Gå till innehåll

Trött på Nopox, alternativ ?


Tobbz

Rekommenderade inlägg

@ Odel Alubaserad fosfatremover och aktivt kol tar båda upp gulämnen ur vattnet.

Jag tror inte det är nitrat i NOPOX. Det är inte med i innehållsdeklarationen.

Ok tack Stig tänkte bara att det sägs effekten med ozon minskar om man kör kol samtidigt som ozon kanske ska vila ozonet lite och köra blandat med rem/kol i reaktorn bara PS Lasse du glömde att du och Stig är sluga/kloka gamla uvar som jag gärna lyssnar på -Tummen upp mvh Ola.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom preparat jag använder är :

Faunas balling light

Nopox

Microbe lift fosfat remover (flytande)

Nitrat testet är ifrån Nyos och värden pendlar mellan 7 och 12.

Fosfaten ligger enligt hanna checkern som mäter fosforn som är fosfat nivån 0,061.

Ozonet är som sagt 1 vecka gammalt och Uv har jag väl kört med i 1 månad.

Men nästan enda från dag 1 jag började med nopox så har jag fått en vit hinna på rutorna och att nitratet aldrig sjunker.

Det som finns i akvariet nu är 3 clowner och 2 gula kirurger samt 3 eremiter och 10 turbosar och 4 koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ Blåbert: Nej nu uttryckte jag mig knepigt. Jag menade att du i din ekvation med näringsupptag (det sker i ett visst förhållande i makroalgerna x delar kväve mot y delar fosfor) för in en okänd komponent - för du vet inte hur mycket du för ut ur systemet med hjälp av din remover. Om man kör biologiska system som bygger på ett upptag av näringsmedel i en viss kvot så skall man nöja sig med det. Om man får det värde man vill på en av de stora (Kväve och Fosfor) så tillsätter man den istället tills man får det värdet man vill på den andra. I detta fall kan det vara bra att hålla ett öga på kalium också.

@ Tobias: Nu känner jag inte till Nyos men jag är allmänt skeptisk nitratmätning på lägre nivåer i saltvatten. Innan jag gör något annat (tillför NOPOx eller annan kolkälla) så skulle jag försöka bekräfta eller förkasta det värdet. Det finns olika metoder - testa med ett eller två andra fabrikat eller göra spädningar. En spädning gör du lättast genom att ta 1 ml av ditt akvarievatten och 9 ml nyblandat vatten med samma salthalt och som stått ett dygn. Blanda väl och ta ut en provmängd och testa. Nu skall värdet sjunka ned till 10 % av det först lästa värdet. För övrigt - att använda både NOPOx och fosfatremover samtidigt är något som exempelvis RED Sea själva rekommenderar.

För övrigt - om jag har mellan 7 och 12 i nitrat så skulle jag inte arbeta så mycket med det. Hur länge har du kört med NOPOx? Har nitratvärdet varken ökat eller minskat under den tiden så skulle jag titta på min test.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse. det skulle jag kunna prova.

Jag har väl kört med nopox i ca 4 månader nu, i början när jag körde med det så hade jag värde på mellan 2-5, och under 1 vecka hade jag nästan 25. Så testet vet jag inte, skulle kunna prova grannes också.

En annan fråga, vet du någon bra bakteriekultur man kan tillsätta som inte krockar med nopox eller balling ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På Etiketten för NOPOX står det att det innehåller metanol och ättiksyra. Någonstans har jag läst att det också innehåller glukos (socker) Eftersom det inte står med utesluter jag inte att nopox innehåller något mer som t.ex vitaminer eller spårämnen.

För mig är en fällningskemikalie en kemikalie som åstadkommer en fällning som t. ex lantanklorid (eller järnsulfat)

Alu eller Febaserad fosfatremover kallar jag för absorbent.

