Gå till innehåll

Blenny 80L kar "nybörjare"


elvir

Rekommenderade inlägg

  • Svar 101
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Justera skummaren så den inte är max öppen som man ser på bild http://sv.tinypic.com/r/2w68ffp/8. Vrid det blåa hjulet så att halva blir stängd, så har jag i mitt.

Vad har du för vatten nivå på karet? nånting säger mig att jag har skummaren för djupt i karet, med tanke på mitt pillande så har jag märkt det. Jag fyllde på karet så att det är 1 cm kvar innan det rinner över.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I bilderna i bruksanvisningen verkar vattennivån snarare vara 3 cm från kanten.

Konstigt nog står det inget om nivån i bruksanvisningen:http://www.aqua-medic.de/manuals/Blenny%20D%20GB%20F%20E%20RUS_13062293160.pdf

Ja det står inget där, det står bara hur man justerar skummaren osv.. men ditt tips på att ha den blåa ringen på 50 % tog ungefär 30 minuter så vart det överfullt.

Jag förstår inte vad som hände men gummiröret som går till ljuddämparen fylldes med vatten :S jag vågade inte ha på skummaren ännu en natt.

Jag funderar på att göra som en kille på ett annat forum gjort med skummaren. Han har limmat fast en magnet så att han kan justera på vilken höjd skummaren ska ligga.

här har ni guiden: http://www.reefsanctuary.com/forums/red-sea-max-owners-club/50034-davids-rsm-130d-138.html#post949108

Vad tror ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En uppdatering: Skummaren har jag lyft upp högre i karet, den skummar fortfarande inte som den ska skummet håller sig strax vid koppens början. Inget skummar upp hittils men viktigaste av allt det blir inte överfull, så jag låter den stå så i ett dygn och jag får se vad som händer inom de närmsta timmarna.

Efter det första testet så ser det ut såhär:

Mg = 1500 JBL Test

Ca = 460 JBL Test

Mag 1500-460 = 1040 Magnesium JBL Test

Nitrit = 0.01 JBL Test

PO4 = 0.01 JBL Test

Nitrat = 1 JBL Test

Ser det bra ut? Karet har varit igång i ca 40 timmar.

Salinitet:

Hydrometer test = 1.024?

Refractometer = 1.026?

Jag har läst igenom kalibrering av refractometer men är inte säker på att jag gör rätt.

Jag tilsätter några droppas sötvatten väntar i 30 sec tittar igenom och ställer in så att den vita delen är underst och sen kommer ett "mellanting" som lyser i "glasfärg" ? sen det blåa. min är inställd strax över strecket som har som en glasfärg alltså mer åt det blå hållet.

Gör jag rätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du gör rätt beträffande salthaltmätningen.

Hydrometern visar specifik vikt av vattnet.

Refraktometern visar brytningsindex i vatten relativt vikten av sötvatten i samma temperatur. Längst ut till höger i refraktometern har du skalan för salthalt. Den skall visa 35 så har du samma salthalt som i världshaven.

Sötvattnet väger 2/1000 mindre vid 20 grader så dina mätningar stämmer perfekt.

Den viktigaste testen är inte med. KH. Köp hellre ett Salifert test. Och gärna startbakterier så kommer karet igång fortare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skönt att höra! :) då är min salthald 1.026?

jag har en start bakterie kultur vid namnet: JBL uppstartsmedel Denitrol. Följer anvisningarna och tillsätter varje dag enligt de rätta måtten.

Angående test så ska jag iväg och köpa det.. men andra testerna ser de bra ut med mätningarna?

Däremot har jag inte sett så mycket liv från stenen? är detta normalt? Inga Större djur mest trådar ur stenen och jag är rätt säker på att jag har fått 1 alg..inga glasrosor eller bristleworms Thank God :)

men inga små vita stjärnor på rutan eller "bra Hitchhikers" är det för tidigt? Algen kan jag lägga in en bild på så att jag kan vara säker på vad det är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Salthalten borde vara rätt. 3,5%

Relativa vikten är 1.026

Specifik vikt 1.024

Allt är bra.

Jag är osäker på Magnesiumvärdet. JBL är inte känt som särskilt bra på saltvattentesterna.

Ok tack ska du ha.

Vad ska magnesium ligga på då?

Här följer bilder på saker som växer på stenen vilka jag tror är alger, den ena är brun till röd? den andra är gräsfärgad grön.

http://i62.tinypic.com/snmhag.jpg

http://i57.tinypic.com/2wh1ctc.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

update:

Idag köptes det en städpatrull, 3 eremiter och 3 turbosar. Alla förutom en turbos verkar trivas för har har stått stationerad på den plats jag placerat han på.

Hoppas det bara betyder lite förändringar och att han snart börjar äta massa alger :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade en turbo som aldrig hämtade sig, ramlade mest o låg upponer o snurrade, mest halvt indragen, den var på väg att dö o fick det bekräftat en morgon. I ett större kar så kan det ju vara bra att ta dom när man kan hitta dom, min turbo klämde sig in i en sten på ett jäkla bökigt ställe o dog. Det enda djur jag har förlorat är sniglar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vet jag inte riktigt vad du menar.

Jag har fin vit corallsand i karet. Men aldrig upplevt att det varit ett problem med pumparna pga det. Sanden kommer ju inte i närheten av pumpen.

det jag menade var: Hur lyckades du byta cirkulations pump? jag måste dra upp den "svarta glas" rutan för att ta ut pumpen..och därav kom min fråga hur du lyckades med det utan att få i nån sand där bak i "sumpen"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det jag menade var: Hur lyckades du byta cirkulations pump? jag måste dra upp den "svarta glas" rutan för att ta ut pumpen..och därav kom min fråga hur du lyckades med det utan att få i nån sand där bak i "sumpen"

Jasså, då förstår jag.

Jag har aldrig flyttat den svarta glasskivan. bara flyttat pumpen/streamern.

Jag har växlat mellan tunze 6015 och hydor coralias (nu minns jag inte exakt, men runt 1600).

det har aldrig varit några problem, bara o dra rätt upp och trycka ner den nya.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...