Gå till innehåll

Silikona genomföringar?


Bujje

Rekommenderade inlägg

Hur ställer sig den samlade kunskapen här på forumet om att silikona genomföringar i ytavrinningsboxen? Alltså silikona dem mot akvariet invändigt i syfte att verkligen säkerställa att det inte läcker. Personen som borrade två av mina hål i boxen lyckades inte direkt utan det sprack väl antagligen lite då ytan runt hålen inte är jämnt utan flisor har lossnat som sedan har putsats motsv. Är rädd att den mjuka plastringen mellan pvc genomföringen och akvariet inte kommer hålla tät.

Tacksam för alla tips!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sålänge man spänner lagom hårt så håller gummipackningen mer än man kan tro. Du skriver bara plastring men jag antar att det finns en gummipackning också?

Lite silikon har väl aldrig skadat, men jag har aldrig behövt det trots ojämna hål.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Silikon fäster inte mot PVC så du måste lägga på silikon, sätta dit plastringen, vänta på att silikonet härdar och sedan dra åt kopplingen så att du får press på silikonet.

Helst skall man ju borra innan man limmar ihop karet för då kan man borra från båda sidorna av glaset så att det garanterat inte blir flisor i kanten av hålet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man få fula eventuellt oanvändbara hål med så kan man annars köpa två små glasbitar och borra nya fina hål i de och sedan limma fast de ovanpå de andra hålen. Då får man en ren och fin yta för gummi packningen. Genomföringsgängorna har ju så måna varv att den extra tjockleken av dubbel glas inte påverkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sålänge man spänner lagom hårt så håller gummipackningen mer än man kan tro. Du skriver bara plastring men jag antar att det finns en gummipackning också?

Lite silikon har väl aldrig skadat, men jag har aldrig behövt det trots ojämna hål.

Ja gummipackningen är den jag menar :)

Detta med att borra i en helt ny skiva och limma dit är helt klart ett bra alternativ. Ett sånt himla merjobb bara. Man kanske är dumsnål vem vet men hade helst sluppit detta. Känns som att ojämnheterna runt hålen inte är överdrivet stora. Dock är ju det en gissning.. Men att silikona mot gummipackningen fäster bättre än mot plastpackningen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Plastpackningnen tätar inte, den ger bara mothåll för gummipackningen. Så att eventuellt silikona på utsidan ger inget så att säga eftersom läckage inne i karet runt silikonpackningen redan finns i gängorna och då är det troligtvis kört. Minsta saltkristall som bildas där leder till större läckage med tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...