peterj66 Postat 24 mars 2015 Postat 24 mars 2015 Hej allaSatt och surfade på nätet och hittade följande smidig startpaket av städpatruller på liveaquaria.com.[TABLE]<tbody>[TR=bgcolor: #9fc6c6][TD] [/TD][TD=colspan: 8, align: center]Quantity of species per aquarium size (gallons)[/TD][/TR][TR=bgcolor: #9fc6c6][TD]Package Contents[/TD][TD]30[/TD][TD]55[/TD][TD]75-90[/TD][TD]125+[/TD][TD]30 Dlx[/TD][TD]55 Dlx[/TD][TD]75/90 Dlx[/TD][TD]125+ Dlx[/TD][/TR][TR][TD]Scarlet Reef Hermits[/TD][TD]10[/TD][TD]20[/TD][TD]30[/TD][TD]50[/TD][TD]10[/TD][TD]20[/TD][TD]30[/TD][TD]50[/TD][/TR][TR=bgcolor: #f6f9f9][TD]Dwarf Blue Leg Hermits[/TD][TD]15[/TD][TD]30[/TD][TD]45[/TD][TD]60[/TD][TD]20[/TD][TD]30[/TD][TD]50[/TD][TD]60[/TD][/TR][TR][TD]Astraea Turbo Snails[/TD][TD]15[/TD][TD]30[/TD][TD]45[/TD][TD]60[/TD][TD]20[/TD][TD]30[/TD][TD]40[/TD][TD]50[/TD][/TR][TR=bgcolor: #f6f9f9][TD]Nassarius Snails[/TD][TD]10[/TD][TD]20[/TD][TD]30[/TD][TD]40[/TD][TD]10[/TD][TD]20[/TD][TD]30[/TD][TD]40[/TD][/TR][TR][TD]Cerith Snails[/TD][TD]N/A[/TD][TD]N/A[/TD][TD]N/A[/TD][TD]N/A[/TD][TD]10[/TD][TD]15[/TD][TD]20[/TD][TD]30[/TD][/TR][TR=bgcolor: #f6f9f9][TD]Peppermint Shrimp[/TD][TD]N/A[/TD][TD]N/A[/TD][TD]N/A[/TD][TD]N/A[/TD][TD]3[/TD][TD]4[/TD][TD]5[/TD][TD]6[/TD][/TR][TR][TD]Emerald Crab[/TD][TD]N/A[/TD][TD]N/A[/TD][TD]N/A[/TD][TD]N/A[/TD][TD]2[/TD][TD]3[/TD][TD]4[/TD][TD]5[/TD][/TR]</tbody>[/TABLE]Det jag reagerade på är hur många av varje art som behövs. I mitt fall skulle jag behöva 75 snäckor och 75 eremitkräftor. Är det verkligen rimliga antal?Känner att om man ska upp i dessa mängder så ryker hela levandebudgeten detta året. Hur har ni andra gjort?Har ni dessutom några speciella favoriter som ni kan tipsa om? Jag har förstått att Nassarius och Turbo snäckor är bra att ha.Måste tillägga att jag blir grymt avundsjuk på de amerikanska priserna. Citera
Tobbe77s Postat 24 mars 2015 Postat 24 mars 2015 då ligger man i lä, enligt listan ska jag ha 50 eremiter och 50 sniglar, jag har 10 eremiter och 5 sniglar, enda jag skulle behöva är kanske 5 sniglar till för lite alger på rutan då alla mina sniglar stortrivs på levande stenen. Citera
Kulin Postat 24 mars 2015 Postat 24 mars 2015 Det är skillnad på pris på CuC utomlands jmfrt med Sverige...Jämför denna till exempelhttp://www.whitecorals.com/shop/de/Wirbellose-Tiere/Cleaning-Crew-Packs/Cleaning-Crew-Pack-Mega1.htmlI svea får du inte mycket av det paketet innan du är uppe i samma summa..tyvärr Citera
peterj66 Postat 24 mars 2015 Författare Postat 24 mars 2015 Kanske är dags att göra en tur över bron till köpenhamn för att se om priserna där är mer på tysk nivå. Synd att frakten är så hög från Whitecorals. Citera
Kulin Postat 24 mars 2015 Postat 24 mars 2015 En sån paket med CUC kan man ju dela på 3 pers dock... beställer man ngt mer å delar på frakt så är det inte så farligt Citera
peterj66 Postat 25 mars 2015 Författare Postat 25 mars 2015 Ja, det är sant. Får väl kolla intresset när det börjar bli dags. Citera
Jake Postat 25 mars 2015 Postat 25 mars 2015 Jag är också på väg att skaffa CuC till mitt första kar och reagerade också när jag säg tabellen för några veckor sedan. Enligt den ska jag ha ca 240 djur, till mitt kar på drygt 450 liter, om man kör delux-varianten. Låter mycket! Blir det någon plats kvar till annat . Hur mycket har ni andra? Citera
Noxy Postat 25 mars 2015 Postat 25 mars 2015 Jag är också på väg att skaffa CuC till mitt första kar och reagerade också när jag säg tabellen för några veckor sedan. Enligt den ska jag ha ca 240 djur, till mitt kar på drygt 450 liter, om man kör delux-varianten. Låter mycket! Blir det någon plats kvar till annat . Hur mycket har ni andra?Alldeles för lite mot den listan. Har 3st turbos, 1st pepparmints räka, 3st humle snäckor, 1st ninja star och 1st röd hermit. Ska nog skaffa en 2-3st nassarius och ca 5st hermits till. Sen är jag nog nöjd;). Har ju nytt akvarium så jag köper allt eftersom det blir mer alger, så det inte tar slut och allt dör. Citera
peterj66 Postat 26 mars 2015 Författare Postat 26 mars 2015 Jag hittade denna artikeln som ger lite nyttig info: http://www.ratemyfishtank.com/articles/119Jag tror det är vettigt att inte köpa för många på en gång samt att mixa olika sorters snäckor och krabbor/kräftor. Risken om man köper för många på en gång är ju som Noxy säger att de svälter och dör. Citera
mamadubba Postat 26 mars 2015 Postat 26 mars 2015 +1Ett sånt kit är en bra start men köp ett lite mindre och fyll på efterhand istället med många olika sorter. Brukar köpa ett gäng då och då när lokala fiskaffären har hemma.Man behöver inte oroa sig för platsen i karet, de försvinner rätt så omgående in i inredningen, jag har nog köpt runt två hundra snäckor och 50-100 eremiter till mitt kar och de har dessutom gett upphov till ett ordentligt gäng nya småsnäckor. Ser sällan mer än 10-20 i taget om jag inte tittar efter ljuset är släckt, då kryper det överallt. Citera
peterj66 Postat 29 maj 2015 Författare Postat 29 maj 2015 +1Ett sånt kit är en bra start men köp ett lite mindre och fyll på efterhand istället med många olika sorter. Brukar köpa ett gäng då och då när lokala fiskaffären har hemma.Man behöver inte oroa sig för platsen i karet, de försvinner rätt så omgående in i inredningen, jag har nog köpt runt två hundra snäckor och 50-100 eremiter till mitt kar och de har dessutom gett upphov till ett ordentligt gäng nya småsnäckor. Ser sällan mer än 10-20 i taget om jag inte tittar efter ljuset är släckt, då kryper det överallt.Såg att vi i princip är grannar, var brukar du handla? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.