Michael Postat 21 december 2014 Postat 21 december 2014 Hej! Jag har en ledramp som jag sjÀlv har byggt ihop. Nu Àr det sÄ att jag vill nog sÀtta dit fler chip. Som det Àr nu sÄ Àr det uppdelat pÄ 9 slingor. AlltsÄ Àr det 9 st drivare. Det gÄr att koppla 12 st 3 w pÄ varje drivare. Vill jag dÄ ha flera sÄ blir det fler drivare ocksÄ. Som det Àr sÄ tycker jag att det Àr för mÄnga som det Àr. Jag Àr ingen hejjare pÄ detta med el. Det Àr dÀrför som jag skulle vilja ha lite hjÀlp med att lösa mina problem. SÄ dÀrför undrar jag om det gÄr att göra pÄ nÄgot annat sÀtt? Ev byta ut det som finns mot nÄgot annat och samtidigt kunna utöka lyset. Det mÄste gÄ att köra slingorna var för sig. Nu Àr det bombat med drivare och tidur. Rör inte till det för mycket för mig nu bara. Jag vÀrdesÀtter en lugn och pedagogisk förklaring som jag kan reda ut. Jag tackar pÄ förhand för ev hjÀlp som kan komma /Michael Citera
Lasse Postat 21 december 2014 Postat 21 december 2014 Om du specificerar vilka LED du har och vilka drivare du har (dimbara, odimbara eller vilken drivström du vill ha (350, 700, 1050, 1400, 2000 eller vad mA) sÄ Àr det lÀttare att hjÀlpa. MVH Lasse Citera
stigigemla Postat 21 december 2014 Postat 21 december 2014 Leden Àr 700mA 3- 3,5 v.Drivarna Àr icke dimbara 700 mA som driver 3 - 13 led. Citera
Michael Postat 22 december 2014 Författare Postat 22 december 2014 Jo det Àr dom som Àr dimbara. Det Àr de jag köpte av dig Stig. /Michael Citera
Michael Postat 22 december 2014 Författare Postat 22 december 2014 Vad jag vill ha vet jag inte riktigt. Jag vet inte vilka alternativ som finns. Ăr vĂ€l öppen för alla förslag. Iom att jag inte har nĂ„gon större kunskap om vad som gĂ„r att göra sĂ„ vill jag ha hjĂ€lp med olika alternativ. Huvudsaken Ă€r att det funkar och att jag kan sanera lite sladdar och timers. /Michael Citera
Stensson Postat 23 december 2014 Postat 23 december 2014 Till mina sötvattenskar har jag dessa tillsammans med bridelux leds.http://www.aquastyleonline.com/categories/DIY-LED-Lighting/LED-Controller-Kit/1 powerslupply ( driver) samt en datoror som du stÀller in tider för 4 kanaler samt % styrka pÄ ledsInitialt köpte jag 72 leds paketet men jag har byggt ut lite.Upplever att man fÄr bra hjÀlp dÀr och priser och rÀtt grejer gÄr att diskutera fram. Led o linser har du ju redan. Du behöver lite kort och drivare mmDock om man kan köpa liknade frÄn svea sÄ hade det varit nice. Citera
Michael Postat 25 december 2014 Författare Postat 25 december 2014 Tack för lÀnken. Jag kollade lite pÄ detta. Ska se om jag fattat det rÀtt. Detta Àr en ersÀttning till timers?Jag ska behÄlla drivarna jag har. ...eller? DÄ ska jag ha datorn och vad behöver jag mer? /Michael Citera
stigigemla Postat 25 december 2014 Postat 25 december 2014 Det Àr klart du skall behÄlla dina drivare. Har du pwm eller 0-10 v styrning? Du fÄr se till att styrdatorn klarar rÀtt styrning. Citera
Stensson Postat 25 december 2014 Postat 25 december 2014 BÄde ersÀttning för timers, samtidigt ersÀttning för dina drivare. Du tar en stor drivare istÀllet som klarar dina leds.Om du var ute efter att fÄ mindre kablage till elutaget sÄ Àr det rÀtt vÀg att gÄ. Citera
