alls men om den ligger aningen för djupt så fylls den med vatten och om den ligger aningen för högt så lyckats det aldrig bildas skumm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 101
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Update:

Bruna alger börjar härja över den fina stenen, har haft lyset på i ca 3-4timmar per dag sen start, kanske dags och ha lite släkt och låte städ patrullen göra sitt jobb!

Tog 2 bilder idag på en alg jag är fundersam över om den är bra eller inte? Vad äter denna alg? inte mina eremiter eller min turbo iaf.

och det första "Livet ur stenen" och sett att jag har ett 20 tal små micro "räkor" eller kräldjur på rutan :)

Första livet:

http://sv.tinypic.com/r/2dtnqmd/8

Mer Zoom:

http://sv.tinypic.com/r/51s2s/8 Ser ut som en ormstjärna? hört att de är bra?

Alg 2 sorter? 1 Brun och 1 ljusgrön plupp? vad är det för alger bra eller dåliga?

http://sv.tinypic.com/r/2woyx5e/8

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm för min pump kan bara tas ut om jag drar upp glasskivan..den liksom sitter där den sitter..

Min/mina sitter med magnet genom rutan högt upp på baksidan, längst till vänster bakom hålet.

Så det har aldrig varit något jag ens funderat över. Bytte till Tunze igår. min sarcophyton tror jag vill ha lite mer drag när den fäller skinnet. Får se om /när jag byter tillbaka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Hej och god jul alla :)

En liten update:

Gjorde mitt första vattenbyte idag 10% eller ca 11L vatten på 80 L kar så det blir lite mer.

Mätte även nitrat och det låg på 0,25 så det har gått ner sedan förra mätningen vilket var 0.5. Kanske mäter imorgon igen för att se om det blev skillnad av vattenbytet.

Mätte även Magnesium och Calcium.

MG: 1080 Väldigt lågt? Det har varit uppe på 1200 förut. Jag ska eller har gjort i samband med vattenbyte tillsatt flytande magnesium enligt anvisningarna.

Sist men inte minst: Skummaren skummar!! för ungefär 3 dagar sedan så såg jag mitt första skitiga skum som drogs ut ur halsen in i koppen :)

CA: 420 verkar stå rätt stadigt sedan förra mätningen.

Vad är det som äter av min magnesium? karet har inga invånare eller koraller?

Vad tycker ni är det för tidigt att stoppa i en fisk och kanske nån korall?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det som händer :o jag tog ut min sol korall ur karet för att mata den.

Jag placerade den i en skål och matade med "ricordea pulver mat" för att den skulle öppna sig och sedan fick den cyclops.

Den öppnade sig rätt mycket och åt sig mätt.

När jag stoppade tillbaka den i karet så var det nån cyclops kvar på stenen.

Mina blåbenade eremiter tog sig dit genast! och började knapra och knapra.. det jag sen insåg var att eremiterna försökte ta ut cyclopsen som korallen har svalt och ätit upp??

De har slitit i koraller rätt så mycket och nu verkar den "skadad" och öppnar sig inte nått mer, den kanske är chockad och jag som kanske är orolig.. kan den repa sig?

hoppas nån kan hjälpa mig med detta...

Edit:

Så fort jag insåg detta så tog jag bort eremiterna och klippte sönder en stor coca cola flaska och la den ner i sanden runt korallen...så att eremiterna inte ger sig på den under natten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Update:

Tjena Tjena

Ja då har man gjort lite tester:

KH: 9

Po4: 0

No2: 0.025

No3: 0

Mg: 1020 lågt :/ vet inte om jag vågar tillsätta nått mer mg tillskott förra veckan så satte jag i enligt anvisningarna och vattnet vart grumligt under ett antal timmar. Det gick dock bort under nästa dag. Vad tror ni ska man våga sätta i mer vid nästa vattenbyte?

Calc: 380

För övrigt har jag satt Solkorallen i "grottan" och den verkar må lite bättre dag för dag, den verkar även trivas mer i skugga och öppnar sig mer där.

Har även vart på triton idag och köpt 2 nya koraller :)

http://sv.tinypic.com/r/t83jid/8

http://sv.tinypic.com/r/2qs9nx3/8

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Update:

Köpt in 2 nya tester av magnesium och calcium av märker siera.

Blev nöjd med första testet som visade 1380mg och 450ca.

Vilken skillnad från JBLs tester!! Aldrig mer.

Jag har även kämpat mot hydroider på sten och senaste tillskottet Hydroid "Jellyfish" Läst på om dem och de verkar vara med i startfasen av akvariet och de dör ut så småningom.

Igår fick även de 2 första invånarna se sitt nya hem "förutom eremiterna"

2 clowner :D

Däremot så har jag förlorat 5 av 5 turbosniglar. :( vet inte varför..men mina eremiter kämpar på.

Har även hittat en Glasros på min fina solkorall :( vet inte hur jag ska få bort den, den växer precis mellan solkorallen på dens skelett.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...