Linnex Postat 4 november 2005 Dela Postat 4 november 2005 Har inte kunnat läsa mig till i deras anvisning och måste nu fråga.När man läser av saliferts tester. Skall man jämföra nyanserna med att hålla provet jämte färgerna på färgkartan och ta den som är motsvarande. Eller skall man hålla provet över färgerna på kartan och där värde på färgkartan blir "osynlig" GENOM testat är det rätta värdet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Consuegra Postat 4 november 2005 Dela Postat 4 november 2005 Ska läsas av bredvid färgskalan genom att ha det vita som bakgrund.länk till svenska manualer: http://www.simontorp.se/sub_produkter/manualer.asp Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Linnex Postat 4 november 2005 Författare Dela Postat 4 november 2005 Ja då gör jag rätt. Men inte är det lätt att läsa av när man får värden lågt ner på skalan.Av någon anledninga har jag nu efter ett halvår fått nitrit i karet och den stiger. Låg på 0,1 igår Det enda jag saknar är min salaris... men karet klarade av utan direkta värde höjningar när min första Narso försvann.Nitraten låg på 4:a i går. Jag har minskat matningen sista två veckorna och då sjönk nitraten från 5 till 4:a men nitriten har gått upp från 0,025 till 0,1. Jag har nu haft mätbara nitritvärden i någon månad.Tips? Skulle vodka metoden hjälpa?Edit.Skaffade mig en bla mandarin för drygt någon månad sedan. Han har blivit stor och fet i jämförelse med hur han var när jag fick honom.... finns det risk att han har käkar upp för mycket nytto djur? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vitamin Postat 4 november 2005 Dela Postat 4 november 2005 Har du en död Naso i ditt kar? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Linnex Postat 4 november 2005 Författare Dela Postat 4 november 2005 Har du en död Naso i ditt kar?Mja... den försvann i somras några dagar efter att jag planterade in den. Kan inte tänka mig att den har varit gömd i par månader och det är först nu sista veckorna som nitriten blivit mätbar och först sista veckan som det har skenat. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 4 november 2005 Dela Postat 4 november 2005 Har det blivit mindre cirkulation i LS:n med dina roterande munstycken från pumparna? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 4 november 2005 Dela Postat 4 november 2005 Linnex, har du sandbotten?salifert ska avläsas uppifrån med mätglaset stående på den vita delen av kortet, jag tycker fosfat-testet är jäkligt svårt att se, men å andra sidan ger det utslag är det ju redan för mycket! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Linnex Postat 4 november 2005 Författare Dela Postat 4 november 2005 Har det blivit mindre cirkulation i LS:n med dina roterande munstycken från pumparna?Svårt att säga. Men jag suger ju till UVC'n bakom stenarna så det borde vara minimal påverkan. Borde inte nitraten i så fall påverkas negativt oxå? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Linnex Postat 4 november 2005 Författare Dela Postat 4 november 2005 Linnex, har du sandbotten?salifert ska avläsas uppifrån med mätglaset stående på den vita delen av kortet, jag tycker fosfat-testet är jäkligt svårt att se, men å andra sidan ger det utslag är det ju redan för mycket!Ja jag har par tre cm. För övrigt så är fosfaten 0. Kristallklart. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 4 november 2005 Dela Postat 4 november 2005 Sanden är nog en trolig problemkälla hos dej, linnex Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Linnex Postat 4 november 2005 Författare Dela Postat 4 november 2005 Sanden är nog en trolig problemkälla hos dej, linnexPå 6 månader? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Linnex Postat 4 november 2005 Författare Dela Postat 4 november 2005 Jag har en sandvändande stjärna om det nu är en fördel eller nackdel. Flitig är den i alla fall. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 4 november 2005 Dela Postat 4 november 2005 Det du har ändrat på sista tiden är väl cirkulationen + mer ljus. Att mer ljus skulle kunna ge nitrit kan jag inte drömma om. Alltså bör det vara cirkulationen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Niclas Postat 4 november 2005 Dela Postat 4 november 2005 Glöm att Saliferts fosfat test visar noll, jag har kört med Salifert och det visade noll, sen köpte jag en Hanna colorimeter och kunde konstatera att jag hade 1 i Fosfat, så lita inte för mycket på dessa tester.... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 4 november 2005 Dela Postat 4 november 2005 nä, nån professionell accuratess uppnår man inte med såna här tester. men för normalanvändaren är det hyfsat pålitligt.linnex, det är fullt möjligt på 6 månader för sanden att bli problem - min personliga åsikt i ämnet är att man antigen bara har ett tunt decorlager eller en riktig sandbädd som man inte rotar i, eller har sandgrävande fiskar.mellantingen är det jag tror blir nitritbomber. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.