Gå till innehåll

Drivare led


Michael

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har en ledramp som jag själv har byggt ihop. Nu är det så att jag vill nog sätta dit fler chip.

Som det är nu så är det uppdelat på 9 slingor. Alltså är det 9 st drivare. Det går att koppla 12 st 3 w på varje drivare. Vill jag då ha flera så blir det fler drivare också. Som det är så tycker jag att det är för många som det är.

Jag är ingen hejjare på detta med el. Det är därför som jag skulle vilja ha lite hjälp med att lösa mina problem.

Så därför undrar jag om det går att göra på något annat sätt?

Ev byta ut det som finns mot något annat och samtidigt kunna utöka lyset. Det måste gå att köra slingorna var för sig. Nu är det bombat med drivare och tidur.

Rör inte till det för mycket för mig nu bara. Jag värdesätter en lugn och pedagogisk förklaring som jag kan reda ut.

Jag tackar på förhand för ev hjälp som kan komma

/Michael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag vill ha vet jag inte riktigt. Jag vet inte vilka alternativ som finns. Är väl öppen för alla förslag. Iom att jag inte har någon större kunskap om vad som går att göra så vill jag ha hjälp med olika alternativ. Huvudsaken är att det funkar och att jag kan sanera lite sladdar och timers.

/Michael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till mina sötvattenskar har jag dessa tillsammans med bridelux leds.

http://www.aquastyleonline.com/categories/DIY-LED-Lighting/LED-Controller-Kit/

1 powerslupply ( driver) samt en datoror som du ställer in tider för 4 kanaler samt % styrka på leds

Initialt köpte jag 72 leds paketet men jag har byggt ut lite.

Upplever att man får bra hjälp där och priser och rätt grejer går att diskutera fram. Led o linser har du ju redan. Du behöver lite kort och drivare mm

Dock om man kan köpa liknade från svea så hade det varit nice.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Annars kan du skaffa denna typ av kort. Varje kort kan driva 5 av dina slingor (upp till 11 seriekopplade LED av din typ). Varje slinga kan dimmas separat. Automatiskt eller manuellt. Korten drivs sedan av denna. Den klarar upp mot 15 slingor (3 kort) av dina LED - mer om du har röda och amber i systemet. Aquasparx här på guiden har både timer och PWM kort till dessa

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det huvudsakliga är att få väck sladdar. Som det är nu så är det en uppsjö med sladdar och drivare. Eftersom jag vill öka med flera ledar så blir det ännu mer. Så min förhoppning är att kunna minska ner på det och ändå kunna öka ljuset. Jag har nu 300 w till ett 2 m kar och skulle vilja öka med ca 200 w till. Då blir det en jäkla massa sladd, kontakter och timers. Då blir det för rörigt. Vill ha det så enkelt som möjligt.

/Michael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fördelen med både aquastyles och AC-RC:s lösningar är att de kan byggas in i rampen så du behöver i princip bara en strömmatningskabel från ditt nätaggregat upp till rampen samt en löstagbar USB kabel för programmering av aquasparx timerkort. De manuella dimmerknapparna går ju också att sätta i rampen

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hörs ju lovande ut Lasse.

Om du skulle välja ut grejer, vad skulle du rekommendera.

Jag har 100 st 3 w idag.

Räknar med att försöka få dit ca 30 -40 st till. Beror lite på hur jag kan peta dit dom. Jag vet inte om jag vågar försöka lossa på dom jag har. Dom är limmade med 2 komponent lim. Kan jag flytta på en del av dom jag har så ska det gå att få dit 40.

/Michael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har bara använt drivarna från AC-RC och är nöjd men det betyder inte att de andra är sämre. Vad gäller extra LED så tycker jag mig förstå att de är från Stig. Jag skulle nog använda samma typ i det nya bygget. Tänk bara på att om du använder AC-RC drivare och 48 volts aggregatet så skall ingen lina av LED ha högre framspänning än ca 38 - 39 V. Du måste veta varje typs individuella framspänning vid 700 mA och så räknar du ihop alla individuella framspänningar och maxantalet på en lina bestäms av dessa 38-39 V. Dvs du kan ha 13 st med FV på 3 V och 11 st på 3.6 V. Du får också fråga Stig om det går att knacka bort de som redan är limmade. Jag brukar ta en liten skruvmejsel och försiktigt knacka ner den mellan kylflänsen och LEDen men jag har aldrig testa med Stigs LED - så fråga honom

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tackar både Lasse och Stig för hjälpen. Har du såna aggregat på din meny Stig. För ledarna kommer jag att hämta hos dig. Det är denna delen att jag kan köra det med mindre grejer utanför som intresserar mig. Det är en hemsk röra av sladdar och drivare som jag tycker tar för stort utrymme. Iom att jag vill öka lyset så blir det ännu fler drivare och det är det jag vill undvika. Gärna kunna plocka väck en del av det som finns och hitta något annat som inte tar så stor plats i anspråk.

/Michael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker ändå du skall utgå från det du har. Heter dina nätagg 30-48 P eller 30-48 D?

Har du möjlighet att sätta en plåt med samma mått 2 cm över plåten med lysdioder.

I så fall sätter man nätagg och fläktar på den plåten och minimerar sladdlängder med hjälp av sockerbitar eller hellre Kjell.com 37425 .

Men du behöver ändå 2 timer för drivarna går bara att dimma ned till 10%. Så jag skulle sätta alla utom en eller två på ena timern och ha blåljus - nattljus på den andra.

Aqua medic har en timer/dimmer och Tunze kommer med en under början av 2015. De kostar båda runt 1500:- . Någon av dem bör passa ihop med dina drivare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fördelen med AC-DC:s drivers är att de går att dimma ner till noll, jag använder 0,25 % dimning på mina blå som nattljus - men det blir ju en merkostnad med nya drivers som Stig skriver. Kladd3 här på guiden har i en tråd beskrivit en annan PWM dimmer än Aquasparx

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Stig.

Jag har både P &D på nätaggen 6 D och 3 P.

Har det någon betydelse?

Jag vet inte vad som är skillnaden på dom. Men helt klart så öppnade du ögonen på mig. Jag har satt nätaggen på en skena på väggen och det har ju blivit en drös sladdar som jag håller på att bli vansinnig på.

/Michael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

D styrs med likspänning 1- 10 v och P styrs med PWM = puls. Vid närmare eftertanke bör de gå att släcka med styrningen. Det är bara dimningen som inte fungerar under 10%. Så en timer kan nog klara allt med styrning.

Jag vet inte vad Tunzes eller Aqua Medics styrning lämnar ut. Men Tunzes skall jag köpa in så fort de börjar levereras.

Bluefish led controller som Kladd3 har går att konfigurera för både 1 - 10 v och PWM. (Men jag tror inte att den klara båda samtidigt).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aquasparx timer har 4 individuella tidkanaler. Men till varje kanal kan det kopplas ett otal fördröjningar och hans PWM kort innehåller 15 kanaler. Man har ett timerkort som sedan kopplas till ett PWM kort. Tror att han har 1-10 V kort också. Detta innebär att upp mot 15 styrningar kan gå ut- baserade på 4 tidkanaler. Ställ frågor till honom i hans forumdel

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...