hagbard Postat 8 februari 2015 Postat 8 februari 2015 Minst 6 månader har det vart igång!Finns ni? Citera
akejan Postat 8 februari 2015 Postat 8 februari 2015 Har heller inte haft cyano. 8 månader i det gamla plus 2 1/2 månad i det nya. Citera
hagbard Postat 8 februari 2015 Författare Postat 8 februari 2015 Förtydligande..jag har!! förutom mitt forsta system på 80 liter om jag inte minns fel..kan vara kul o se om det finns någon röd tråd i ämnet..själv har jag gjort det samma jämnt inbillar jag mig..men det är ju många issues som spelar in..kul också att se om någon sluppit detta H..följdfrågor är då givna Citera
Glasse Postat 8 februari 2015 Postat 8 februari 2015 Inte jag heller. Peppar, peppar... Mitt kar har varit igång 8 månader. Citera
freguz Postat 8 februari 2015 Postat 8 februari 2015 Ok det kan ju bero på tur eller vad som helst men jag kan ju rada upp lite parametrar som råder i mitt kar, och om andra gör detsamma kanske det framträder någon gemensam nämnare... Teknik: 80L kub med det vanliga; sump, avrinningsbox, LED (razor), skummare BM nac 5, en streamer tunze 6015- kör lite chaeto i sumpen- alltid lite alu remover och aktivt kol- hyfsat lågt fosfat- använder osmosvatten vid vattenbyten, annars kranvatten i top off tanken- tillsätter varje vecka en liten skvätt bakterier, Microbe-lift Special blend (kanske dessa konkurrerar ut cyano?)- tillsätter nitrat så jag har 5 ppm cirka- tillsätter ultraMin D och ultraMin S, och ultra Organic (trace)- ligger oftast på PH 7-8, Mg 1250-1350, Ca 400-450- matar oftast ON pellets one, ibland lite fryst artemia- 25C temp- 1.025 salt- liten biomassa, 2 clowner + 1 liten dvärgkejsare (acanthops), haft denna setup sen starten typvarit igång i 2 år cirka Citera
Lasse Postat 8 februari 2015 Postat 8 februari 2015 Bra ide - Kan fler följa Freguz exempel - gärna följt med resultat från Triton Lab i tråden om publicering av resultatenJag har haft i bägge karen. I Red Sea var det 5 år sedan I mitt stora hade jag lite gran på gång i samband med fiskdöden för några veckor sedan - innan dess var det 4 år tror jag.Ingen chaeto i sumpenInget kol eller alu remover nu. Lite järn remover i storaOrdentligt med fosfatAnvänder kranvattenIngen bakterietillsättningTillsätter nitrat i stora där jag använder kolkälla - inget i Red seaTillsätter Red seas produkter (motsvarar FM s produkter) i stora - inget i red seaLigger på 8,1 - 8,5 i stora - i red Sea - okäntMysis, artemia New Life SpectraHög fisktäthet i stora (varit i alla fall) Låg i Red Sea25 grader34 promilleSällan vattenbyteStora - 5,5 år Red Sea ca 7 årMVH Lasse Citera
Andreas_Lindholm Postat 9 februari 2015 Postat 9 februari 2015 Hakar på. Hade cyano efter uppstart (snart 3 år sedan) i 2 omgångar. Båda utbrotten lindriga. Akvariet är 120 liter.Led-maxspect razor 60 w 16000 k.Cirkulation 2400 liter/h.Ca 5-6 kg levande sten.Tunze skummare-12h/dygn.Tillsätter kalkvatten.Använder kranvatten. Red sea coral pro saltAktivt kol.Doserar phytoplankton och spårelemet.Byter 20 liter vatten födelat vid två tillfällen varje vecka.Blandrev med 3 st fiskar. Matar 2 ggr/dag.Mäter lite fosfat.Ligger högt gällande calcium och magnesium.KH ca 8Salthalt ca 1.025Temp 27mvh ante Citera
hagbard Postat 10 februari 2015 Författare Postat 10 februari 2015 Mission imposseble verkar det o få någon röd tråd här..det jag själv kan bidra med i gemenskapen är mitt första system..låg belastning..gemensamt med freguz och ante..filtrering hade jag mollys orginal men ingen skummare..däremot många delvattenbyten...vad har lasse för filtrering skummare?..vad tror ni om lyset o våglängder..kan det vara en issue? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.