Gå till innehåll

Höjd på skummare??


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Jag sitter och funderar på vilken skummare som skall gå in i det nya systemet.

Total vattenmängd kommer blir cirkus 1800L.

Problemet är att min möbel bara blir cirka 62 cm i höjd inuti och jag undrar då vad är den högsta skummaren man bör sikta på att köpa? Går det t.ex. att placera en skummare som är 60 hög i ett sådant kabinett eller det blir allt för jobbigt och olämpligt med höjden?

Vad har ni för förslag?

mvh Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tanken var att de 2 cm skulle räcka till att lägga skummaren ner för att kunna ta ut den. Det är ju dränering i koppen så man tömmer inte koppen utan det sugs ut genom en slang.

Funderar också på denna: http://www.aquapro2000.de/en/Protein-Skimmer/ATI-Skimmer/ATI-PowerCone-250iS-DC-1000-2000-l::9424.html

Någon som vet om den är bra? Den är i alla fall betydligt lägre i utgångspunkten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft en liknande situation med min förra bänk, min erfarenhet var att det var fruktansvärt jobbigt. Hur hög kommer sumpen vara? Det är också viktigt då du får jämföra skummarens höjd och sumpens höjd. Kan du sänka ner sumpen så att den står på golvet i princip? Gör det isf. För när jag körde var det ett enormt projekt att plocka sönder skummaren i sumpen och prångla ut den varje gång jag behövde göra rent den. Det är en stark motivationsdödare för regelbunden skötsel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skriver inuti möbeln, men hur mycket är det mellan sumpens högsta punkt och toppen av öppningen på möbeln? Den parameterern var det som sabotera för mig. Jag hade skummaren i ena änden, för att göra rent koppen fick jag ta loss den, flytta den hela vägen över sumpen, över sumpens kant i andra änden av skåpet och sedan ta ut den. För det gick inte få ut den rakt då öppningens topp var för låg jämfört med sumpen.

Det är inte det att det inte går, men det blir mycket bökigt :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja höjden på bottnen av skåpet till undersidan av skivan som akvariet står på är 62 cm och själva glaset till sumpen kommer vara 45 cm högt. Menar du att det är en risk att den inte går in mellan glaset och insidan av bottenskivan till akvariet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag testa måla en bild av hur min gamla bänk var med sumpen.

post-5646-14468935706834_thumb.png

Den var byggd med 90 reglar. Som lyfte sumpen 90 mm från golvet då den stod på en skiva på reglarna. Sedan så var det rymligt inne i bänken men pga toppregeln så blev öppningen in i bänken 90 mm lägre än själva taket innuti. Det gjorde att skummarkoppen inte gick få ut mellan sumpen och toppregeln i öppningen utan jag fick manövrera den till höger om sumpen och ta ut den där.

Vad jag borde gjort är att ha gjort ett hål i skivan för sumpen så den varit nedsänkt. Det hade vunnit mig 90 mm nästan i arbetshöjd ovanför sumpen och gjort livet betydligt roligare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ATI-skymmaren är grym. Men jsg tror du kommer bli tokig på att h det så trångt.

Varför så lågt skåp?

Blir inte lätt att hitta en skummare för 1800 l som du får in i en lucka på 17 cm. Msn får ju knappt in armarna sö att man kan jobba där....

Varför ska du förresten ha så hög sump? De

Flesta skummare jobbar ju med 18-20 vm vattennivå. Om dj gör sjmpen 30 hög så är ju allt lungt sen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok.. så rekommendationerna är att göra sumpen lägre.. från 45 till 30 cm.

Min tanke med hög sump var att minimera riskerna för t.ex. baksug och läckage.

Om det t.ex. blir strömavbrott och sumpen måste svälja vattnet som går tillbaka så klara den ju normalt av att ta emot vattnet som är i ytavrinningsboxen. Men om t.ex. ytavrinningsboxen läcker in vatten från utsidan så måste ju sumpen kunna svälja vattnet hela vägen ner till där avrinningsröret tar in vatten. Därav så hög sump.

Vad rekommenderas förresten i allmänhet.. en längre box centralt i mitten på karet, en box i varje hörn eller alternativt en kortare utskärning och avrinningsbox på utsidan av långsidan, centrerat??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får ju enkelt plats med vattnet som är i ytavrinningsboxen.

Det jag har räknat i tillägg är att jag räknar med att ytavrinningsboxen tar in vatten från utsidan (alltså tar in vatten från akvariet) och att sumpen även skall kunna svälja det vattnet vid behov.

Funderar på om den säkraste lösningen är en intern coast to coast med borr i baksidan av akvariet samt en ram på akvariet som döljer övre delen av glaset. På så sätt kan man ju räkna ut så att akvariet kan ta emot allt vatten från sumpen och så att sumpen kan ta emot allt vattnet från akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...