Gå till innehåll

Mitt första salt, RSM 130 liter


Rameau

Rekommenderade inlägg

  • 1 månad senare...
  • Svar 77
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

För några veckor sen var jag borta över helgen och lät min sambo utföra matningen, dock när jag kom hem såg jag att många koraller börjat dö, snabb insats med att klippa bort alla levande toppar tyvärr försvann en hel del. Efter det funderade jag över vad som kunnat orsaka detta och har kommit fram till att jag ökat ljuset för snabbt, ökade blå kanalen med 5% och vita med 3% vilket jag nu förstår är alldeles för snabbt, man lär sig av sina misstag.

3c57685f361314079add880864c17957.jpg

Nu har jag sänkt ljuset och vet inte riktigt om jag behöver höja det egentligen, både jag och korallerna verkar nöjda, är väl bara att man vill pilla med något och experimentera. Doseringspumpen har kommit och jag installera den igår kväll, väldigt lätt att förstå sig på, gillar formatet, och till en relativt billig peng i sammanhanget, 1100:-

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Usch vad tråkigt!

Är det verkligen den lilla justeringen av ljuset som orsakat detta? Jag tror det inte utan menar att fullt friska koraller klarar av en sådan förändring. Hur kom du fram till att det skulle vara ljuset?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja du Björn jag är såklart inte säker på att det var ljuset, alla mätvärden såg bra ut, ända förändringen jag gjort var att sänka ljuset, och det har inte fortsatt.

Det var också de acro som satt högst som gick åt. Anledning är alltid svår att bestämma men jag kommer inbilla mig att det var ljuset, och kommer därför inte laborerar med det fortsatt, tilläggas bör att de som dog satt ca 5 cm under vattenytan och jag har lampan ca 20-25 cm från vattenytan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok. Topparna borde blivit brända om det var ljuset tycker jag. Hade du koll på temp under den perioden du var borta? RSM130 har ju förmågan att kunna bli väldigt varma och då kan det hända saker. KH-svängning är väl annars den vanligaste orsaken för stn/rtn skulle jag säga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, nu när du säger det så var det säkert KH för minns att jag dosera lite extra i och med att jag skulle vara borta några dagar, vilket kan ha fått det i gungning, vilket i sig förklarar att kh var på ett normalt värde när jag kom hem efter några dagar, då borde det ju ha varit lågt egentligen.

Tack! Låter som en troligare anledning.

Nu har jag som tur är fått min doseringspump så då ska jag väl få till jämnare värden hoppas jag :)

Tack igen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är rsm 130 en bra ingång till saltvattenvärlden ? Har hittat ett men tvekar lite då vissa säger att upgradering bör ske nästan direkt

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Mja, både ja och nej. Hittar du ett billigt så kan det vara värt.

Personligen så ville jag i princip byta ut all teknik. Vilket gör att det förmodligen hade blivit billigare att låta någon limma ett akvarium och köpa den teknik man vill ha direkt. Fördelen är väl att man i början inte riktigt vet vad man vill ha och med RSM är man startklar från dag ett. Vilket gör att man inte behöver lägga ut alla pengar på en gång och stegvis kan uppgradera.

Gällande uppgradering så vill man ju alltid göra det oavsett vad, jag ville snabbt byta till större men det har funkat så bra för mig i detta samt att jag ev snart ska flytta, startar jag ett nytt vill jag att det står minst något år :)

Vet inte om du blev nå klokare av detta?! :D

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå rameau :) känner att något i denna stilen skulle passa mig bra :) har tagit mycket inspiration från ditt vackra kar och nog bestämt mig för att det är en riktigt bra startplattform , jag ska absolut inte kapa din tråd här med mina frågor, men det där är det vackraste nanot jag vilat ögonen på alla tummar upp från nybörjarn i Skåne

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj vilka fina ord, tkr själv inte jag förtjänar det, men kul att du gillar det ^^

Låt frågorna komma! Det är ju det detta forum är till för :) Men jag är ju fortfarande nybörjare (9 mån) så jag har väl inte alla svaren men nybörjartabbar kanske jag kan hjälpa dig med att undvika :)

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du ligger lite högt på båda värdena. Nitrattesten kan du kolla från sidan också så får du ett tydligare utslag.

Fosfatttesten visar över 0,1 mg/l så det bör sänkas. Har du starkt LEDljus behöver det inte inverka så mycket men en del koraller blir bruna i hög fosfathalt, kanske framför allt i lysrörsljus.

Men ingen panik. Värdena är acceptabla om än inte drömmen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min avsikt är att ha stabila värden hellre än låga värden, dock inte skyhöga värden. Vad jag läst mig till och egen uppfattning är att man i jakten på låga värden oftast ställer till det med balansen och korallerna visar därefter sitt missnöje. Jag försöker göra så lite som möjligt och än har jag inte haft problem med missfärgning :) är det inte så att ju mer man pressar ner värdena ju mer känsligt blir systemet?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Naturligtvis är det så att systemet blir känsligare om man har mycket låga värden. Men en del mjukisar som Sarcophyton eller Lobophyton kan nog få klarare färger med lägre fosfathalt även om de kanske växer bättre med 0,1.

Och vad Acroporakillarna tycker ser du ju i många trådar här på guiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...