Gå till innehåll

Id på sjögurka.


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Hej.

Jag har köpt en liten sjögurka på några cm, ca 5, som har som små fångstarmar som är röda. Kroppen är beige/grön och den har små röda fötter längs undersidan.

Jag har fått lite uppmärksamhet från andra om detta lilla djur, att jag ska göra mig av med det innan det släpper ut ägg och tar död på allt. Men man lär sig inget utan att ha testat, eller hur?

Som det är nu så skulle jag kunna ta en tankdöd, frågan är väl isf om man är human som låter fiskarna ta risken..?

Hur som haver, ifall någon har en tanke om vilket namn den har, så är ni välkomna att upplysa mig. :)

Mvh/ Jimmy.

post-1377-14468912310639_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det finns en variant i röda havet som ser ut ungefär sådär och brukar vara över en halvmeter långa, dock osäker på om dom har den där typen av röda

"mun-takler" tror den heter tuberculosis eller nåt liknande.

Alla sjögurkor är mer eller mindre-mer giftiga, men jag har haft den vanliga svarta "kattskits"-gurkan dom senaste 10 åren utan problem (olika ex dock)

Vad som är lite scary med denna är filtermunnarna a´la sjöäpple.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för infon, alla! Jag har inga pumpar utan insugsskydd, har iofs bara en i karet, resten bak galler. (Percula 90) Hittar ingen info om colorihus crassus på nätet.

Det är ingen av fiskarna i karet som är på den och den har suttit på samma ställe jag släppte ner den på sen den kom i karet.

Tack för omtanken allihop!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...