Gå till innehåll

Modifiering utav bygglampa


wrang

Rekommenderade inlägg

Köpte mig en bygglampa idag på Jula för 149:- och satte in en 150watts MH lampa som extra belysning i karet vid morgon och kväll. Tänkte att denna skulle starta upp dagen tills de andra tänds och använda denna på kvällen då de andra 2 släcks tex

Mh1 kl 15.30-21.00 250watts

Mh2 kl 11.00-16.30 och 20.55 - 22.00 150watts

Mh3 kl 16.30-21.30 250watts

Tyvärr så var festena i denna armatur för korta så fick flytta ut dessa ca 1cm men sedan gick den i då var det nästa problem. Lampan (orginal) är tunnare så Akvarie Mh-lampan är tjockare å där som lampan sitter mot strömdelen var för kort. Flyttade upp denna kläpp och akvarielampan fick plats.

Snygg och liten armatur. Skälva drosseln+starter har jag under karet för akvarie mh-lampan

OBS.

Jag har alltså bara använt själva höljet, reflektorn och hållaren i detta kit och använt en akvarie Mh-drossel+starter+lampa för ljuset i sig!

421792_c.jpg?OrderId=700141128&

post-736-1446891228845_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

jag vill ge några varningar:

lampan tänds med högspänningspuls[super imposed tror jag det är på denna varianten] vilket armaturen inte är gjord för. den har alltså inte den skyddsklasen. kablarna i armaturen är gjord för 230v och då ska de inte användas till högspänning.

skyddsglaset ska vara värmebeständigt och krossäkert vid en ev lampexplosion.

så, wrang, vill du vara på säkra sidan så byter du kablarna mot några som är bra isolerade. och sen kopplar du inte det till samma kopplingsplint eftersom den också är gjord 230v.

tändspäningen är mellan 1500V och 5000V.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag vill ge några varningar:

lampan tänds med högspänningspuls[super imposed tror jag det är på denna varianten] vilket armaturen inte är gjord för. den har alltså inte den skyddsklasen. kablarna i armaturen är gjord för 230v och då ska de inte användas till högspänning. skyddsglaset ska vara värmebeständigt och krossäkert vid en ev lampexplosion.

så, wrang, vill du vara på säkra sidan så byter du kablarna mot några som är bra isolerade. och sen kopplar du inte det till samma kopplingsplint eftersom den också är gjord 230v.

tändspäningen är mellan 1500V och 5000V.

Okey. Hur vet man att en armatur är gjord för vilket då?

Vad är en orginal armatur tex aquamedic gjord med?

Kablarna i en orginal armatur vad jag kollat i är vanliga kablar de jag använt är utav silicon 4mm

Kopplings plinten ser precis ut som min orginal armatur (aquamedic) och är en "sockerbit"

Värme beständigt måste det väll vara eftersom det står att denna lampa är för max 300watt å den jag använder är 150watt

Kabeln från armaturen ner till tändenheten är en RDO gummikabel 3Gx1,5mm

wrang, tänkte på att glaset i din bygglampa sannolikt saknar U-v filter

Nån som vet detta. Ser ut som en vanlig klar glasskiva så nått måste den väll stoppa eller?

Kanske ej var så lätt att komma undan med detta ändå

tipps om skyddsglas att köpa då

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vanliga elkablar är testade för 2000 volt. Det beror på att impulser vid till och frånslag eller till exempel åska inte skall orsaka överledning mellan kablar eller i strömställare. Jag har tre ombyggda amaturer från 150w bygghalogen till 70w. För tändtråden där har jag använt tv koaxialkabel som har ganska grov isolering kring innerledaren. Skärmen har jag tagit bort och sedan satt på manteln igen. För mina 250 - wattare har jag använt speciell högtemperatur - isolerade lednigar. Jag tror i och för sig att isoleringen på vanliga elinstallationsledningar klarar tändspänningen men eftersom jag inte är nöjd med "tror" har jag ökat säkerheten litet för min egen del. En brandvarnare varnar om det det börjar glöda på grund av överslag och jordfelsbrytaren minskar risken för farliga stötar men säker är litet mera säker...

Om ett skyddsglas klarar värmen från 150w eller 250w så spelar det ingen roll vilken källa värmen kommer från.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sant är det.

