Gå till innehåll

Ny UVC från Pentair Aquatics


wrang

Rekommenderade inlägg

Såg denna för ett tag sedan å grymt smidig konstruktion. Lätt att hänga på karet vid sidan eller bakom

aquastep_uv_sterilizer_small.jpg

AquastepUVSterilizer_Diagram_small.jpg

Vattenflödet är både in och ut uppe vid toppen av modulen. smidigt tycker jag

http://www.pentairaquatics.com/products/product.php?id=9

Aquastep Ultraviolet Sterilizers

Step Up to a New Lifegard® Technology

For use in the following applications: Installed in a hanging position or underneath aquarium tanks to kill disease causing micro-organisms. Also use inside pond filters or skimmers to kill free floating algae

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...
  • 10 månader senare...

Bumpar den här tråden lite.

Jag har kört Pentair Aquatics moduler i ett halvår i mitt sötvattenskar, med en liknande modul som den ovan för UVC, min har dock in- och utlopp längst ner istället. Jag var mycket nöjd med den, hade kristallklart vatten jämt i mitt 450L sötvattenskar. (både karet och modulerna ligger bland annonser här på SVG för övrigt).

Har inte hittat alls mycket om Pentairs moduler i Sverige, det verkar som att de inte säljs här och ingen i princip använder dem. På andra sidan pölen verkar de dock vara "the shit" och det var så jag fick tag på dem, för att en polare köpte in dem och sade att det var bra grejer. Personligen tycker jag de är lite otympliga att hantera, då jag mest har mindre akvarier. Kanske funkar bättre till stora kar där man kan ha dem under eller bakom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...
krävs det en pump för att driva dom eööer är det inbygd så att det bara är att hänga på och köra?

Krävs pump.

11w från tyskland (via Ebay) kostar runt 40 Euro fraktat och klart... Sen är det så klart en viss skillnad på design, och antagligen materialval med...

BTW. Jag gillar deras argument att deras interna design tredublar exponeringen mot UV-c't. Sanningen är att med en viss flödesratio, genom en given yttervolym, ger en viss strålningstid, och ju mer inälvor du har, desto mer av den teoretiska volymen förbrukas, viket ger en högre flödeshastighet, lägre kontakttid, ganska exakt motsatt effekt till vad de hävdar.

Vad deras design däremot gör är att allt vatten tar samma väg runt UV röret, och de många tvära böjarna skapar turbulens som hela tiden blandar vattnet så att inget vatten ligger längst från röret hela resan igenom. (Av samma orsak är det inte heller något vatten som kan föja den väg som gör att det hela tiden ligger närmast UV röret) Man får alltså på det här sättet en något lägre strålningstid för samma flöda, men en jämnare exponering. Om det ger tredubbel effekt vågar jag inte säga något om, men det är inte heller vad de hävdar. De hävdar att de producerar tredubbel exponering.

Det ÄR en smart design, men inte av den anledningen de anger.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Krävs pump.

11w från tyskland (via Ebay) kostar runt 40 Euro fraktat och klart... Sen är det så klart en viss skillnad på design, och antagligen materialval med...

oki nice.. 11w borde nästan räcka till mitt 399 liters tycker jag.. eftersom jag funderar på att köra utan sump är ju detta är mkt intressant val =)

Nån som använt ett lägre tag och kan yttra sig i kvalite? =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ebay.de ?

Det är i dagsläget bara en säljare som kränger yberbilliga UV-C'n, de klättrar sen något i pris, men eftersom både frakten blir billigare, och de inte behöver tullas är det garanterat billigare i alla fall. Den enda säljaren som kränger dem har jag för mig är villig att skicka till Sverige, om man skickar en förfrågan. Det kräver dock att man kan lite tyska...

När det gäller kvaliten. Vad jag hört från sötvattensanvändare som har samma, eller mycket snarlika enheter, så har de fungerat utmärkt i 3-5 år. Efter den tiden är plasten så skör att det inte går att byta lampan utan att huset spricker. (Kontinuerligt tända, och byte av ljuskälla när UV-C't inte längre motverkar grönvatten. Är UV-C't inte tänt dygnet runt, förväntas husen hålla längre, eftersom det är UV-C't som förstör plasten... Det gör den med de dyrare enheterna med. De stora lifeguard enheterna har en smart plast hylsa invändigt som går att byta, för att motverka det.)

Om jag säger så här. Ett sånt budget UV-C ska man definitivt ha i sumpen, eller i baljan, så att om något händer vattnet håller sig någonstans där man inte behöver vara nervös för att få det...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ebay.de ?

Det är i dagsläget bara en säljare som kränger yberbilliga UV-C'n, de klättrar sen något i pris, men eftersom både frakten blir billigare, och de inte behöver tullas är det garanterat billigare i alla fall. Den enda säljaren som kränger dem har jag för mig är villig att skicka till Sverige, om man skickar en förfrågan. Det kräver dock att man kan lite tyska...

När det gäller kvaliten. Vad jag hört från sötvattensanvändare som har samma, eller mycket snarlika enheter, så har de fungerat utmärkt i 3-5 år. Efter den tiden är plasten så skör att det inte går att byta lampan utan att huset spricker. (Kontinuerligt tända, och byte av ljuskälla när UV-C't inte längre motverkar grönvatten. Är UV-C't inte tänt dygnet runt, förväntas husen hålla längre, eftersom det är UV-C't som förstör plasten... Det gör den med de dyrare enheterna med. De stora lifeguard enheterna har en smart plast hylsa invändigt som går att byta, för att motverka det.)

Om jag säger så här. Ett sånt budget UV-C ska man definitivt ha i sumpen, eller i baljan, så att om något händer vattnet håller sig någonstans där man inte behöver vara nervös för att få det...

B!

Hehe jo jag vet adresen till ebay.. :P det jag menade var, vad skall jag söka på för att hitta dom uv-filterna på ebay =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har i och för sig, bara haft i gång min ett par veckor. Men den verkar fungera fint. Tror dock att jag har för stort flöde igenom. Eftersom alla mina grejer drivs av en pump. Men tycker kvaliten är bra. Jag har en 25w, och är inkopplad på timer. så den inte bränner hela dygnet om. Ändrar tiden ett par gånger i månaden. Ska jag köpa en ny fisk, så har den gått dygnet runt i ett par dagar innan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beställde en sådan idag. Fick låna en innan den nya kommer. Men det känns dumt att ha både insuget och utrinningen högst upp, då blandas bara vattnet och det blir inte helt säkert att vattnet som kommer in går igenom röret utan direkt ut... Eller är jag helt ute och cyklar?

Man kan däremot ha insuget längst ner har jag för mig, ska kika när min kommer, vill inte pilla på för mycket på låne exet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...