Fluval_Robban Postat 21 november 2014 Dela Postat 21 november 2014 Vågar man starta upp ett 350 liters kar med kranvatten eller är det bara dumt att misslyckas? feedback tack:)Har kört nano med mitt kranvatten och det har funkat bra men.... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alexochingencarina Postat 21 november 2014 Dela Postat 21 november 2014 Jag körde kranvatten första åren med salt. Funkade. Men jag hade 50ppm i salt så spserna växte väldigt långsamt. Sen är det viktigt att ha ett salt anpassat för kv. Annars får man lätt höga värden av tex kh. Annars har stig i gemmla rätt bra priser på osmoser. Rätt liten utgift kan tyckas=) Men ska du bara köra fisk eller mjukt är det inga problem. Hoppas det hjälpte endel. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
krille 55 Postat 21 november 2014 Dela Postat 21 november 2014 Som Alexander sa, beror ju på va du har i. Ju känsligare invånare desto viktigare med osmos. Är ju bekvämare med kranvatten. Mindre planering vid vattenbyte. Men som i dag har vi haft en stor vattenläcka i byn och nu har dom kört i en massa klor o sånt o vi ska koka vattnet till måndag så nu hade man ju inte velat blanda på kranvatten Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 21 november 2014 Dela Postat 21 november 2014 Sorry Krille - klorgas och kloramin är ämnen som RO inte är så bra på att ta bort - så för den skull spelar det ingen roll. En halv tesked askorbinsyra (c-vitamin)/ 100 liter gör dock skillnad vad gäller klor och kloramin.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Fluval_Robban Postat 22 november 2014 Författare Dela Postat 22 november 2014 Jag körde kranvatten första åren med salt. Funkade. Men jag hade 50ppm i salt så spserna växte väldigt långsamt. Sen är det viktigt att ha ett salt anpassat för kv. Annars får man lätt höga värden av tex kh. Annars har stig i gemmla rätt bra priser på osmoser. Rätt liten utgift kan tyckas=) Men ska du bara köra fisk eller mjukt är det inga problem. Hoppas det hjälpte endel.Ok:) Blir nog till att testa med kranvatten ska bara köra enkla i början;) I teorin borde man ju kunna gå över till osmos med tiden efterhand som karet blir mer advanced? hehe:) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 22 november 2014 Dela Postat 22 november 2014 Sävedalen - vart får det sitt vatten ifrån? Tror det är från Partille - men kolla. Har det fungerat bra i nanot med räkor och snäckor så har du troligtvis inget kopparproblem. Är heller inte säker på att Partille kör med klor. Du bör kunna få alla uppgifter från kommunen.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Fluval_Robban Postat 22 november 2014 Författare Dela Postat 22 november 2014 Sävedalen - vart får det sitt vatten ifrån? Tror det är från Partille - men kolla. Har det fungerat bra i nanot med räkor och snäckor så har du troligtvis inget kopparproblem. Är heller inte säker på att Partille kör med klor. Du bör kunna få alla uppgifter från kommunen.MVH LasseFår kolla med kommunen Lasse då det är ialla fall bättre än det vattnet jag hade i Ulvesund hehe:) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
LN21 Postat 22 november 2014 Dela Postat 22 november 2014 Mina fem öre går till,,, Osmos tipset. Ju renare vatten du har i kranen ju längre håller filtret.Ju skitigare vatten du har i kranen ju mera nytta gör det. Så hur du än vänder det så vinner Osmosfiltret. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
lexwin Postat 23 november 2014 Dela Postat 23 november 2014 Ett plus för osmos är att när du får nån algblomning, som säkert alla får vid uppstart, så slipper du tänka: "Fan, om jag kört osmos hade jag sluppit detta". Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 23 november 2014 Dela Postat 23 november 2014 Ett plus för osmos är att när du får nån algblomning, som säkert alla får vid uppstart, så slipper du tänka: "Fan, om jag kört osmos hade jag sluppit detta".Psykologi i sin högsta formMVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
lexwin Postat 23 november 2014 Dela Postat 23 november 2014 Psykologi i sin högsta formAbsolut, men skall inte underskattas.Två nackdelar med osmos:Har man en bättre hälft som kanske inte är exakt lika entusiastisk över saltet kan det hända att denne blir smått irriterad av att mötas av detta monster när man skall ta sig en dusch eller ett glas vatten.Det har nog hänt fler än en gång att någon tyckt att osmosproduktionen tagit tagit sån faslig tid att de tagit sig en tupplur för att sedan vakna upp till en mindre översvämning. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Christian_N Postat 23 november 2014 Dela Postat 23 november 2014 Jag kan bara svara för mig själv. Jag har bara använt kranvatten i mitt kar. Visst jag fick alger i början men nu är det inte alls mycket. Jag har inte märkt att det är något som mår dåligt av att jag använder kranvatten. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 23 november 2014 Dela Postat 23 november 2014 Jag menade inget pejorativt med mitt inlägg utan jag tror att det i många fall faktiskt är på detta sättet. Och om någon mot förmodan inte har en aning om vad jag skriver - så kom ihåg att Google är din vän MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Postat 25 november 2014 Dela Postat 25 november 2014 Jag kör kranvatten i mitt kar sedan ganska lång tid. och det fungerar väldigt bra. Dock jag har lite trådalger men det är inte mycke. Detta "tror" jag kan härledas till järn vilket jag har något högt av. Men korallerna mår alla tiders. och allt trivs bra. Jag kör någon form av vattenberedningsmedel i bytes vattnet dom gånger jag orkar med detta och kasta då botten slasket. Men tror dessa dyra flaskor "aquasafe" mm är bortkastade pengar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.