Gå till innehåll

Patriks 250 l


PatrikD

Rekommenderade inlägg

Jag startade ett akvarium med måtten 90x50(h)x55 i september 2014.

Det kommer att gå långsamt. Det gillar jag. Jag ville se vad som händer med småkryp och makroalger. I slutet av november köpte jag tre testkoraller:

Acanthastrea, Stylopora och Euphyllia. Styloporan brände jag snabbt på en topp. Sen jag satte den på botten så nu mår den bra och har reparerat sig efter att jag bröt bort den brända toppen. "Acanen" har fått flera huvuden och är utspänd om dagarna. Euphyllian har gått från 3-4 till 8-12 huvuden. Så korallerna ser ut att trivas.

Jag har 11 st Chromis som jag gillar skarpt. De skimrar och glänser i blågröna nyanser.

Jag är grymt imponerad av en del sps-kar här på guiden och är förståss sugen på dessa. Jag kommer att test ett par men är lite tveksam om mitt engagemang kommer att räcka för att hålla dem vid liv.

Chromisarna har gömt sig på bild 4. De har inte kolat :-)

Bild 1 10 Sept 2014.

Bild 2 26 okt 2014.

Bild 3 1 dec 2014.

Bild 4 20 dec 2014.

post-8267-14468935243624_thumb.jpg

post-8267-14468935243822_thumb.jpg

post-8267-14468935244006_thumb.jpg

post-8267-144689352442_thumb.jpg

Ändrat av PatrikD
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariet var ensamt hemma under jullovet, dryga två veckor. Allt såg ganska bra ut när vi kom hem. Allt hade växt. Koraller och makroalger. Slängde säkert 2l makroalger. Dock såg jag inga amphipoder etc. Bara några enstaka. Tidigare räckte det att stirra på en sten 10 s så såg man flera st. Vad sjutton har utrotat dessa?

Lite slemalger började dyka upp för första gången i detta kar. Det blir mer och mer av dessa varje dag. Då skummaren svämmade över ganska snart under jullovet pga min klantighet så kan man påstå att akvariet var utan skummare under två veckor. Mitt antagande är detta är orsaken till att jag fått slemalger och om bara skummaren får gå ett par veckor så kanske det ordnar sig. Ska köpa fosfatremover och börja köra lite kol också.

Fiskarna fick mat med automater. Andra veckan var maten slut i denna men min akvarievakt slängde lite artemia ett par ggr då. Jag kan väl aldrig tro att Chromisarna käkade upp småräkorna i brist på mat. Man ser ju aldrig dessa leta på stenar.

Varför i hela friden försvann småräkorna?? Borstmaskar, spagettimaskar, stjöstjärnor sniglar etc finns ju kvar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta är mina grejor för att få allt att fungera.

Två kessil 360WE belysning

Rlsss 6i skummare

Två 6095 går varannan timme och sitter mittemot varandra på kortsidorna.

En liten Sicce pump för cirkulation.

Sump 60 l med två löstagbara pyttesmå silikonakvarier som fungerar som avrinningslådor. Siccepumpen står i en av dem.

Schego termostat med två plastdoppvärmare okrossbara.

35 l osmosvattenreservoar.

Ändrat av PatrikD
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inga svar ang dina smådjur men jag ville mest bara säga lycka till!

Men en rlss r6i till 250l med lite chromis? händer inte så mycket i den skummarkoppen gissar jag :P (sump-bilder är alltid roliga)

Den blir aldrig svart men på en vecka blir den full med brunt vatten. Jag matar ca 5 ggr om dan med artema och faunamarinpellets. Förresten kanske jag matade ihjäl min största Chromis igår. I ett försök att vänja dem gynnarna vid hela pellets så kan den ha fått i sig för mycket för det ser ut som något är fel vid analöppningen. Tarmen sticker ut idag ser det ut som?

Sumpen blev så skitig när skummaren svämmade över i julas så jag vill inte fota. Och för lat för att tömma sump och reservoar och skura.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ormet: Jag tog ändå en en blixtbild på sumpen :-)

Angående viss överdimensionering av skummare så hade jag tänkt köra bara på nätterna. Men allt utvecklades så väl när jag körde 24/7 så jag har fortsatt så. Ska ta och mäta nitrat och fosfat. Jag kan säga att KH svajar lite mellan 8-9 under veckan.

post-8267-14468935258031_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Roligt med frågor aklejan.

Jag hade ett akvarium tidigare 300 l med en massa sten. Omväxling förnöjer :-) Jo jag har blivit inspirerad av diverse minimalistiska akvarier. Skitsnyggt med vit ren sand och ett par stenar med några SPSer. Den vita sanden tror jag inte jag klarar att hålla vit så jag kör bb. Men tanken är att täcka bottnen med LS så det ändå blir en liten bit av ett rev. Förhoppningen är att några av koraller ska sträcka ut sig uppåt. Jag tänker ev bygga en hylla baktill och lägga ett par stenar med ljuskrävande Acropora på.

