Gå till innehåll

Hjälp med borrning av Akvarium


Johan

Rekommenderade inlägg

Hej

Kommer troligtvis att uppgradera mitt akvarium från 450l sumplöst till ett 600l med 200l sump.

Detta är ett helt nytt för mig,så nu behöver jag ert stöd!

Tror mig veta att det ska vara 3 st/ 1st avrinning, 1st escape 1st retur.

Har talat med 3 olika försäljare som har givetvis givit mig tre olika mått på hål!

Vilka mm skall det vara på dessa hål och vilka mm sak det vara på genomförningarna och rör?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Försökte skriva tidigare, men Tapatalk raderade mitt inlägg 2 gånger när jag skulle posta, så gav upp hehe :)

Hålstorleken (och i följd rörstorleken) beror på vilket flöde du har mellan DT och sump. Starkare returpump kommer att kräva kraftigare rör för att klara av mängden vatten på väg ned igen till sumpen :)

En "tumregel" jag följer, helt utan bevis eller så, är att omsättningen i sumpen skall vara runt 5-12x/h, alltså i ditt kar skulle jag använda en pump som pumpar ca 5000-6000l/h. För att hävertröret skall klara av den mängden vatten, så behöver du ca 40mms rör. För detta skall hålet vara ca 55mm i diameter.

Returröret kan vara 32mm för den mängd vatten, där behöver hålet vara 42-43mm.

Evakueringsröret skulle jag göra lika stort som hävertröret dvs 40mm.

Men det är bara vad jag tycker, om du kör lägre flöde genomsumpen, så kan du ha mindre rör :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, 6000 liter i timmen kör jag i min hävert och den är 32 mm, då finns det även utrymme för mer flöde känner jag på ventilen. Med 40 mm hävert kan man nog köra säkert 10,000 liter i timmen. Men med grövre rör så blir dragningen både dyrare och besvärligare då det tar mer plats.

6000 liter i timmen är mycket vatten, man behöver en bra och framför allt lång kam. Jag har 45 cm lång och det är i minsta laget, faller vattnet mer än 1 cm blir det mycket oljud, skvalpande. Fiskarna flyter enkelt över med hemma hos mig så jag har anpassad det så det ska vara så lätt som möjligt att skopa över de igen.

Jag hade av rent praktiska skäl antingen designat karet efter ett högt returflöde med en enorm kam, gärna coast-to-coast. Eller istället minskat blackizz förslag till snarare 2500-3000 liter i timmen, där räcker även 25 mm rör istället vilket blir billigare och tar mindre plats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, 6000 liter i timmen kör jag i min hävert och den är 32 mm, då finns det även utrymme för mer flöde känner jag på ventilen. Med 40 mm hävert kan man nog köra säkert 10,000 liter i timmen. Men med grövre rör så blir dragningen både dyrare och besvärligare då det tar mer plats.

6000 liter i timmen är mycket vatten, man behöver en bra och framför allt lång kam. Jag har 45 cm lång och det är i minsta laget, faller vattnet mer än 1 cm blir det mycket oljud, skvalpande. Fiskarna flyter enkelt över med hemma hos mig så jag har anpassad det så det ska vara så lätt som möjligt att skopa över de igen.

Jag hade av rent praktiska skäl antingen designat karet efter ett högt returflöde med en enorm kam, gärna coast-to-coast. Eller istället minskat blackizz förslag till snarare 2500-3000 liter i timmen, där räcker även 25 mm rör istället vilket blir billigare och tar mindre plats.

I stand corrected :) Då hittade jag felaktig info, absolut bra om man kan köra mindre rör :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...