Gå till innehåll

Hur stor rengöringspatrull?


peterj66

Rekommenderade inlägg

Hej alla

Satt och surfade på nätet och hittade följande smidig startpaket av städpatruller på liveaquaria.com.

[TABLE]

<tbody>[TR=bgcolor: #9fc6c6]

[TD] [/TD]

[TD=colspan: 8, align: center]Quantity of species per aquarium size (gallons)[/TD]

[/TR]

[TR=bgcolor: #9fc6c6]

[TD]Package Contents[/TD]

[TD]30[/TD]

[TD]55[/TD]

[TD]75-90[/TD]

[TD]125+[/TD]

[TD]30 Dlx[/TD]

[TD]55 Dlx[/TD]

[TD]75/90 Dlx[/TD]

[TD]125+ Dlx[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Scarlet Reef Hermits[/TD]

[TD]10[/TD]

[TD]20[/TD]

[TD]30[/TD]

[TD]50[/TD]

[TD]10[/TD]

[TD]20[/TD]

[TD]30[/TD]

[TD]50[/TD]

[/TR]

[TR=bgcolor: #f6f9f9]

[TD]Dwarf Blue Leg Hermits[/TD]

[TD]15[/TD]

[TD]30[/TD]

[TD]45[/TD]

[TD]60[/TD]

[TD]20[/TD]

[TD]30[/TD]

[TD]50[/TD]

[TD]60[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Astraea Turbo Snails[/TD]

[TD]15[/TD]

[TD]30[/TD]

[TD]45[/TD]

[TD]60[/TD]

[TD]20[/TD]

[TD]30[/TD]

[TD]40[/TD]

[TD]50[/TD]

[/TR]

[TR=bgcolor: #f6f9f9]

[TD]Nassarius Snails[/TD]

[TD]10[/TD]

[TD]20[/TD]

[TD]30[/TD]

[TD]40[/TD]

[TD]10[/TD]

[TD]20[/TD]

[TD]30[/TD]

[TD]40[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Cerith Snails[/TD]

[TD]N/A[/TD]

[TD]N/A[/TD]

[TD]N/A[/TD]

[TD]N/A[/TD]

[TD]10[/TD]

[TD]15[/TD]

[TD]20[/TD]

[TD]30[/TD]

[/TR]

[TR=bgcolor: #f6f9f9]

[TD]Peppermint Shrimp[/TD]

[TD]N/A[/TD]

[TD]N/A[/TD]

[TD]N/A[/TD]

[TD]N/A[/TD]

[TD]3[/TD]

[TD]4[/TD]

[TD]5[/TD]

[TD]6[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Emerald Crab[/TD]

[TD]N/A[/TD]

[TD]N/A[/TD]

[TD]N/A[/TD]

[TD]N/A[/TD]

[TD]2[/TD]

[TD]3[/TD]

[TD]4[/TD]

[TD]5[/TD]

[/TR]

</tbody>[/TABLE]

Det jag reagerade på är hur många av varje art som behövs. I mitt fall skulle jag behöva 75 snäckor och 75 eremitkräftor. Är det verkligen rimliga antal?

Känner att om man ska upp i dessa mängder så ryker hela levandebudgeten detta året. Hur har ni andra gjort?

Har ni dessutom några speciella favoriter som ni kan tipsa om? Jag har förstått att Nassarius och Turbo snäckor är bra att ha.

Måste tillägga att jag blir grymt avundsjuk på de amerikanska priserna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är också på väg att skaffa CuC till mitt första kar och reagerade också när jag säg tabellen för några veckor sedan. Enligt den ska jag ha ca 240 djur, till mitt kar på drygt 450 liter, om man kör delux-varianten. Låter mycket! Blir det någon plats kvar till annat :skrattar:. Hur mycket har ni andra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är också på väg att skaffa CuC till mitt första kar och reagerade också när jag säg tabellen för några veckor sedan. Enligt den ska jag ha ca 240 djur, till mitt kar på drygt 450 liter, om man kör delux-varianten. Låter mycket! Blir det någon plats kvar till annat :skrattar:. Hur mycket har ni andra?

Alldeles för lite mot den listan. Har 3st turbos, 1st pepparmints räka, 3st humle snäckor, 1st ninja star och 1st röd hermit. Ska nog skaffa en 2-3st nassarius och ca 5st hermits till. Sen är jag nog nöjd;). Har ju nytt akvarium så jag köper allt eftersom det blir mer alger, så det inte tar slut och allt dör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

+1

Ett sånt kit är en bra start men köp ett lite mindre och fyll på efterhand istället med många olika sorter. Brukar köpa ett gäng då och då när lokala fiskaffären har hemma.

Man behöver inte oroa sig för platsen i karet, de försvinner rätt så omgående in i inredningen, jag har nog köpt runt två hundra snäckor och 50-100 eremiter till mitt kar och de har dessutom gett upphov till ett ordentligt gäng nya småsnäckor. Ser sällan mer än 10-20 i taget om jag inte tittar efter ljuset är släckt, då kryper det överallt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
+1

Ett sånt kit är en bra start men köp ett lite mindre och fyll på efterhand istället med många olika sorter. Brukar köpa ett gäng då och då när lokala fiskaffären har hemma.

Man behöver inte oroa sig för platsen i karet, de försvinner rätt så omgående in i inredningen, jag har nog köpt runt två hundra snäckor och 50-100 eremiter till mitt kar och de har dessutom gett upphov till ett ordentligt gäng nya småsnäckor. Ser sällan mer än 10-20 i taget om jag inte tittar efter ljuset är släckt, då kryper det överallt.

Såg att vi i princip är grannar, var brukar du handla?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...