I och med att jag inte staplar sten kan jag flytta runt saker som inte trivs för att hitta en bättre plats. Då bottnen nästan täcks av LS håller jag successivt på att höja stenarna lite ovanför bottnen mha pvc akrylstavar och fragghyllor. Detta för att inte få deadspots och detritusansamlingar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag måste säga att nu har jag fått algproblem. Efter 4 mån med bara tillväxt av kalkalger och makroalger och rengöring av rutorna efter ca 4 dagar så plötsligt täcks allt av ett brunt täcke. Rutorna blir bruna på drygt ett dygn!! Vad jag förstår är det kiselalger. Mysko. Har inte haft problem med det under de 10 år jag hade ett 300l. Så jag har nog trott att uppsalavattnet inte har innehållit kisel. Jag får väl skaffa ett silikatfilter till osmosen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mätning med Hanna checker phosphate gav 0.00!

Hmm börjar nu luta åt dinoflagellater som tydligenhar lättare än andra alger att klara obalanser fosfat/nitrat. Tack alivedreamer!

Om detta är sant blir jag lite förvånad. Jag trodde om något att jag kunde ha rätt hög fosfathalt då jag matat mina 11 chromisar friskt och endast har skummning (lite överdimensionerad dock) som vattenbehandling. Jag har ganska lite levande sten ca 15 kg. Där tänkte jag att vid behov komplettera med siporax.

Ändrat av PatrikD
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Brunalgsproblemet fortgår. Men det är mest på rutorna så ett estetiskt problem mest. Jag rengör rutorna med svamp var tredje dag och kramar ur i en hink. Så jag får ut en hel del. Har sugit ut lite från bottnen också. Detta hjälper ju inte om osmosvattnet är dåligt. Därför har jag beställt TDSmätare och silikatfilter.

Koraller och fisk verkar inte påverkas. Makroalgerna däremot verkar inte trivas lika bra.

Då fosfaten var noll (enligt mätning iallafall) så har jag ramlat upp matningen i ett försök att få bättre balans. Väntar på beställd nitrattest. Det blir aillafall mörkare i skummarkoppen. Ev så göder jag kiselalgerna ändå mer. Vi får se :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förresten ni som har Kessil. Vilka erfarenheter har ni? Jag är väldigt nöjd. Korallernas tillväxt på bottnen är god och jag kör 50%. Jag har sett att Kessil har 10ggr så mycket energi i UV området än andra lampor. (är detta en fördel?) Tar tid att vänja korallerna vid. Så mycket försiktigt användning av Kessil är bra tror jag.

Skimret är verkligen superfint enligt min smak. Det var i princip därför jag valde Kessil. . Ger en speciell levande känsla. Jag har en ATI PM med 4 rör (i förrådet) som ger ett betydligt plattare och livlösare ljus , men T5 är ju dokumenterat bra för acro:). Kessil ljusstyrning är supersimpel att använda. När man väl bestämt ett program tror jag stenhårt på att låta det vara. Måste vara en otrolig stress för korallerna om man leker för mycket med ljusstyrningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Ne j så roligt ska vi inte ha. Brunalgernas tillväxt på rutorna minskade helt enkelt pga att jag gick från tvättsvamp (för att få ut alger) till rakbladsskrapa när jag rengjorde rutorna. Svampen lämnade något av algerna som därefter växte snabbt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt matande har gett resultat :smiley24: 4 mån under uppstart hade jag inga fulalger bara makro och kalkalger. Sen kom brunalger (kisel?) och nu gröna trådalger som verkligen börjar bli besvärande.

Mina åtgärder ska bli:

1. Suga upp detritus varje vecka. Samtidigt får jag byta 5-10 % av vattenvolymen. Detta har jag inte gjort ofta.

2. Ta ur stenen och borsta bort trådalger.

3. Börja dosera vinäger försiktigt.

4. Köpa en liten kirurg (gul?) Mitt akvarium är för litet om man läser på olika forum. Men man kan kanske ha en liten en i ett år eller så?

Ändrat av PatrikD
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag börjat dosera 3 ml 12% ättika per dag. Jag tänker öka lite varje vecka. Några mätningar av fosfat och nitrat har jag inte gjort. Det känns onödigt med tanke på trådalgexplosionen. En död ganska stor snigel hittades igår. Det kan vara en delförklaring till trådalgerna. Andra orsaker är säkert den generösa matningen 5ggr per dag och bortrensning av en massa makroalger. Har minskat till 2 ggr per dag matning nu.

Skummaren har presterat en svart sörja sedan nån månad då jag ökade matningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mata bara en gång per dag, hoppa ev över en dag i veckan också.

Det är ju inga Anthias du har som kräver multipla matningar/dygn (finns undantag innan någon skriver det....) så de klarar sig.

Kör du inte med fosfatremover så är ju det steg 2.

När dessa saker fungerar och är på plats så skulle jag utan tvekan lånat eller köpt mig en sjöhare. En sådan på 10-15cm äter rent ditt kar på max 2 dagar.

När karet är helt rent på alger så får du sälja, lämna tillbaka, hyra ut eller ge bort den. För den svälter snabbt ihjäl annars.

Jag hade samma problem som dig i mitt förra kar och sakerna ovan gjorde underverk för mig. Fick aldrig tillbaka algerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...