irwin_fletch Postat 26 november 2014 Postat 26 november 2014 På gång att beställa en ATI hybridramp på 4x39w t5 och 2x75w led. Vilka rör skulle passa bra in med leden. Tänker ATI blue+ och coral+, behövs något actinic?Avstånd från ytan? Har stora acropora som växer upp till ytan (kommer fortsätta med täckglas).Kommer köra sparsamt på leden till en början, vilken procent kan vara ok att lägga sig på? Citera
ormet Postat 26 november 2014 Postat 26 november 2014 Actinic behövs inte, royal blue-leddarna får fram bra fluorescence. 2xB+ & 2xC+ är nog någon slags standard på 4x39w Led hybrid idag. Men det finns många olika fabrikanter som gör bra T5 VHO.Min ramp är 20cm från ytan, det är minimum-reckommendation från ATI. Du märker det på korallerna ganska fort om de bleks/bränns. Jag skulle starta på 20-30% max, öka kanske 10% i veckan till 50%, pausa ett tag och känn efter. Citera
irwin_fletch Postat 26 november 2014 Författare Postat 26 november 2014 Kommer täckglasen innebära några problem tror du? Citera
Andreas N Postat 26 november 2014 Postat 26 november 2014 Här har du en jämförelse mellan de olika T 5 rören från ati Citera
Blåbert Postat 27 november 2014 Postat 27 november 2014 Föredrar du en blåare setup så kan 3xb+/1x p+ vara intressant Citera
ormet Postat 27 november 2014 Postat 27 november 2014 Kommer täckglasen innebära några problem tror du?Ja det gör de väll alltid? Men jag kan inte tänka mig att det blir några fler/större problem med en LED-hybrid. Citera
irwin_fletch Postat 30 november 2014 Författare Postat 30 november 2014 Eftersom jag alltid kört med täckglas och aldrig märkt av några problem utan bara fördelar så ser jag nog inte problemen som problem =)Men då fortsätter jag med det även nu. Citera
stigigemla Postat 30 november 2014 Postat 30 november 2014 När jag en gång i tiden hade metallhalogenlampor fick jag köra med fläktar mot täckglasen så de inte blev för varma och sprack.Men med lysrör och nu med led går det bra utan. Leden värmer knappt täckglasen över huvud taget. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.