Gå till innehåll

Är det normalt att ha mycket alger under inkörningen?


Saltis

Rekommenderade inlägg

jag kör med två lysrör som det stå så här på de Tmb 18-(24".600mm) som de rekomenderade i butiken där jag köpte ls. nu har jag dragit ner tiden till 4 timmar. hur får man bort trådalgerna eller bör jag vänta tills akvariumet har blivit stabilare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dra ned på ljuset så mycket du kan för så att ls och lägre djur klarar sig. Du kan köra med tandborste där du kommer åt. Turbosniglar (det behövs fler än man tror) är effektiva. En Salarias kan du skaffa, de käkar trådalger. Jag har också positiva erfarenheter av striatus (kriurg)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men under inkörningen är det väl helt normalt med alger? I mitt kar som varit igång några veckor så fick jag först massvis med bruna alger, men de försvann relativt fort för att ersättas av gröna tråd alger även hos mig. Jag tänkte skaffa lite algätare (sniglar, sjöborrar, eremiter) nu imorgon. Eventuellt är jag inne på en salarias oxå, men jag väntar kanske lite med den. Å andra sidan är det kanske bra att få i en firre oxå?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man ska vänta med belysningen tills nitratnivån är 0 eller så nära 0 som möjligt. Stoppa i en eller två påsar nollnitrat från zeosand i ett tidigt skede och vänta några veckor om uppstarten har gjorts med färsk ny levande sten. Sedan kan man börja försiktigt med ljuset någon timme första veckan sedan öka någon timme varje dag veckan därpå. Kiselalger brukar man alltid få men de försvinner efter några veckor. Man ska inte behöva få trådalger bara man tar det lugnt och gör saker i rätt ordning vilket också innebär att man köper massor av snäckor när man har kommit igång med ljuset. 1 snäcka till 5 liter rekomenderas men 1 till 10 liter fungerar också okey alltså ska du ha 12-24 st till ett 120L kar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svärd har rätt. Det är en missupfattning att man måste få alger i uppstarten. De är så svåra att bli av med sen. Kiselalgerna (de bruna) är svåra att undvika men de försvinner ju när nivåerna sjunkit. Trådalgerna kan man slippa helt om man är försiktig med ljuset i starten och sakta öka som Svärd skriver och se till att du har djur som håller efter algerna. Jag skulle vara ännu mer konservativ i ökningstakten. Koraller gillar inte förändringar i vattenkvalitet och ljus så det brukar inte vara något problem att köra med relativt lite ljus även om man lagt i några koraller och sakta ökar. De slår naturligtvis inte ut lika mycket med lite ljus men de verkar inte lida någon större skada. Jag startade ett kar och la i några koraller när Nitrat-värden och annat var acceptabla och körde endast 3 timmars ljus under 3-4 veckor. Inga trådalger. När sedan kalkalgerna etablerat sig kan man dra på ljuset succesivt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag fick låna en pump som pumpar 1500l/h och som är försed med en flaska där insuget och mycket filtermassa som ligger i själva karet. jag har borstad bort all trådalger som är på rutorna. den har varit igång en hel dag och den har sugit allt. det jag undrar över kan man skaffa sniglar nu under inkörningen?

för 4 dagar sedan har jag lagt i en påse som får ner nitrat, en till fosfat jag har dragit ner tiden till 3 timmar. hoppas att de försvinner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...