Gå till innehåll

Jag söker balans i mitt AIO, mitt första salta kar


toreee

Rekommenderade inlägg

Nu börjar det.

Libellen visar rätt.

Vattnet fylls för första gången.

Testar bakgrundsbelysningen.

De flesta beställningar har anlänt, väntar bara på en returpump, så ska det fyllas med saltvatten.

Köpte ett begagnat kar med som jag tycker bra nybörjarproportioner, 150x45x45, med inbyggd sump.

post-8436-14468935335082_thumb.jpg

Välkommen att följa min resa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så.

Vet ni att det är mycket pyssel innan man kommer igång? :-)

Vilken tur jag bor nära en legend, fick hälsa på häromdagen och fick många värdefulla tips. Fick se ett akvarium som inspirerar.

Han tussade ihop mig med en saltis som skulle trappa ned och hade sten till salu. Hämtade den idag och la lite provisoriskt i karet. Blev ganska fint direkt. Fullt med svampar, rör, mjuka koraller, olika sorters sjöstjärnor, ja vem vet vad mer?

post-8436-14468935379757_thumb.jpg

Jag har läst om Lasses och Conjors kranvattenmetod, försöker mig på den. Ett akvarium under med kranvatten + Easy-Life filtermedium plus en ATO för automatisk påfyllning. Den är liten men verkar göra sitt jobb fint.

Enklaste rampen som låg hemma, T8:or, 1 Life-Glo 120 cm med ny reflektor, en Marine-Glo. Duger inte på sikt, men man måste börja någonstans.

Jebao DC2000 returpump, två st Jebao RW15.

Jag tänkte det var en bra idé att ha ett Eheim skumfilter under uppstarten för att få ut det som grumlar vattnet. Eller?

Använder ZEOstart3 startbakterier, det ska väl hjälpa till att stabilisera akvariet. Och lite ZEObak.

Jag börjar enkelt och vad är enklare fisk än Endler guppy att starta med. Jag tänkte, om jag kan hålla liv i dem så kan jag köpa lite fisk sen.

post-8436-1446893537922_thumb.jpg

post-8436-14468935379479_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Kul med en till som vågar/vill testa med kran vatten.

I det akvariet med kran vatten antar/hoppas jag du har en filter pump ?

om inte flytta Eheim skumfiltet som du har i det stora akvariet om det får plats i kranvattensburken

Easy-Life filtermedium samlas då i skumgumisvampen och är lätt att rensa/tvätta bort under

kökskranen.

Lite förtydligande när jag har fyllt på från min kranvattens behållare ( som är en 25 liters Vin/Öl plast hink )

ungefär hällften och har ersatt det med kranvatten så häller jag i 10 ml Easy-Life filtermedium igen och gör rent

pumpfiltret.

I den sumpen du har skulle jag ha en filter fälla med skumgumifilter/aktivt kol/fosfat media bara ett förslag.

Lycka till

-Tummen upp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina Jebao RW15 är för starka, även på lägsta instälningen. Jag köpte en LED-dimmer på Kjell o co. Den med ratt. 149 kr. Den satte jag mellan batterieliminatorn och styrdonet. Funkade kanon. Kunde dimmra ned propellern till noll.

Men jag utfärdar en varning för just den dimmern, den piper förfärligt. Ju mer man dimmrar desto mer piper den. Helt omöjlig att ha kvar.

Jag fick byta den utan problem, mot den med touch på bilden nedan.

Den är lite mer pillig att ställa in men fungerar bra och är tyst! 149 kr även den.post-8436-14468935415373_thumb.jpg

post-8436-14468935415547_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina första fiskar flyttar in. En Elacatinus oceanops (Neon Goby) och en Salarias Fasciatus (Lawnmower Blenny). Fina fiskar som har lite skoj för sig.

Neon gobyn var lite allmänt luggsliten och tillbakadragen första dagarna, såg någon prick. Jag hoppas och tror att det var lite stress bara och inte ich. Vad tror ni? Han är pigg, utfärgad och prickfri idag (han kom i fredags).

Köpte blandade snäckor också. Ursäkta rutan, jag ser om städpatrullen kirrar den.

En Putsarräka (Lysmata amboinensis) följde med, den väntar på någon som vill bli putsad....post-8436-14468935487013_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 4 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Hej! Tråkigt med förlust av fiskar. Jag har 2 st clownfiskar som "bor" i flera olika arter av skivanemoner. Funderar mest på om det är masken som är boven i dramat. Det finns maskar som räknas som rovdjur. Vad är det för mask du har? Nästa fundering rör fiskarnas hälsa? Kan de ha insjuknat av blivit försvagade, dött och sedan blivit mat? Antar att du har koll på vattenkemin :)

mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...
post-8436-14468936305146_thumb.jpgHej, har köpt en kamera, Lumix LX100, ska försöka fota lite. Här ser ni en av mina frökenfiskar ovanifrån :-). Men det var inte den det gällde, utan jag undrar om ni kan hjälpa mig med de små gröna runda sakerna. Jag vill inte ha giftiga knappar i mitt akvarium. Är det fråga om sådana, vad anser panelen?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack. Har full respekt för dem. Planen är att flytta stenen till en stor hink med akvariets egna vatten och där, under vatten, med stjärn hugga bort den bit av stenen där de sitter, sedan begrava den bortgångna biten i skogen. Som jag har förstått det är det värst när giftet blir luftburet.

För den som inte vet, palytoxin är ett av naturens farligaste gift.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Vilket djur?

Hej, lyckades spela in ett ljud som jag hör många gånger varje dag och natt. Kommer inifrån en sten. Någon som vet vad det kan vara?

Bilden är oskarp men ljudet hörs bra.

Återkommer med skarpa videos när jag lärt mig hur man gör dem! :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...