Gå till innehåll

HJÄLP! Parasitisk plattmask


lexwin

Rekommenderade inlägg

Fy Fan!

Har nu efter många timmars googlande kommit fram till att jag fått en parasitisk plattmask i karet. Monogenean Flukes på engelska, vet inte vad det kallas på svenska. Sökt massor på guiden utan att hitta speciellt mycket.

Kanske är detta en fortsättning på min tråd: ID plattmask eller så har jag två problem? :'(

Det började med att jag märkte skador på en nyinköpt goby som jag först trodde var mekaniska eller svamp men är nu övertygad om att det är parasiter då de är tydliga och jag ser att de flyttar på sig. Hittills är det bara den som är smittad.

post-7950-14468934802224_thumb.jpg

Alla tips mottages varmt, hittar en del på andra forum om att medicinera med praziquantel, är det nån som vet om det går att få tag på i sverige?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag kan inte hjälpa dig mycket med några tips, men jag har ett praziquantel medel som fungerat bra för bland annat sötvattensrockor. Jag vet inte hur det funkar i saltvatten..

http://www.fish-treatment.co.uk/fluke-solve-aquarium.html

Jag har beställt därifrån fyra gånger nu och det har alltid fungerat bra. Återigen, jag vet inte hur det påverkar ett saltvattensakvarium med alla de djur som lever där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle tro att de släpper i ett kort sötvatten dopp. De har bara tre cellager så jag har svårt att tro att de överlever detta.

Jo, det stämmer nog att man kan få dem att dö med sötvattensdopp men har jag inte hela karet fullt av parasiter och ägg?

Dessutom är det nog total rivning av revet som gäller om jag skall få tag på den kvicka jäveln.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fiskfälla av petflaskemodell borde väll funka? Det kanske tar några dagar, men fisken verkar inte så illa där an att det är akut.

Kan ge det ett försök men tror den är för slug. De är ju nästan övernaturligt snabba de där pilfiskarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag lyckades fånga två sådana när jag bytte kar genom att ställa ner en stor håv i karet o mata i den i fyra dar utan att röra den. så vande dom sej vid att den fanns där och iom att den va så stor så kände dom sej väl inte instängda antar jag. ställ den så att du har möjlighet att vrida den mot glaset utan att nåt tar emot när det blir dags att ta det avgörande steget

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en aqua medic fisk fälla som är super.

Bara ge fan att mata ett dygn och sen fånga fiskar när de ger sig in i den.

En fördel är att lägga i fällan öppen nått dygn innan så de vänjer sig vid den.

På en sån billig/vanligt fisk så skulle jag nog bara göra mig av med den.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, den allmänna uppfattningen är att jag bör fånga fisken. Jag tittade lite på det igår och har ju rätt knökat i karet så får hitta en magnet att fästa fällan på glaset.

Skall börja testa med min PET-variant.

Men är det ingen som stött på denna parasit innan? Jag undrar om det finns en chans att fisken blir av med det själv och allt blir bra eller om det snarare kommer bli en invasion som leder till att allt dör?

För medicinering verkar det vara Prazikvantel som gäller och hittar många på andra forum som haft framgång med att dosera visningskaret förutom att rörmaskar strykit med.

Inte hittat att det finns nån svensk akvarieaffär som säljer det däremot finns det dem som hävdar att man kan köpa det på apoteket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...