Gå till innehåll

Sjuk Lo Vulpinus


Vargklo

Rekommenderade inlägg

När jag kom hem idag hittade jag min Lo Vulpinus sakta simmandes omkring, synbarligen sjuk av någon form av vita prickar. Den är helt ointresserad av att äta. Igår var den frisk och hade stor aptit.

Vad kan det vara? Vad kan jag göra? Jag har uvc dygnet runt sedan ett halvår.

Mina vattenvärden:

Temp: 26-28 C

Salt: 1,025

pH: 8,0

KH: 9,7

Ca: 410

NO2: 0,025

NO3: 0,2

PO4: omätbart

post-1358-14468912309026_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det nitrit som du har skrivit NH2 på? Annars vad har du i nitrit?

Stressfaktorer i akvariet eller utanpå? Mycket barn som "kollar" eller folk som går förbi? Fiskar som jagar den i akvariet?

Om man antar att det är någon form av parasit som sitter på den eller som orsakar fläckarna kan man ju inte göra mycket mer än att köra uvc, byta uvc, byta vatten eller möjligtvis flytta på den för att den inte skall smitta andra fiskar.

Jag hade någon läskig sjukdom i mitt akvarium där fiskarna tappade stora bitar av skinner/köttet. Det försvann dock efter ett par rejäla vattenbyten och uv-c på dygnet runt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack,

Jag har redigerat inlägget ovan så att det står NO2 nu.

Nej, inga stressfaktorer såvitt jag vet. Akvariet står i relaxavdelningen dit bara katterna går ibland på dagtid. Min Lo är den klart största fisken, ca 10 cm. Nästa fiskar i storleksordning är några gula och blå kirurger på ca 5 cm vardera.

Jag ska börja förbereda mer vatten för ett stort vattenbyte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Det ser både ut som ljusa fläckar och utstående prickar. Dom utstående prickarna är troligtvis parasiten cryptocaryon. Jag botade min Moorish Idol från cryptocaryon genom att köra hyposalinity. En realtivt skonsam metod som också ger firren lite extra krafter, när det som bäst behövs.

Du har inte introducerat något annat levande nyligen?

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den ser hemskt mager ut, ser faktiskt inte ut att ha käkat nåt vidare på ett bra tag, får den tillräckligt med grönt?

du ligger lite väl högt på nitrit, det kan förklara det som ser ut som cryptocarion eftersom det ofta kommer när fisken blir stressad av dålig vattenkvalitet.

U-vet hjälper bara mot parasitens fortplantning, inte mot första utbrottet.

byt vatten och ge firren nori (lila seaveggies) när den återfår aptiten!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut som cryptocarion, ljusa fläckar kan vara ställen där det suttit parasiter. Du kan prova med att höja vattentemperaturen något, beroende på vad dum menar med 26-28. Parasiten tenderar då att frisimma mer och effekten av UV blir bättre. Har du kollat att UV-pumpen inte är igensatt? Annars är firren som sagt mycket mager och du får hålla tummarna. Har den gått länge i burken kan den klara sig. Flytta den inte då minskar chanserna, försämras så av stressen byt i så fall vatten för att få ned nitrit-halten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då du inte talar om vad du har i karet i övrigt. Så är svårt att ge råd men....

Det bästa och skonsammaste sättet är att långsamt sänka salthalten (under 3 dagar) om övriga djur tål detta. Då man även gynnar fiskens ämnes omsättning får den mer krafter. Att utsöndra överskott av salt är en aktiv process som drar mkt energi. Man blir då även av med alla frisimmande stadier av Cryptocarion i avariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det bästa och skonsammaste sättet är att långsamt sänka salthalten (under 3 dagar) om övriga djur tål detta

Ingvar du har lite koll på detta med sjukdom: hur mycket menar du att man ska sänka? Kan du säga en ungefärlig salthalt, finns det någon gräns man måste komma under för att uppnå effekten du pratar om?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En Lo Vulpinus i det skicket är det dessvärre väldigt sällan man får frisk igen. Det främsta problemet är nog undernäring... och det har sen resulterat i ökad mottaglighet för sjukdomar.

Jag hade inte gjort några radikala förändringar i huvudakvariet... skulle jag försökt mig på hyposalinitet eller något liknande så hade det absolut skett i ett separat kar. Annars gör du nog mer skada än nytta.

Lo Vulpinus är riktiga matvrak. De behöver mängder med högklassig föda. Artemia och flingfoder räcker inte långt. Om den här piggnar till eller om du skaffar en ny så titta främst kring huvudet och "nacken". Om fisken är insjunken där så köp den inte... eller se till att bättra på utfodringen rejält.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK, tack.

Fisken dog under natten, tyvärr. Jag har gett speciellt grönt pelletsfoder och ibland algblad, men kanske inte tillräckligt ofta. Man lär sig med erfarenheten, tyvärr. Värdet av fisken är kanske inte det stora, utan snarare samvetet jag får bära av att ha köpt en fisk utan att lärt mig tillräckligt mycket om dess matvanor :-( Jag ska läsa på noga innan jag köper en ny fisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt att den lämnade walk over,

men det är tyvärr ganska vanligt att firrar tynar bort i brist på sitt ursprungliga huvudfoder.

Lo´n (kaninfiskar) har ju släkt i kirurg-familjen och har ju alger som huvudfoder, och även om nästan alla kirurgsläktingar tar ersättningsfoder så avmagrar dom förr eller senare om den delen av kostcirkeln fattas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En Lo Vulpinus i det skicket är det dessvärre väldigt sällan man får frisk igen. Det främsta problemet är nog undernäring... och det har sen resulterat i ökad mottaglighet för sjukdomar.

Jag hade inte gjort några radikala förändringar i huvudakvariet... skulle jag försökt mig på hyposalinitet eller något liknande så hade det absolut skett i ett separat kar. Annars gör du nog mer skada än nytta.

Lo Vulpinus är riktiga matvrak. De behöver mängder med högklassig föda. Artemia och flingfoder räcker inte långt. Om den här piggnar till eller om du skaffar en ny så titta främst kring huvudet och "nacken". Om fisken är insjunken där så köp den inte... eller se till att bättra på utfodringen rejält.

Jag instämmer helt! Min erfarenhet är att 90% av alla sjukdomar är miljöbetingade (utlösande faktor). På välnärda fiskar leder sällan Crypocarion till dödsfall (undantag vid angrep på gälarna). De blir immuna, man kan påvisa antikroppar i blodet.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...