Gå till innehåll

Starta med kranvatten?!


Fluval_Robban

Rekommenderade inlägg

Jag körde kranvatten första åren med salt. Funkade. Men jag hade 50ppm i salt så spserna växte väldigt långsamt. Sen är det viktigt att ha ett salt anpassat för kv. Annars får man lätt höga värden av tex kh. Annars har stig i gemmla rätt bra priser på osmoser. Rätt liten utgift kan tyckas=) Men ska du bara köra fisk eller mjukt är det inga problem. Hoppas det hjälpte endel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som Alexander sa, beror ju på va du har i. Ju känsligare invånare desto viktigare med osmos. Är ju bekvämare med kranvatten. Mindre planering vid vattenbyte. Men som i dag har vi haft en stor vattenläcka i byn och nu har dom kört i en massa klor o sånt o vi ska koka vattnet till måndag så nu hade man ju inte velat blanda på kranvatten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde kranvatten första åren med salt. Funkade. Men jag hade 50ppm i salt så spserna växte väldigt långsamt. Sen är det viktigt att ha ett salt anpassat för kv. Annars får man lätt höga värden av tex kh. Annars har stig i gemmla rätt bra priser på osmoser. Rätt liten utgift kan tyckas=) Men ska du bara köra fisk eller mjukt är det inga problem. Hoppas det hjälpte endel.

Ok:) Blir nog till att testa med kranvatten ska bara köra enkla i början;) I teorin borde man ju kunna gå över till osmos med tiden efterhand som karet blir mer advanced? hehe:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sävedalen - vart får det sitt vatten ifrån? Tror det är från Partille - men kolla. Har det fungerat bra i nanot med räkor och snäckor så har du troligtvis inget kopparproblem. Är heller inte säker på att Partille kör med klor. Du bör kunna få alla uppgifter från kommunen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sävedalen - vart får det sitt vatten ifrån? Tror det är från Partille - men kolla. Har det fungerat bra i nanot med räkor och snäckor så har du troligtvis inget kopparproblem. Är heller inte säker på att Partille kör med klor. Du bör kunna få alla uppgifter från kommunen.

MVH Lasse

Får kolla med kommunen Lasse då;) det är ialla fall bättre än det vattnet jag hade i Ulvesund hehe:):)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Psykologi i sin högsta form

Absolut, men skall inte underskattas.

Två nackdelar med osmos:

  • Har man en bättre hälft som kanske inte är exakt lika entusiastisk över saltet kan det hända att denne blir smått irriterad av att mötas av detta monster när man skall ta sig en dusch eller ett glas vatten.
  • Det har nog hänt fler än en gång att någon tyckt att osmosproduktionen tagit tagit sån faslig tid att de tagit sig en tupplur för att sedan vakna upp till en mindre översvämning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör kranvatten i mitt kar sedan ganska lång tid. och det fungerar väldigt bra. Dock jag har lite trådalger men det är inte mycke. Detta "tror" jag kan härledas till järn vilket jag har något högt av. Men korallerna mår alla tiders. och allt trivs bra. Jag kör någon form av vattenberedningsmedel i bytes vattnet dom gånger jag orkar med detta och kasta då botten slasket. Men tror dessa dyra flaskor "aquasafe" mm är bortkastade pengar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...