Gå till innehåll

Mitt första salt, RSM 130 liter


Rameau

Rekommenderade inlägg

Låga eller inte låga värde på N och F är lite mera av filosofisk natur.

Nördar du in,, så är ett spår Zeovit eller liknande medoder för noll löst i vattnet. Men då behöver du aktivt mata dina koraller på ett eller annat sätt

Sen finns det andra som ja tex som absolut inte vill ha noll i vattnet. Ja matar sällan aktivt mina koraller.

Ja har varken fulalger eller cyano. Däremot får ja cyano om ja råkar nolla F eller N.

Sen när det gäller färg på stenkoraller så tror ja utan att veta att tex Acropora blir mera färgrik (läs olika nyanser i samma korall) om man kör mot 0.

Men färg är inte så enkelt, belysning och vattenströmning över korallen är av avgörande betydelse. Dessutom så blir mina koraller mera färgglada om ja tillsätter jod och andra spårämne. Men inte heller det tipset är en rät linje utan ja kanske får den effekten som en pluseffekt av "allt" annat i karet som påverkar.

Meeeeeen det ju just detta som är så kul med hobbyn, det finns inget recept på hur just dina koraller i ditt vatten under dina förutsättningar mår som bäst:):)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 77
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ja fortsätter att spåna fritt om du tycker att det är ok:):)

En del kör med kranvatten, en del som ja skulle inte ens drömma om att hälla i annat än osmosvatten.

Ja jobbar daglig dax med badvatten och när man ser vad som kommer med vattnet då och så blir man nästan gråhårig. Å då ska du veta att vi har ett kanonvatten som är silat genom en rullstensås (mao ett gigantiskt osmosfilter) innan det kommer in i stadsnätet. Vattentäkten är ny och verkligen i topp i vårt avlånga land.

Innan dess så var vattentäkten en yt-vattentäkt och då fick vi rena vatten i 5 dygn i våra simhallar innan det var tjänligt att bada i:)

Man får ha bra koll på sitt vatten i kranen om man inte kör med en osmos.

En del kör utan skummare, en del kör dom intermittent, o ja kör skummaren dygnet runt. Att skummaren får ur bös i skummarkoppen är ju bara en bisak, skummaren gasar ur amonium/amoniak, syresätter, gasar in och ut koldioxid och systemet blir mycket stabilt. Egentligen kan man köra utan skummarkopp men så lång vill ja inte gå. Har testat det och det funkar alldeles utmärkt:)

Däremot så får ja betydligt sämre tillväxt redan efter några dagar om ja kör helt utan skummare. Egentligen tror ja att tillväxten hämmas samma natt men ja har svårt mäta det så direkt men efter några dagars "fel"dosering av Ballingsalter så kan ja läsa att värdena stiger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spåna på bara, ja men håller med till fullo. I denna hobby ska man passa sig för att säga vad som är rätt och fel, varje akvarium har så olika förutsättningar samt mål

Spännande, det där med skummare. Vad vinner man på att köra dom intermittent?

Jag kör som dig dygnet runt förutom ( 30 min -2h) när jag har i aminosyror. Tillsätter även jag en del spårämnen, relativt stark flöde och ljuset går ganska sparsamt, men ska försöka att höja det sakta ( finns det nån tumregel för hur många % man bör höja varje kanal varje gång?), och upplever det som att jag får fina färger, kanske inte så pass ljusa och klara som det som kör zeovit. Men jag är nöjd :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Tack! Märker en klar skillnad på tillväxt efter jag börjat med dosern :) hyacinthus sen vare väl strawberry shortcake? Och sen den sista har jag inte riktigt funtat ut vad det var, de har i alla fall riktigt bra färg nu

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då var det dags för uppgradering, Marrrtin här på guiden sålde sin optiwhit-burk med måtten 80x50x50, ingick även ett akvarium som var tänk till sump, men när jag kom hem kom jag på att sumpen inte skulle få plats i möbeln jag tänkte bygga eftersom även sumpen var 80 cm lång. Där av la jag ut den till försäljning.

Så idag ska jag börja snickra möbel! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet tuffar på bra, enda bakslaget är att en snigel eller liknande lyckats välta en Acro fragg, en gren var helt vit, och kan väl vart omkull max 24h :s det avstanna när jag limma den igen.

9fe81bc14cda410c361af04e8c40843d.jpg

Här kommer lite bilder på bänkbygget till nya karet :)

0dbc20f5432b0f0893fc619bf280dddc.jpg

2aaa21b715d02833b8add7246bf5258e.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Efter att montipora eating nudibranch upptäckts så inhandlades en leopard wrasse i förebyggande syfte och angripna koraller kastades.

Dagarna efter så upptäckte jag att de var i princip överallt dessa små djur, så alla montiporor fick flytta till en 30 liter nano.

Förhoppningsvis så svälter det få som förmodligen finns kvar i huvudkaret, så kan jag smygstarta med montipora igen när mitt nya 200 liters kommer igång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 4 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...