Gå till innehåll

Automatisk zeoreaktor


Järv

Rekommenderade inlägg

Dags att presentera mitt nyaste projekt som vart klart igår.

[ATTACH=CONFIG]125927[/ATTACH]

Delarna till denna reaktor är som följer

1 FSZ zeolite reaktor (fishstreet)

1 arduino uno (kjell o co)

1 ST-M5045 stepper driver (ebay)

1 shaft connector (cnc4u)

1 nema23 4nm stepper motor (cnc4u)

1 mounting kit (cnc4u)

1 36v 5a power supply

bult, skruv, silvertejp och kabel.

Jag började med att försöka köra på en motorshield som skulle klara 2a per kanal. Denna kunde drive motorn i ungefär 3 sekunder innan den vart överhettad och slog av. Så jag vart tvungen att skaffa en riktig stegmotor drivare, den var dock ungefär lika dyr som motor shielden så ingen större förlust antar jag.

När jag väl fått motorn att rotera fäste jag den i locket genom att borra 4st 6mm hål och fäste monteringskitet med 4st 5mm skruvar och muttrar.

Det knepigaste var att fästa motorn i reaktor skaftet detta gjordes genom att jag kapade en del av skaftet till reaktorn och fäste en bult (m10) i den. Jag la sedan ett varv med silvertejp på den så att min coupling på 12mm skulle kunna få grepp om den. För att inte muttern skulle lossna från skaftet så borrade jag ett 6mm hål även genom detta och fäste en skruv med mutter genom bulten. Jag fylld även hålet runt muttern med "chemical metal" från plasticpadding.

Koppling mellan motor och drivare är som man kan se här: http://cnc4you.co.uk/resources/Stepper%20Motor%20Nema%2023%2060BYGH401-03%204Nm.pdf

Kopplingen är vad dom kallar för "bipolar parallel"

Koppling arduino -> drivare:

5v pin -> pul+ and dir+

pin 8 -> dir-

pin 9 -> pul-

Drivarens inställningar:

400 puls/rev

4A

Full current

Kod till arduino:

// Bounce.pde

// -*- mode: C++ -*-

//

// Make a single stepper bounce from one limit to another

//

// Copyright © 2012 Mike McCauley

// $Id: Random.pde,v 1.1 2011/01/05 01:51:01 mikem Exp mikem $

#include <AccelStepper.h>

// Define a stepper and the pins it will use

AccelStepper stepper(2, 8, 9); // dir_a and dir_b pins used

const int pwmA = 8;

const int pwmB = 9;

void setup(){

Serial.begin(9600);

stepper.setMaxSpeed(7000);

stepper.setAcceleration(4000);

stepper.moveTo(5000);

pinMode(pwmA, OUTPUT);

pinMode(pwmB, OUTPUT);

digitalWrite(pwmA, HIGH);

digitalWrite(pwmB, HIGH);

// initialize the serial port:

}

void loop()

{

// If at the end of travel go to the other end

if (stepper.distanceToGo() == 0)

stepper.moveTo(-stepper.currentPosition());

stepper.run();

}

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just nu kör jag 1,2 liter zeovitmedia och den klarar det utan problem. Ska fixa upp en video här snart.

Den låter en del för tillfället men det borde kunna ordnas med lite petande (tar och lägger upp ändirngar här när jag har gjort dem). Den låter dock inte spec mycket mer än vad tex zeomaticen låter enligt vad jag kommer ihåg.

Personen som jag fick inspiration till detta av verkar ha fått till det ljudlöst iaf enligt video

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vill jag inte vara den, DIY lösningar är alltid roliga, men priset blir väl typ likadan på att bygga denna själv som att köpa färdig :

http://www.avastmarine.com/ssc/do/product/mediareactors/The-Vibe

Nu har jag inte sett exakt hur din är, men tittar man på videon du länkade så verkar inte stenarna röra på sig alls på höjden vilket behövs för att få upp mulmen ordentligt.

Jag vet många som kört med liknande lösningar har bränt en hel del motorer på de snabba start och stoppen som sliter när den kör "skakningen".

Kul projekt, men varför göra något så krångligt som redan finns som ett färdigt paket till mer eller mindre samma pris :P?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja den är nog en tusenlapp billigare man får ju räkna med 25% moms också om man köper från usa. Jag tycker det är kul att hålla på lite mycket därav jag fifflar.

Motorn ska klara trycker så att säga därav jag var tvungen att införskaffa en riktig driver. Angående rörelse och mulm så får vi helt enkelt se vad som händer när systemet gått in sig ordentligt enligt lite forum jag läste ska det inte vara nå problem med mulm. Kan ju nämnas att jag kör min motor lite längre åt varje håll och får faktiskt lite höjd på stenarna när dom far runt.

Funkar det inte går jag väl tillbaka till en normal reaktor igen alt kränger den och köper en avast. Vi får se helt enkelt :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vill jag inte vara den, DIY lösningar är alltid roliga, men priset blir väl typ likadan på att bygga denna själv som att köpa färdig :

http://www.avastmarine.com/ssc/do/product/mediareactors/The-Vibe

Nu har jag inte sett exakt hur din är, men tittar man på videon du länkade så verkar inte stenarna röra på sig alls på höjden vilket behövs för att få upp mulmen ordentligt.

Jag vet många som kört med liknande lösningar har bränt en hel del motorer på de snabba start och stoppen som sliter när den kör "skakningen".

Kul projekt, men varför göra något så krångligt som redan finns som ett färdigt paket till mer eller mindre samma pris :P?

Korallenzucht har gjort en egen och den ser ute att funka. Lite dyr kanske. (New Automatic Zeovitfilter Korallenzucht.de)

Med rätt klassad motor så ska det inte vara något problem med köra dem höger stop vänster snabbt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...