Gå till innehåll

Vad händer med min stenkorall?


Speedster

Rekommenderade inlägg

Ja, vad händer med min stenkorall? Bara denna lilla som beter sig på detta sättet. Han har tappat polyperna på ett dygn. Kan det vara för att min euphyllia har vuxit och råkat stöta emot den? Jag flyttade nu ner den, men den tappar fortfarand polyperna.

Vad ska jag göra? Ta ur den ur karet så inte den "smittar" av sig till de andra?

Vattenvärderna är stabila och ligger som de ska.

post-1559-14468912295588_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vävnaden/korallen håller på att dö av. Om du tror att alla parametrar i akvariet stämmer så bryt bort den vita/döende biten och se om resten av korallen klarar sig.

Om du är rädd för att det är parasiter/krabbor eller vattenvärden så kolla med tester, spana på natten och ta ut den drabbade korallen.

Troligtvis är det väl bara så att den kanske kräver mera ljus än vad du har och att den på så sätt har blivit stressad till döds.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu brytit bort den delen som var hel. Det blev ca 1 cm kvar ;)

Ja, alla andra ser bra ut, de sitter 10 cm under vattenytan under mina T8 rör och växer bra :) Kan ju inte så mycket om stenkoraller men de är fina och växer bra. Polyperna är ute på alla utom den lila, men den har de ute på natten så det kanske ska vara så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

RTN= Rapid tissue necrosis, det är när vävnaden på koraller dör mycket snabbt, kan handla om timmar. Det läskiga är att det kan sprida sig och att det inte finns någon bot mot detta fenomen. Men nu ska vi inte tro det värsta utan hoppas på att det löser sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä den dog helt, fanns inte en polyp kvar imorse. Allt annat ser än så länge ut att vara ok. Men för säkerhets skull gjorde jag ett större vattenbyte idag. (om det nu hjälper).

Jag håller på att öka kalciumvärdet lite, har ökat från 340 till 380 nu på en vecka och tänkte gå över 400. Så det var därför min euphyllia kom nära denna korallen, för euphyllian bredde ut sig ordentligt mycket, som den aldrig gjort innan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...