epoxy Postat 20 januari 2015 Postat 20 januari 2015 Hej alla saltfreaks!Jag heter Alexander och bor i Täby. Jag tänkte skapa denna tråd för att dels ha som dagbok åt mej själv och för att dela med mej av ev framgångar och motgångar. Det är inte första gången jag ger mej på Acropora. Jag har gjort några försök tidigare men alltid lyckats klanta till det på något sett så det avslutats i crash. Men även moder natur har satt stopp för mina storslagna planer och bjudit på både redbugs och aefw...Men iaf, just nu är jag i startgroparna att starta upp ett 73liters optiwhite kar. Det har en sump på 45liter där jag kommer köra skummare, biopellets samt refugium med sand och macroalger.Jag har ett litet nano igång med lite sps och lps:er som skall flyttas över så fort karet har cyclat klart och lampan är på plats.Följande tecknik kommer hjälpa mej med att lyckas denna gång:Ljus: ATI 4x24watt T5 dimmbar (väntar på leverans)Lysrör: 3st ATI Blue+ 1st ATI Coral+Skummare: Coralbox D300 (fish street)Biopelletsreaktor: Mini Filter 70-X (fish street)Doserpump: GHL 3-kanalig Circulationspump: Jebao wr-4 Returpump: EheimRefugiumlampa: 15watt LED röda och blå ledar.Och så lite bilder på bygget (mobilbilder )2015-01-17 19.02.48 by BB REEF, on Flickr2015-01-20 17.42.48 by BB REEF, on FlickrSå ser det ut i dagsläget Hoppas ni vill haka på min resa! mvhAlexander Citera
Henric Postat 21 januari 2015 Postat 21 januari 2015 Blir säkert bra. Alla byggen blir alltid bättre 2 eller 3:e gången Citera
bjomat Postat 21 januari 2015 Postat 21 januari 2015 Klart man ska haka på den här resan! Kommer bli fantastiskt kul att följa då jag vet att du besitter en viss kunskap inom ämnet Lycka till Alex!! Citera
saltatrox Postat 21 januari 2015 Postat 21 januari 2015 Kul, om jag hade mer tid skulle jag också starta en nano burk. Citera
epoxy Postat 21 januari 2015 Författare Postat 21 januari 2015 henrik: ja, man lär sej av sina misstag bjomat: tack! saltatrox: Ja det har sin charm med nano, man kommer väldigt nära djuren. Nu är det främsta skälet att jag har ett nano platsbrist då jag bor i en etta med fru och barn för tillfället mvh Citera
saltatrox Postat 21 januari 2015 Postat 21 januari 2015 En 1a med familj !!Ajaj helt otroligt att du ens får plats med ett nano.Tummen upp. Citera
epoxy Postat 21 januari 2015 Författare Postat 21 januari 2015 Så, idag när jag kom hem från jobbet så hade skummaren lagt av. Ingen aning om varför. Men tog ur den och gjorde rent pumpen, och den började fungera igen. Konstigt! Citera
Mr_Ewing Postat 21 januari 2015 Postat 21 januari 2015 Så, idag när jag kom hem från jobbet så hade skummaren lagt av. Ingen aning om varför. Men tog ur den och gjorde rent pumpen, och den började fungera igen. Konstigt!Kan vara nätdelen som lämnar för dåligt med kräm - om du har en voltmeter så kolla att den lämnar 24V vid belastning.Jag har fått två nya nätagg av fish-street då de som följde med inte höll måttet.DC-pumparna är lite kinkiga vid för låg spänning. Citera
epoxy Postat 21 januari 2015 Författare Postat 21 januari 2015 Tack för tipset Mr_Ewing, det skall jag göra! Citera
ormet Postat 27 januari 2015 Postat 27 januari 2015 Kör hårt brorsan, det kan bara bli bättre än sist iallafall! Citera
epoxy Postat 28 januari 2015 Författare Postat 28 januari 2015 Väldigt sant bror!Jag ska ha järnkoll på KH denna gång. Har inhandlat FMs KH-test. Det är enklare än Salifert att använda tillomed. Man räknar droppar bara 1 droppe lika med 0.5 i KH. Citera
