Bujje Postat 15 mars 2015 Postat 15 mars 2015 Hur ställer sig den samlade kunskapen här på forumet om att silikona genomföringar i ytavrinningsboxen? Alltså silikona dem mot akvariet invändigt i syfte att verkligen säkerställa att det inte läcker. Personen som borrade två av mina hål i boxen lyckades inte direkt utan det sprack väl antagligen lite då ytan runt hålen inte är jämnt utan flisor har lossnat som sedan har putsats motsv. Är rädd att den mjuka plastringen mellan pvc genomföringen och akvariet inte kommer hålla tät. Tacksam för alla tips! Citera
Nikke Postat 15 mars 2015 Postat 15 mars 2015 Har silikonat en av mina då en större flisa åkte när jag borrade. Kanske hade hållt tätt men jag silikona i vilket fall. Kan inte skada tycker jag Citera
mamadubba Postat 15 mars 2015 Postat 15 mars 2015 Sålänge man spänner lagom hårt så håller gummipackningen mer än man kan tro. Du skriver bara plastring men jag antar att det finns en gummipackning också?Lite silikon har väl aldrig skadat, men jag har aldrig behövt det trots ojämna hål. Citera
stigigemla Postat 15 mars 2015 Postat 15 mars 2015 Silikon fäster inte mot PVC så du måste lägga på silikon, sätta dit plastringen, vänta på att silikonet härdar och sedan dra åt kopplingen så att du får press på silikonet.Helst skall man ju borra innan man limmar ihop karet för då kan man borra från båda sidorna av glaset så att det garanterat inte blir flisor i kanten av hålet. Citera
mikoto Postat 15 mars 2015 Postat 15 mars 2015 Om man få fula eventuellt oanvändbara hål med så kan man annars köpa två små glasbitar och borra nya fina hål i de och sedan limma fast de ovanpå de andra hålen. Då får man en ren och fin yta för gummi packningen. Genomföringsgängorna har ju så måna varv att den extra tjockleken av dubbel glas inte påverkar. Citera
Bujje Postat 15 mars 2015 Författare Postat 15 mars 2015 Sålänge man spänner lagom hårt så håller gummipackningen mer än man kan tro. Du skriver bara plastring men jag antar att det finns en gummipackning också?Lite silikon har väl aldrig skadat, men jag har aldrig behövt det trots ojämna hål.Ja gummipackningen är den jag menar Detta med att borra i en helt ny skiva och limma dit är helt klart ett bra alternativ. Ett sånt himla merjobb bara. Man kanske är dumsnål vem vet men hade helst sluppit detta. Känns som att ojämnheterna runt hålen inte är överdrivet stora. Dock är ju det en gissning.. Men att silikona mot gummipackningen fäster bättre än mot plastpackningen? Citera
stigigemla Postat 15 mars 2015 Postat 15 mars 2015 Räkna inte med att silikonet fäster på annat än glas. Plastbrickan skall sitta vid muttern och gummipackningen på andra sidan av glaset. Citera
danne031 Postat 17 mars 2015 Postat 17 mars 2015 Plastpackningnen tätar inte, den ger bara mothåll för gummipackningen. Så att eventuellt silikona på utsidan ger inget så att säga eftersom läckage inne i karet runt silikonpackningen redan finns i gängorna och då är det troligtvis kört. Minsta saltkristall som bildas där leder till större läckage med tiden. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.