Gå till innehåll

Sur Levande Sten


Axxe

Rekommenderade inlägg

Var o införskaffade en fin levande sten för en tid sedan, men när den kom upp ur karet där jag köpte den luktade den jättesurt, förmodligen handlarens vatten i karet tänkte jag. Stenen satte jag ner i mitt egna kar och inga bekymmer alls med några värden. När jag nyligen scapade om så tog jag upp stenen igen och tänkte att efter två månader så borde den sköljts ren men luktade fortfarande extremt surt. Inget synligt klegg el dyl.

Är det så bara att vissa stenar luktar, ingen av mina andra stenar från olika håll har luktat surt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fosfaten var knappt mätbar och nitraten på noll, som sagt stenen störde inte ut några värden men just lukten var horribel från den, äggliknande stank hade varit en sak men just extremt sur doft fick mig nyfiken på vad tusan felet med stenen var. Nåja stenen är bortbytt nu men som sagt nyfiken på fenomenet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja kunde jag spela in doften hade det varit super, men surt är det enda beskrivande ord jag kommer på, inte ägg/härsken vanlig förruttnelsestank.

Tänkte mest på er med mkt mer erfarenhet vad jag har om detta är vanligt eller kanske helt enkelt en dålig sten bara. Tycker mikroberna och vattenbytena borde fixat bort mkt av stanken men den luktade lika intensivt efter två månader som när jag skaffade den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

äggfis brukar det ju stinka en härlig odör brukar sprida sig i rummet. men surt typ sur mjölk brukar det ej stinka. men lägg sten i en hin med bubbelsten o mät värdena dagen efter får du svaret ganska fort om den surar ner vattnet. några skumma svampar eller något som växer på den. hade en gul svamp vid tillfälle den luktade lik över vattnet skar bort den och under va där en svart gägga av vad jag tror ruttena maskar o dyligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...