Lasse Postat 25 december 2014 Postat 25 december 2014 Annars kan du skaffa denna typ av kort. Varje kort kan driva 5 av dina slingor (upp till 11 seriekopplade LED av din typ). Varje slinga kan dimmas separat. Automatiskt eller manuellt. Korten drivs sedan av denna. Den klarar upp mot 15 slingor (3 kort) av dina LED - mer om du har röda och amber i systemet. Aquasparx hÀr pÄ guiden har bÄde timer och PWM kort till dessaMVH Lasse Citera
Michael Postat 26 december 2014 Författare Postat 26 december 2014 Ja det huvudsakliga Àr att fÄ vÀck sladdar. Som det Àr nu sÄ Àr det en uppsjö med sladdar och drivare. Eftersom jag vill öka med flera ledar sÄ blir det Ànnu mer. SÄ min förhoppning Àr att kunna minska ner pÄ det och ÀndÄ kunna öka ljuset. Jag har nu 300 w till ett 2 m kar och skulle vilja öka med ca 200 w till. DÄ blir det en jÀkla massa sladd, kontakter och timers. DÄ blir det för rörigt. Vill ha det sÄ enkelt som möjligt. /Michael Citera
Lasse Postat 26 december 2014 Postat 26 december 2014 Fördelen med bÄde aquastyles och AC-RC:s lösningar Àr att de kan byggas in i rampen sÄ du behöver i princip bara en strömmatningskabel frÄn ditt nÀtaggregat upp till rampen samt en löstagbar USB kabel för programmering av aquasparx timerkort. De manuella dimmerknapparna gÄr ju ocksÄ att sÀtta i rampenMVH Lasse Citera
Michael Postat 26 december 2014 Författare Postat 26 december 2014 Hörs ju lovande ut Lasse. Om du skulle vÀlja ut grejer, vad skulle du rekommendera. Jag har 100 st 3 w idag. RÀknar med att försöka fÄ dit ca 30 -40 st till. Beror lite pÄ hur jag kan peta dit dom. Jag vet inte om jag vÄgar försöka lossa pÄ dom jag har. Dom Àr limmade med 2 komponent lim. Kan jag flytta pÄ en del av dom jag har sÄ ska det gÄ att fÄ dit 40. /Michael Citera
Lasse Postat 26 december 2014 Postat 26 december 2014 Jag har bara anvÀnt drivarna frÄn AC-RC och Àr nöjd men det betyder inte att de andra Àr sÀmre. Vad gÀller extra LED sÄ tycker jag mig förstÄ att de Àr frÄn Stig. Jag skulle nog anvÀnda samma typ i det nya bygget. TÀnk bara pÄ att om du anvÀnder AC-RC drivare och 48 volts aggregatet sÄ skall ingen lina av LED ha högre framspÀnning Àn ca 38 - 39 V. Du mÄste veta varje typs individuella framspÀnning vid 700 mA och sÄ rÀknar du ihop alla individuella framspÀnningar och maxantalet pÄ en lina bestÀms av dessa 38-39 V. Dvs du kan ha 13 st med FV pÄ 3 V och 11 st pÄ 3.6 V. Du fÄr ocksÄ frÄga Stig om det gÄr att knacka bort de som redan Àr limmade. Jag brukar ta en liten skruvmejsel och försiktigt knacka ner den mellan kylflÀnsen och LEDen men jag har aldrig testa med Stigs LED - sÄ frÄga honomMVH Lasse Citera
stigigemla Postat 26 december 2014 Postat 26 december 2014 Det gÄr bra att knacka bort leden. Men man bör kolla sÄ att det inte sticker upp nÄgon kant i plÄten efter mejseln. Citera
Michael Postat 27 december 2014 Författare Postat 27 december 2014 Jag tackar bÄde Lasse och Stig för hjÀlpen. Har du sÄna aggregat pÄ din meny Stig. För ledarna kommer jag att hÀmta hos dig. Det Àr denna delen att jag kan köra det med mindre grejer utanför som intresserar mig. Det Àr en hemsk röra av sladdar och drivare som jag tycker tar för stort utrymme. Iom att jag vill öka lyset sÄ blir det Ànnu fler drivare och det Àr det jag vill undvika. GÀrna kunna plocka vÀck en del av det som finns och hitta nÄgot annat som inte tar sÄ stor plats i ansprÄk. /Michael Citera
