Gå till innehåll

Fördelar med sump?


Halogen

Rekommenderade inlägg

Det jag har förstått utöver dom anledningarna du skrev är: bättre syresättning och vattencirkulation, möjlighet till biologisk filtrering via refugium, större yta för kolonisering av nyttobakterier/alger, utrymme för kompletterande teknik efter behov.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med min sump i åtanke så har jag 2 avrinningar (ett från bubbletrap och ett från refugium) ner till returkammaren som jag är ganska säker på hjälper att syresätta vattnet lite extra. Sen bör väl den öppna ytan i sumpen hjälpa med gasutbytet utöver ytan i huvudtanken.

Har jag fel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Tack för alla tips!

Ser dock inte att fördelarna är så övertygande, så att sump är motiverat.

Har idag ett 112 liters som fungerar utmärkt utan sump...något höga nitratvärden. Planen är att dra igång ett 300 liters men jag tror inte att jag väljer sump med tanke på kostnader och en hel del jobb för att få detta att fungera bra.

Är lite skraj för det här med läckage också, känns mer "safe" att ha all grejor i eller över karet.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör inte själv med sump. Anledningarna till att jag inte skaffade det till mitt nuvarande kar:

1. blir mer komplicerat, fler saker som kan gå fel,

2. slipper borra i akvariet.

3. låter en hel del

4. tar mycket plats

Jag använder en ytterskummare så denna syns ändå inte. Det enda jag saknar med en sump är att kunna skapa ett refugium. Hade hellre satsat på ett större kar för att få större volym (säkert billigare också). Kommer antagligen att skaffa sump om/när jag skaffar ett större kar/mer utrymme och skaffar mer teknik. Idag tillsätter jag kalkvatten, lite kalk och mineraler direkt i vattnet. Idag har jag ca 400L och det funkar utmärkt utan sump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sump är en stor fördel. Se vad som skrivits om Calulerpa ovan.

Motivera gärna dina åsikter. Vad menar du med caulerpa ovan? Själv låter jag makro alger växa inne i karet där de inte syns och skördar vid behov precis som jag skulle varit tvungen att göra i sumpen med samma resultat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Jag har också lagom med caulerpa i karet...det är klart, att med en odling i sumpen kan man låta den växa fritt. Mitt största problem för att få ner nitraten är troligtvis skummaren då jag bara har en enkel skummare med träutströmmare.

Nu har jag bytt träbit flera ggr i veckan och samtidigt fått ner nitraten från 25 till ca 10ppm. Tänkte dock inte kosta på detta kar mer utan siktar mot ett 300liters. Har precis köpt min första Mh av "HBmannen".

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är mycket lättare att skörda i sumpen. Dessutom så kan man ha större mängder samt belysa när akvariet är släckt och får därigenom stabilare pH.

Många=majoriteten har sump i Tyskland, dessutom stora minst en 1/3 av akvariets storlek. Jag har sett sumpar som är lika eller t.o.m större än akvariet. Det moderna är dessutom att ha plenum vilket ger tillförsel av plankton till akvariet. Riklig växt av Calolerpa tar dessutom upp mycket näring och hindrar annan algväxt i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en annan liten fördel om man kör med sump som är nattbelyst eller dygnet runt, är att man slipper ph sänkningen nattetid.

Så förutom dom för och nackdelar som påpekas ovan, så är det lättare med tillsatser och färskvattenspåfyllning, eftersom det har blandats i sumpen innnan det når akvariet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...