Det är rätt att aktivt kol reagerar med ozon. I alla fall i kemikaliesoppan saltvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det kastar mellan 2-5 till 25 och nu till 7-12 och det gör det fort så skulle jag inte lita på testen. Verifiera vilket värde du har och läs lite här på SG hur olika människor med olika system och inriktning hanterar nitratfrågan - bestäm dig sedan och kör efter det. Mäthelvetet är ett helvete som har skapat mer krascher än sunt förnuft

@ Stig: jo det är lite för j-gt att använda de värdeladdade ordet kemikalie istället för det snälla ordet absorbent. Dock - det är i stort samma ämnen i de lösta fällningskemikalierna som baseras på järn och aluminium som i akvarievärdens absorbenter - med den skillnaden att normalt använder man dem i flytande form i reningsverken medans vi använder samma ämnen i fast form - funktionen är den samma oavsett om fosfaten binds i slammet eller om det binds i det fasta materialet - så kemikalie är det :).

det viktigaste är att det blir aldrig bra om man blandar olika systemtänk. Fällning/adsorber tillhör den tid då man arbetade med denitrifiering för kvävet - nu om man jobbar både med det och ett biologiskt upptag av fosfor vad gäller de bakteriebaserade systemen eller om man bygger på algtillväxt när man jobbar med algbaserade (makro eller mikroalger) så konkurrerar de båda systemen och då blir det aldrig bra. Väljer man ett biologiskt baserat exportsystem - undvik då de kemiskt baserade systemen - gör man inte det så kolliderar systemen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man behöver veta vad man gör.

Med de foder vi normalt använder blir det ett överskott av nitrat jämfört med fosfat med tiden.

Med en kolkälla kan man reducera båda men det blir ofta mer och mer fosfat kvar.

Då finns det två möjligheter.

Antingen tillsätter man lite nitrat som gör det möjligt att ta upp mer fosfat med hjälp av kolkällan.

Eller så använder man en fosfatremover.

Båda alternativen fordrar att man håller koll på vad man gör.

Vilken metod som är bäst beror på akvariet, (djur, belysning, vatten, cirkulation med mer) sökt resultat och akvarieskötaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas du skrev fel Stig för det är precis tvärtom. Med tiden blir det mindre kväve kvar än fosfor (det är därför du oftast får ett underskott av kväve som du helt riktigt konstaterar). Detta beror på att kvävet har luftfaser - vilket fosforn inte har. Kvävet försvinner via skummaren som ammoniak som luftas ut samt även via kvävgas genom denitrifiering. Denitrifieringen påskyndas ordentligt genom tillskott av organiskt kol. Sen skall vi inte glömma vad skummaren kallades från början - äggviteskummare eftersom man blev av med äggviteämnen den vägen. De formade det berömda skummet. Äggviteämnen är det gamla svenska ordet för proteiner och i proteiner finns huvuddelen av det kväve som levande organismer innehåller.

Ovanstående gäller fortfarande även om det är rätt att mycket av det foder vi har idag innehåller mer protein än vad det gjorde förr. Vägarna ut ur vattensystemet (utan tillväxt) är större för kvävet än fosforn helt enkelt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitrat testet är ifrån Nyos och värden pendlar mellan 7 och 12.

Fosfaten ligger enligt hanna checkern som mäter fosforn som är fosfat nivån 0,061.

Men nästan enda från dag 1 jag började med nopox så har jag fått en vit hinna på rutorna och att nitratet aldrig sjunker.

Stämmer de där värdena så har du en klassisk obalans mellan N&P och ingen kolkälla kommer hjälpa dig bort med nitraten. Som fö inte är farligt hög eller problematisk. Det finns inte tillräckligt med fosfat för att exportera den mängden nitrat med bakterier.

Vill du bli av med nitrat i ett kar utan fosfat finns det två (3 men svavelfilter är okänd mark för mig) sätt, denitrifiera eller tillsätt fosfat så bakterierna kan äta mer nitrat.

Även jag är skeptisk till att den vita hinnan beror på bakterier om dina värden stämmer. Men att 1ml kolkälla kan skapa bakteriehinna i 330L kan jag tro. Jag doserar 0.1ml 2x per dag i mina 225L. Med Zeostart3, jag vet inte om det är mer eller mindre potent. Du skriver "från dag 1" men ditt kar är ganska nystartat vad jag vet så det är inte alls säkert att kolkällan är orsaken till det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...