Gå till innehåll

vem har den bästa kvaliten?


arazar

Rekommenderade inlägg

Med risk för att denna tråd blir ett fult krig tänker jag ändå ställa frågan...

Vilka märken är det som står för den bästa kvaliten när det gäller skummare/pumpar etc?

Som manisk läsare av detta forum känns det som alla gillar:

Tunze och schuran

Man hatar eller älskar:

Deltec

Aquabee

Ingen åsikt om:

Eheim

J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, då slänger väl jag in min åsikt, av vad jag provat! Deltec är mitt favoritmärke i allt såsom skummare, kalkmixer m.m utom pumparna, för där är det Tunze som gäller! Dessa två märken inger känslan av kvalité för mig. Så tummen upp för Tunze och Deltec! För övrigt har jag provat massa märken till sötvatten, men där är det Eheim som regerar. Mvh, Alex

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tunze´s produkter håller genomgående hög klass.

Deltec skummare har jag, och är väl på det stora hela nöjd, trots lite "hemmabyggeskänsla".

Eheim tycker jag också gör bra grejer, kanske inte första valet för saltvattensakvaristen, typ Gardena, pålitligt utan att kännas lyxigt.

(Aquarium systems maxijet har jag haft, och har stor glädje av - bra funktion till lågt pris, Kvalité är ganska subjektivt, beror ju på vad man anseer att hög kvalité är.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

H&S skummare tycker jag är bäst mycket hög kvalität. Deltec är billigare byggda men lika dyra. Deltec har dock många nya saker för privatkar.

Deltec pumpar är dock usla har ett konstruktionsfel (hoppas dom rättat till) där minimala kalkavlagringar blockerar trycklagret så att vatten går in i motorn-pang!. Mina 5 Deltecpumpar (2st 7200l och 3st 9000l) har alla!!!! gått sönder efter c.a 1-3 år och vi får se hur de nya funkar (dock bytta på garantin Gratis! utom den som var 3år). Det finns många bra pumpar: Tunze, Red Devil, Iwaci (spec de lite större) och sist men inte minst Eheim (den gamla grå modellen den bästa! jag har en som gått kontinuerlig sedan 1978!!!!! och driver nu mitt UV. De nya t.ex 1060 är sämre). Sanders gamla skummare har också mkt hög kvalitet typ PIII. Den bästa nivåregulatorn är utan tvekan också Sander som funkar utan rörliga delar (kontaktkol). Har en som styrt en celenoid ventil sedan 1975.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fyra Eheim 1060 som gått i 15 år. En rotor pajade när jag bytte till salt för dygt ett år sedan. då tog jag fram reservpumpen 15 år torr i kartong. och nu har jag tre som gått 16 år och en lika gammal som gått ett år + en reserv som saknar rotor.

2052 däremot skar ett antal för mig när de var nya (1989 - 1990) så de lade jag av med dem men en blev kvar och den har gått re år nu till mitt sötvattens växtakvarium utan problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
H&S skummare tycker jag är bäst mycket hög kvalität. Deltec är billigare byggda men lika dyra. Deltec har dock många nya saker för privatkar.

Deltec pumpar är dock usla har ett konstruktionsfel (hoppas dom rättat till) där minimala kalkavlagringar blockerar trycklagret så att vatten går in i motorn-pang!. Mina 5 Deltecpumpar (2st 7200l och 3st 9000l) har alla!!!! gått sönder efter c.a 1-3 år och vi får se hur de nya funkar (dock bytta på garantin Gratis! utom den som var 3år). Det finns många bra pumpar: Tunze, Red Devil, Iwaci (spec de lite större) och sist men inte minst Eheim (den gamla grå modellen den bästa! jag har en som gått kontinuerlig sedan 1978!!!!! och driver nu mitt UV. De nya t.ex 1060 är sämre). Sanders gamla skummare har också mkt hög kvalitet typ PIII. Den bästa nivåregulatorn är utan tvekan också Sander som funkar utan rörliga delar (kontaktkol). Har en som styrt en celenoid ventil sedan 1975.

tack min vän. äntligen nån som är på samma linje som mig.

H&S är kanske inte riktat mot privatpersoner i den utsträckningen osm de andra, men det betyder ju att riktar sig till större akvarium och pjurparksakvarier. dessa kräver absolut högsta kvalitet och det ger H&S.

det ända som är lite synd är att de har aquabee. egentligen kan jag nog ha haft LITE fel angående deltec. det är ju aquabee'n som krånglade. så rent tekniskt sett så är det ju samma sak med H&S. Eheim skålar vi för

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla gillar tunze pumpar, dom är hur bra som helst. Men deras skummare är rent skräp om man jämför med andra märken.

