Gå till innehåll

enkelt sump bygge


Tobbe77s

Rekommenderade inlägg

Är sugen på att bygga sump, men vill helst inte limma in en kammare i karet då jag tycker den tar upp massa plats samt besvär med fiskar som hoppar in där + att det besparar en massa jobb. Använde mina paint skills på en fundering som jag är sugen o testa.

Röret till vänster med böj är ju utblåset, rör i mitten är evakueringsröret som jag tänkte att det ska rinna lite vatten igenom och därmed funka lite som ytavrinning. längst upp rå rören sitter det korgar för att hindra att fiskar åker ner i rören.

Tror ni dettta skulle funka bra eller är en limmad kammare i karet överlägset? Skulle även vilja veta om det går att få tag på blåa pvc rör då dom skulle smälta in bättre med min blåa bakgrund.

post-8788-14468935692643_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle valt box pga av.. (ser bara nackdelar utan box)

1. Man får bort rören.

2. Skulle det läcka i i genomföringen så är det bara vattnet i boxen som läcker ut + lite till istället för allt.

3 Mindre mängd vatten som sumpen ska ta upp när det blir strömlöst.

4. bättre skyddade mot åverkan från allt som kan tänkas hända.

Man kan lägga över en akrylskiva på boxen så kommer inga fiskar in.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag väljer att borra på grund av:

1. Man får bort rören. Borrar man i botten dras rören bara i underskåpet. Man kommer inte åt dem av misstag så kopplingar och rör sitter bättre.

2. Det är bara vatten i överrinningsboxen som rinner ur + lite från sumpen så karet klarar sig. Är det bara lite läck följer det rören och hamnar i sumpen.

3. 2 - 5 liter vatten för överrininngsfacket rymmer sumpen utan vidare.

4. Bättre skyddat från åverkan genom att alla rör är i underskåpet. Ingen risk för barn eller festprissar.

Normalt sett har man en överrinningskam som går upp till akvariets översida. Har det hoppat in fisk i överrinningsfacket har den haft tur. Den hade mycket större risk att hamna på golvet. Men det kan vara svårt att få ut fisk mellan rören. Jag har tagit ut fisk från överriningsfacket genom att ta bort överriningskammen och satt upp en kartongvinkel i hörnet bakom överrinngsfacket. Sedan har jag satt en 13 mm slang ned till botten i överrinningsfacket och blåst in luft genom slangen allt vad jag orkat. På några försök har man blåst ut fisken ur facket.

Den ritning du har är bra. Det fattas bara överrinningskammaren. Blå PVC- rör har jag inte sett men det skall gå att måla rören med sådan färg man använder på plast modellflygplan - bilar - båtar. Glaset till överrinningskammaren kan man få blått genom att ha dubbel glasruta fram. Den ena skivan målar man en sida på med samma färg som baksidan. Sedan silikonar man ihop rutorna så att det inte kan komma in fukt till färgen. Efter det limmar man in boxen i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om man bygger en kammare, hur mycket flöde klarar 1st 32 cm kam av? typ http://www.jlakvarium.se/pvc/overrinningskam-stallbar-32cm.aspx jag skulle ju vilja göra kammaren så liten som möjligt, typ 20 cm bred och max 10 cm djup och höjden blir ju runt 62 cm.

Sen angående o limma akryl kammen på glaset (då kammaren isf blir av glas) finns det nått silikon som fäster på glas mot akryl, har för mig att akryl kräver nått special lim.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ni nått tips för temporärt boende för fisk/ls? Bästa jag hittat för billig peng är http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kakel-och-mura/Murarverktyg/Mur--och-bygghinkar/Murbruksbalja-868810/ eller http://www.öob.se/hemmet/forvaring/lador-korgar/plastlada-3105117. frågan är ju om det kan släppa nått skit så allt dör. Säkrast av dom 2 borde ju vara öob lådan, men skulle helst vilja ha runt 100 liter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte kammen är av akryl utan troligtvis POM. Vad jag vet har alla överrinningskammar gått bra att limma med silikon.

Biltemalådan är gjord av återvunnen polyeten och de luktar ofta riktigt skumt det första halvåret.

Ö&B lådan är lite väl klen - den bågnar bra efter någon vecka med vatten i. Det bästa är slaktbackar eller ett litet akvarium förstås-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska man köra på 20 eller 25 mm på pvc rören? Evakuerings röret tänkte jag köra 32mm tror jag. Returpumpen blir nån av Jebao dc pumparna så jag kan justera flödet, kanske räcker med dc2000 den har ju 900-2000 så stryper man den till runt 1200 liter kanske då pumparna oftast e tysta när dom går på runt 50% av kapaciteten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...