Gå till innehåll

Mina Harlekinräkor.


Peckoltia

Rekommenderade inlägg

Tack:)!

Funderar på vågmaskinen de gillar inte för mycket fart i vattnet ska se hur jag ställer ner den till lugnare rörelser.

Nu på morgonen så var de på botten och letade asterias till frukost men det ska bli de sjöstjärnor jag skrev ovan i ett kar de här sjöstjärnorna gör ganska snabbt en ny arm när man tagit en från dem så man kan har några sjöstjärnor och klippa en arm av dem till räkorna. De äter ju bara sugkopparna på stjärnorna inte resten, har funderat på om man kan släppa ner en stjärna och låta räkorna äta några sugkoppar på den och sedan byta stjärna, vad tror ni kan det funka med:)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har bara hittat information om att de bara äter sugkopparna men jag tycker att de borde äta mer av de större stjärnorna,

för annars skulle väl inte de större stjärnorna dö av att räkorna knaprar på några sugkoppar när de kan reparera skador:)?

Jag har ställt ner både wawemacern och pumpen så det inte är så högt flöde, räkorna håller till på botten bland levande stenen för att få det lite lugnare:)

Är det någon här i Göteborg som har gott om Asterias och vill bli av med lite så säg bara till via pm så hämtar jag:)!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är skumt. Jag har dem ofta och sparar alla Asterina i de olika karen för att ha dem som mat för Harlekinräkorna. De tar upp stjärnorna med en klo och håller dem med den under tiden de äter upp dem. Finns det flera sjöstjärnor kan de hålla en till i den andra klon men den rörs inte innan den första är uppäten. Jag har även haft tre i samma kar där två var tillsammans och den tredje uppe i ett hörn. Men den var inte mer rädd än att det gick att mata den. De försöker inte stjäla mat av varann vilket nästan alla andra räkor gör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja visst är det men det kanske är annorlunda när det gäller Asterina de är ju så små så då blir hela uppäten?

Jag tänker hålla sjöstjärnor till dem och göra så som i den första länken vilket jag tycker är rätt smart även om lite barbariskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...