Gå till innehåll

Hur läsa av Saliferts tester?


Linnex

Rekommenderade inlägg

Har inte kunnat läsa mig till i deras anvisning och måste nu fråga.

När man läser av saliferts tester. Skall man jämföra nyanserna med att hålla provet jämte färgerna på färgkartan och ta den som är motsvarande. Eller skall man hålla provet över färgerna på kartan och där värde på färgkartan blir "osynlig" GENOM testat är det rätta värdet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja då gör jag rätt. Men inte är det lätt att läsa av när man får värden lågt ner på skalan.

Av någon anledninga har jag nu efter ett halvår fått nitrit i karet och den stiger. Låg på 0,1 igår :sur: Det enda jag saknar är min salaris... men karet klarade av utan direkta värde höjningar när min första Narso försvann.

Nitraten låg på 4:a i går. Jag har minskat matningen sista två veckorna och då sjönk nitraten från 5 till 4:a men nitriten har gått upp från 0,025 till 0,1. Jag har nu haft mätbara nitritvärden i någon månad.

Tips? Skulle vodka metoden hjälpa?

Edit.

Skaffade mig en bla mandarin för drygt någon månad sedan. Han har blivit stor och fet i jämförelse med hur han var när jag fick honom.... finns det risk att han har käkar upp för mycket nytto djur?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du en död Naso i ditt kar?

Mja... den försvann i somras några dagar efter att jag planterade in den. Kan inte tänka mig att den har varit gömd i par månader och det är först nu sista veckorna som nitriten blivit mätbar och först sista veckan som det har skenat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Linnex, har du sandbotten?

salifert ska avläsas uppifrån med mätglaset stående på den vita delen av kortet, jag tycker fosfat-testet är jäkligt svårt att se, men å andra sidan ger det utslag är det ju redan för mycket!

Ja jag har par tre cm. För övrigt så är fosfaten 0. Kristallklart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nä, nån professionell accuratess uppnår man inte med såna här tester.

men för normalanvändaren är det hyfsat pålitligt.

linnex, det är fullt möjligt på 6 månader för sanden att bli problem - min personliga åsikt i ämnet är att man antigen bara har ett tunt decorlager eller en riktig sandbädd som man inte rotar i, eller har sandgrävande fiskar.

mellantingen är det jag tror blir nitritbomber.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...