Det enda som släpper igenom uv-ljus är kvartsglas

Till o med vanlig gladpack kan man ha som uv filter.

Men finns det nån som har en anna åsikt så fram med den

Foppa:)

Vanligt´glas stoppar UV så det är inga problem så vitt jag vet. Du kommer inte att behlöva köpa nåt annat glas.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

eftersom spänningen hoppar omrk 1mm/1000V så betdyder ju det att det är spänningsfält omkr kabeln. ligger kabeln mot armaturen så är det inte så bra. du kan koppla den till ett jordfelsbrytet uttag så är den ingen fara för människor.

och till greger: det var väl ändå en onödig kommentar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Har nog läst "allt" om UV-ljus då jag själv varit lite nojjig.

Förr var det nog så att allt glas runt brännaren t.o.m 150w var någon variant/blandning av kvartsglas (pga av värme?), vilket därav släpper igenom _delar_ av det skadliga UV-ljuset därför är ett skyddglas på armaturen är ett _krav_.

Att ljuskällor exploderar händer nog då o då varför skyddsglas i princip alltid är ett krav. Glaset måste tåla extrem värme och snabb (relativt) avkylning i hela sin livscykel, härav att det oftas är härdat. Och som tidigare sagt, vilket glas som helst stoppar skadlig strålning till för oss homosapiens oskadliga nivåer vid normalt bruk.

Betänk att vi har denna typ av armatur i ett flertal publika anläggningar som folk har som sin arbetsplats, dvs +8tim per dygn. Och detta skall armatur/ljuskälla givetsvis vara godkända för. (enligt norm)

Även vanliga lysrör läcker strålning, MH är klart värst men inom gränsvärden.

Har ochså som Wrang lite hemmabygge och pga värme så krävs ventilation och därmed så läcker det ut lite ljus (& som jag inbillat mig även UV) Därför kör jag nu med ljuskällor typ BLV 150w som är godkända som UV-P (i vart fall stämplade så)

Har nu 1st 150w 14k, & 3st 10k (ej UV-P) till salu för en billig peng till den som vill (& har kapslade armaturer) Varierande brinntid på ljuskällorna varav 1st är oanvänd.

//Iksero

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

passaade lampan i samma fäste som orginal ?

Håller på med ett liknande bygge men har lite svårt att få hem socklar till lampan

Såg denna fråga nu. Nej det är det samma som orginalet. Fick modifiera lite så bäst är att köpa hem riktiga 150watts hållare så hela poängen är förbrukad, men klart en liten armatur som denna hittar man nog inte om man nu ej köper en orginal armatur.

Vet ej riktigt heller om denna armatur var så lämpad ändå den är lite sned i reflektorn så för att få det bättre så får man n og vinkla den å se hur ljuset ter sig i akvariet.

www.planteimporten.dk har hållare för 150watts lampor (RX7s) hållare heter så kan säkert en lokal elaffär skaffa hem en :smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har också moddat om en Jula armatur, nämde nog detta i en tidigare tråd, fick leka med dremmel en stund innan jag fick lamphållarna att "passa" lampan. fick även montera lampan diagonalt i armaturen, Kanske något mycket arbete att lägga ned på en lågprislösning, men funkar! Har för mig att armaturen gick löst på en 50-lapp. Intressant att du hittat säljare av lösa lamphållare Christian.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
Har också moddat om en Jula armatur, nämde nog detta i en tidigare tråd, fick leka med dremmel en stund innan jag fick lamphållarna att "passa" lampan. fick även montera lampan diagonalt i armaturen, Kanske något mycket arbete att lägga ned på en lågprislösning, men funkar! Har för mig att armaturen gick löst på en 50-lapp. Intressant att du hittat säljare av lösa lamphållare Christian.

BJB säljer lamphållare Vossloh Schwabe lika så.

ahlsell, elektroskandia mfl bör ha dessa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
Tack för infon lysröret.

Appropå lysrör, någon som vet var man kan köpa Osram 67 rör Dom med det blå ljuset? Går säkert på vissa akvarieaffärer men jag menar detaljhandeln i övrigt, så fort något heter akvarie... brukar ju priset som bekant öka orealistiskt mycket.

och jag som trodde jag predikat för mycket om elaffären?;):smiley17:

nå väl. de finns på elaffären.

lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...