epoxy Postat 30 januari 2015 Författare Postat 30 januari 2015 Så i väntan på att belysningen levereras så startade jag ett kul litet projekt med att göra egna fraggpluggar. Lyckades hitta en bra bit delrin liggandes och skred till verket. En 22mm träborr inhandlades på jula för att skapa "huvudet" och en 11mm borr skapar "benet". Nedan följer bilder på projektet Gjutform redo by BB REEF, on FlickrCement redo by BB REEF, on FlickrFyller formen by BB REEF, on FlickrForm fylld by BB REEF, on FlickrCement brinner by BB REEF, on FlickrFörsök #1 by BB REEF, on FlickrPluggarna fick brinna i 24h ungefär. De var ganska svåra att få ut och benen gick av på några, och några blev helt oanvändbara. Några blev också perfekta Jag kommer inte göra fler försök med denna gjutform utan planen är nu att göra en så går att dela för att slippa problemet med att behöva banka ut dem.mvh Citera
ormet Postat 30 januari 2015 Postat 30 januari 2015 Det är härligt med DIY på hög nivå. Nästa form blir perfekt Citera
Andreas_Lindholm Postat 30 januari 2015 Postat 30 januari 2015 Gillade ditt diy-projekt gällande fraggpluggarna Snyggt och kreativt! Mvh ante Citera
epoxy Postat 31 januari 2015 Författare Postat 31 januari 2015 Tack, och kul att ni gillade det! Kommer naturligtvis lägga upp bilder på nästa försök också Citera
epoxy Postat 10 februari 2015 Författare Postat 10 februari 2015 Det väntas fortfarande på belysning. Sand är på g, kommer troligen hem idag. Efter det ska karet så några dagar till. Såååå så fort lampan kommer så flyttas djuren över Jag har kört chaeto i sumpen nu några dagar och det går inge vidare, den vitnar och det lossnar småbitar av den. tror kanske inte det är tillräckligt med näring i vattnet för den nu, fast jag matar smådjuren i sumpen med pellets och doserar lite kno3, men det verkar inte hjälpa.Så just nu funderar jag på att slänga ut chaeton och byta ledarna i lampan till blå och vita och göra om refugiet till fraggdel istället Mao bara köra biopellets som filter.må väl! Citera
epoxy Postat 10 februari 2015 Författare Postat 10 februari 2015 Sanden har landat! Tar nog någon dag för vattnet att klarna. Skummaren jobbar på och spottar ut något som ser ut som cement...Sand! by BB REEF, on Flickr/ Alex Citera
epoxy Postat 23 februari 2015 Författare Postat 23 februari 2015 Nu har lampan landat och kommit på plats! Så nu är hela systemet igång. Acroporafraggarna har nu bott i baljan i 4 dagar och ser ut att må bra med fin PE.De är lite trista i färgerna än så länge, de tappade en del färg efter att doppats 2 gånger i FM ultra pest innan flytten för att försäkra mej om att det inte fans någon ohyra på dem.Just nu så läggs energin på att trimma in balling. Mäter KH varje kväll och justerar om nödvändigt. Följande värden har jag nu:KH: 8.5CA: 430MG: 1260Sanden var fö en stor besvikelse och inte alls så sugar fine som beskrivningen på påsen sa, så den har åkt ut. Så karet kommer gå bare bottom tills vidare.Testar snapseed by Bommie Reef, on Flickrmvh Citera
ormet Postat 23 februari 2015 Postat 23 februari 2015 Skönt att du är igång igen. Snapseed verkar sådär Citera
epoxy Postat 23 februari 2015 Författare Postat 23 februari 2015 Ja, mobilkamera och snapseed får man inga fina acropora av. Måste helt klart ta mej i kragen och köpa en riktig kamera. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.