stigigemla Postat 27 december 2014 Postat 27 december 2014 Jag tycker ÀndÄ du skall utgÄ frÄn det du har. Heter dina nÀtagg 30-48 P eller 30-48 D?Har du möjlighet att sÀtta en plÄt med samma mÄtt 2 cm över plÄten med lysdioder.I sÄ fall sÀtter man nÀtagg och flÀktar pÄ den plÄten och minimerar sladdlÀngder med hjÀlp av sockerbitar eller hellre Kjell.com 37425 .Men du behöver ÀndÄ 2 timer för drivarna gÄr bara att dimma ned till 10%. SÄ jag skulle sÀtta alla utom en eller tvÄ pÄ ena timern och ha blÄljus - nattljus pÄ den andra.Aqua medic har en timer/dimmer och Tunze kommer med en under början av 2015. De kostar bÄda runt 1500:- . NÄgon av dem bör passa ihop med dina drivare. Citera
Lasse Postat 27 december 2014 Postat 27 december 2014 Fördelen med AC-DC:s drivers Àr att de gÄr att dimma ner till noll, jag anvÀnder 0,25 % dimning pÄ mina blÄ som nattljus - men det blir ju en merkostnad med nya drivers som Stig skriver. Kladd3 hÀr pÄ guiden har i en trÄd beskrivit en annan PWM dimmer Àn AquasparxMVH Lasse Citera
Michael Postat 27 december 2014 Författare Postat 27 december 2014 Hej Stig. Jag har bÄde P &D pÄ nÀtaggen 6 D och 3 P.Har det nÄgon betydelse? Jag vet inte vad som Àr skillnaden pÄ dom. Men helt klart sÄ öppnade du ögonen pÄ mig. Jag har satt nÀtaggen pÄ en skena pÄ vÀggen och det har ju blivit en drös sladdar som jag hÄller pÄ att bli vansinnig pÄ. /Michael Citera
stigigemla Postat 27 december 2014 Postat 27 december 2014 D styrs med likspÀnning 1- 10 v och P styrs med PWM = puls. Vid nÀrmare eftertanke bör de gÄ att slÀcka med styrningen. Det Àr bara dimningen som inte fungerar under 10%. SÄ en timer kan nog klara allt med styrning.Jag vet inte vad Tunzes eller Aqua Medics styrning lÀmnar ut. Men Tunzes skall jag köpa in sÄ fort de börjar levereras. Bluefish led controller som Kladd3 har gÄr att konfigurera för bÄde 1 - 10 v och PWM. (Men jag tror inte att den klara bÄda samtidigt). Citera
Michael Postat 27 december 2014 Författare Postat 27 december 2014 Ja det stÀmmer med dimningen. NÀr jag sÀnker sÄ gÄr det till en punkt sen slocknar det helt.Det med styrning hörs intressant ut. Hur skulle det se ut för min del? Idag har jag 9 slingor och kommer att bygga ut med 4 slingor till. /Michael Citera
stigigemla Postat 27 december 2014 Postat 27 december 2014 De hÀr styrningarna har mellan 2 och fyra kanaler ut som man kan koppla till flera drivare.Det Àr vÀl idé att du kollar Kladd3:s trÄd eller PM:ar honom om du vill testa Bluefish som nog har mest möjligheter. Jag har aldrig sett den./Stig Citera
Michael Postat 27 december 2014 Författare Postat 27 december 2014 Jag ska lÀsa igenom den trÄden och se om jag blir nÄgot klokare. ....haha /Michael Citera
Lasse Postat 27 december 2014 Postat 27 december 2014 Aquasparx timer har 4 individuella tidkanaler. Men till varje kanal kan det kopplas ett otal fördröjningar och hans PWM kort innehÄller 15 kanaler. Man har ett timerkort som sedan kopplas till ett PWM kort. Tror att han har 1-10 V kort ocksÄ. Detta innebÀr att upp mot 15 styrningar kan gÄ ut- baserade pÄ 4 tidkanaler. StÀll frÄgor till honom i hans forumdel MVH Lasse Citera
Michael Postat 27 december 2014 Författare Postat 27 december 2014 DÀr fanns det lite möjligheter. Jag tackar Lasse. /Michael Citera
Rekommenderade inlÀgg
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.