Gå till innehåll

Start av nytt kar - Bottenfilter..


Saxmark

Rekommenderade inlägg

Det är en jättebra grej att släppa returen från sumpen så att den håller rent baktill under stenen. Kan du sedan fixa till med kranar så att du kan suga den vägen till UVc ifall/när du får prick så fungerar UV:n ännu bättre.

(Fast jag tycker ju att bottenfilterplattan är onödigt stor. Det räcker väl med en vanlig insugskorg till ett ytterfilter?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mmm.. Lutar åt det.. Eller tom en 90 böj och en korg så jag slipper lägga kraft på bakrutan.. Men nu är vi på G med bygget av sumpen.. Det lutar åt en 3kantig version (efter som skåpet är utformat som det är..) Det som jag har mätt att det enkelt skall gå in utan att börja modda skåpet så blir det en triangel med måtten 58*49cm vad diagonalen på det blir har jag inte mäktat räkna ut eftersom jag nog var sjuk den mattelektionen men med en höjd vattenlinje på 30cm så får jag det till en effektiv volym på ca 42Liter.. Tänkte köra en skummare i skåpet och en UVC samt en kalciumreaktor i efterhand. Min enkla fråga är om detta blir för litet om min eheim 1250 som jag tänkte köra som retur kommer att suga tort i min lilla sump. Enligt samma dåliga kalkyler så fick jag det till ett ratio på ca 30 byten / timme.. Skall jag köra eller tänka om ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag tänkt om och behöver lite verifiering innan jag ringer till glasmästaren. Tanken är som följer : Sumpen kommer att bli triangulär, en vinkelrät triangel där sidorna mäter 70cm, diagonalen eller vad den nu heter borde väl bli ca 100cm eller så. Höjden tänkte jag lägga på 45cm detta borde ge en volym på 110L, vattenytan tänkte jag lägga på ca 33cm (80L) dels för att det stämmer bra med skummaren (AM TF 1000 Multi) och dels för att ha en säkerhetsmarginal på 12cm eller ca 28 liter om man vill. Detta tänkte jag mata med en ytavrinning och retura med en eheim 1250. En tanke som jag har är att sätta en skiva på ca 30cm från ena bakväggen för att skapa en strömfåra så jag vet att vattnet rör sig i sumpen vet ej om detta är överkurs och bara ställer till problem för mig eller om det kan vara en god idé ? Tanken är att skummaren skall husera här ihop med UV-C och kalciumreaktor samt div mätteknik.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...