Gå till innehåll

Tips inför semester (förberedelser)


Colan

Rekommenderade inlägg

Nu närmar sig julen med ledighet och många av oss åker iväg på resor etc.

Vissa har akvarievakter, andra inte.

Kunskapsnivån hos en akvarievakt kan ju variera ganska kraftigt. Jag har själv haft 2 st som skött allt enligt mina instruktioner tidigare men lämnas åt ödet denna gång när svärmor ska ta hand om 4 st kar (3 salt, ett sötvatten).

Tänkte se om vi kunde få ihop en liten "bra att göra inför.. "

- Inte byta ut fungerande teknik emot något obeprövat precis innan.

- Osmosvatten för avdunstning, Fyll upp osmosbehållare,dunkar etc så det räcker för hela vistelsen.

- Finjustera Doserpumpar så du har så korrekt dosermängd som möjligt (Balling/Vodka etc), alt ge instruktioner till akvarievakten med hur mycket av resp. behållare som ska fyllas och hur ofta (förbered behållare)

- Byt Kol/Fosfatremover innan, gärna med långtidsvärkande.

- Vattenbyte strax innan avresa men helst någon dag i förväg så du kan dubbelmäta värdena.

Har ni fler bra exempel eller tips på vad man bör förbereda ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Absolut INTE låna min svärmor åt de sysslorna ;) litet skämt för de som vet vad som hände här (sorry).Mycket bra idé Mikael :smiley20:kanske timer på osmolatorn för de som har om den skulle hänga sig en del kanske kör så redan.Vattenbyte dagen innan avresan rengöra streamers och returpumpen ev skummaren mvh Ola.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Markera upp alla uttag/pluggar med namn

tex skummare, retur pump etc,

ifall fiskvakt ringer och säger att skummare, skummar över eller ex pump xyz strular så kan man snabbt säga till dom att dra ut pluggen. Men det tar tid när man som alla andra har 20st uttag/grendosor etc.

Ni fattar vad jag menar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Markera upp alla uttag/pluggar med namn

tex skummare, retur pump etc,

ifall fiskvakt ringer och säger att skummare, skummar över eller ex pump xyz strular så kan man snabbt säga till dom att dra ut pluggen. Men det tar tid när man som alla andra har 20st uttag/grendosor etc.

Ni fattar vad jag menar.

Typ så här?

post-2486-14468934890094_thumb.jpg

post-2486-14468934889915_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Brukar markera upp glasburkar med dagarna fiskvakten kommer förbi. En burk för varje dag. Lägger i frysfoder i rätta mängder och ställer i frysen.

Fiskvakten häller i lite osmosvatten i dagens burk och sedan när det tinat häller i akvariet.

På så vis kan inte fiskvakten mata för mycket (vilket annars kan vara ett problem) och man kan variera maten mellan olika dagar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...