Gå till innehåll

juwel rio 400


sundvall

Rekommenderade inlägg

hej

jag har ett juwel rio 400 som jag kör salt i allt fungerar riktigt bra har haft det igång i nästan ett år nu.

men jag har lite funderingar på en wawe maker, jag har en jebao wp40 idag men tycker inte det blir så stor effekt som jag vill.

vad ska jag ha för pumpar till mitt kar??

och hur många?

funderar på hydros wavemaker kontroll och ev 2st hydro pumpar men vilka får mitt akvarium att röra sig lite?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör på RW 15 eller varför inte RW 20 du kan ju ställa styrkan på de..du kommer förmodligen kanske skaffa ett större kar senare..;) sj har jag beställt 2 st RW 20 till mitt 700 l kar..valde dessa då RW har ett bredare flöde än WP..RW 8 jämför de med WP 20_25 å du har idag WP 40 å är inte nöjd... Så jag med det du skrivit skulle valt Minst RW 15...:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok tackar kanske satsar på 2st RW-20 nån som har nåt bra tips vart man kan beställa dom??

och är dom tysta förresten??

Kör på RW 15 eller varför inte RW 20 du kan ju ställa styrkan på de..du kommer förmodligen kanske skaffa ett större kar senare..;) sj har jag beställt 2 st RW 20 till mitt 700 l kar..valde dessa då RW har ett bredare flöde än WP..RW 8 jämför de med WP 20_25 å du har idag WP 40 å är inte nöjd... Så jag med det du skrivit skulle valt Minst RW 15...:)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fish Street har en twincontroller. Du kan också köpa paket med twin controller, pumpar och rätt strömförsörjning. RW serien finns också att få tag på i Sverige - Drakfisken har dem. Om du har en akvariumdator med möjlighet att köra 0 - 5 V styrning (eller 0-10V med en speciell adapter) kan du också styra därifrån efter lite DIY. Jag styr mina JEBAO pumpar från min ProfiLux

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har sj köpt ett set med RW 20 från Fish-street allt inkluderat...mitt kar är 158*67*67 l-d-h ca 700 l + sump...enligt vad jag hört å läst så är de tystare än wp..men som sagt stjärthalvan är ju delad precis som sinnet.men googla på tuben angående båda pumparna så får du se sj..samt googla Review ang dessa märken..:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror att RW20 blir extremt overkill för ett 400-liters....

RW-serien är betydligt vassare än WP samt har ett bredare flöde. Med 2st RW-8 på halvfart och vågfunktion i mitt 490-liters så är flödet perfekt. Har dock fått lite sandhögar på vissa ställen osv.

Skulle inte köpt större än max RW-15 till ett sådant kar. De blir bara mer skrymmande i karet och risken finns att du blir tvungen att använda en ställbar ac-adapter för att ens kunna nyttja alla de olika programmen.

Jag skulle då absolut ha köpt 2st ställbara ac-adapters om du nu tvunget ska köpa så stora streamers.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok har själv ingen koll på vad jag ska ha akvariet är väl 540l

kanske satsar på 2st RW15 ist då. vill egentligen inte att det ska storma i karet utan bara gunga sådär lite harmoniskt =)

har en wp40 idag och den blåser på bra men får inte riktigt de där gungandet.

om jag kör på 2st rw15 visst kan jag då ställa ner effekten om det skulle vara för mycket och köra på min i värsta fall.

och jonas hur är ljudnivån på dina??

tackar för tipset

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 4 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

hej har varit lite off.

jag åkte på blodförgiftning i foten tyvärr.

nu är man på benen igen och det går bra kör på med vattenbyten för fullt mina värden går neråt

men verkar få kisel alger i karet antar att det bara är att köra på med vattenbytena eller??

finns det nåt som effektivt utrotar dom fisk eller annat djur??

eller nåt mirakel medel =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...