När det gäller pumpar så fins det en klar koppling mellan kvalitet och pris. Det brukar löna sig att lägga lite extra för att få en bra pump.

aquacare har bra skummare men dom kostar lite extra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad är det som gör aquacare så mycket bättre än H&S:smiley24:

Läs!, det står inte ett enda ord om att aqua care skulle vara bättre än H&S.

Då jag aldrig har ägt en H&S kan jag inte utala mig om det.

Arazar, frågade om vilka märken som har den bästa kvaliten. Då tycker jag att det föjer sig naturligt att nämna Aqua care för att dom gör mycket bra grejor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en H&S till mitt lilla 120 liters kar och den är makalös, kickar AM Turboflotor så det inte är sant. Nu är den visserligen i ett litet kar och jag vet inte hur den funkar när man närmar sig dess gräns, men jag liter mer på att den klarar 400l än att AM klarar 1000l. Pumpar, jag har averkat en och annan, men Eheim är grymma, och som det stod tidigare i tråden, lätt att få tag i reservdelar om man vill modifiera eller serva, vilket är viktigt för mig. Jag har en Deltec kalkreaktor som jag inte testat än, men jag gillar konstruktionen, med vissa invändningar. När det gäller ljus, så tycker jag om min Giesemann, men jag har både haft hemmabyggen, AM, Bresslein och skyltbelysning, de funkar de med, men är inte lika snygga.

Fluval, är nog det sämsta jag har haft, riktig skit.

Ja, det var lite från mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilka bra svar!

Inte för att man blir klokare av det men det är mycket intressant ändå!

Kvalite är ju alltid någonting subjektivt, men somliga märken verkar ju ha ett näst intill oklanderligt rykte, och någon substans måste det ju ligga bakom det.

Kul att läsa om era erfarenheter!

/mvh Christopher

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eheim, H&S, Deltec, AquaCare, Tunze, Schuran, Giesemann, AquaMedic, Iwaki, RedDevil, Rainbow LifeGuard, Bresslein, IKS, Grotech... Det finns så många och alla har nått som funkar för vissa och inte funkar för andra. Jag har produkter från de du nämner, men även andra märken, det som funkar bra i mitt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
Eheim, H&S, Deltec, AquaCare, Tunze, Schuran, Giesemann, AquaMedic, Iwaki, RedDevil, Rainbow LifeGuard, Bresslein, IKS, Grotech... Det finns så många och alla har nått som funkar för vissa och inte funkar för andra. Jag har produkter från de du nämner, men även andra märken, det som funkar bra i mitt kar.

lyckligtvis nämnde du inte aqua-bee

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Metcrue har helt rätt. Det går inte att säja att någon tillverkare är bättre än en annan och alla tillverkare har någon eller några produkter som suger. Aqua medic har allt från toppen till bottenprodukter och det har även Deltec mm. Tunze gör jättebra grejor men skummarna suger så in i bomben men pumpar det kan de göra så det går inte att ge ett entydligt svar på din fråga

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det Schuran och Sfillligoi då eller :smiley17:

Kan du ej visa upp ditt kar nu då?

Inte än. Har massa Ls kvar att stapla. Jag har lite bilder men inte på en dator med internet inkopplat Telia bråkar fortfarande med flytten av bredbandet från gammla adressen till den nya.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack min vän. äntligen nån som är på samma linje som mig.

H&S är kanske inte riktat mot privatpersoner i den utsträckningen osm de andra, men det betyder ju att riktar sig till större akvarium och pjurparksakvarier. dessa kräver absolut högsta kvalitet och det ger H&S.

det ända som är lite synd är att de har aquabee. egentligen kan jag nog ha haft LITE fel angående deltec. det är ju aquabee'n som krånglade. så rent tekniskt sett så är det ju samma sak med H&S. Eheim skålar vi för

Håller hel med! De äldre aquabee var kass men de är numera bättre. H&S använder mest Eheim 1060 men de är inte felfria heller. Man får var noga med rengöringen så inte det blir kalkavlagringar mellan rotor och axel för då bränner de. Axel skall ju stå still. Det är bara rotorn som skall snurra. Detta gäller även aquabee. Lägg allt i 10% saltsyra när ni gör ren och kolla verkligen att inte rotorn kärvar. För detta fel gäller ingen garanti och är mycket vanligt.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
Håller hel med! De äldre aquabee var kass men de är numera bättre. H&S använder mest Eheim 1060 men de är inte felfria heller. Man får var noga med rengöringen så inte det blir kalkavlagringar mellan rotor och axel för då bränner de. Axel skall ju stå still. Det är bara rotorn som skall snurra. Detta gäller även aquabee. Lägg allt i 10% saltsyra när ni gör ren och kolla verkligen att inte rotorn kärvar. För detta fel gäller ingen garanti och är mycket vanligt.

mm. jag hade en gammal sacem som var sen 1700-frost. den gick och gick och gick. sen sålde jag den med ett akvarium.

denna diskussionen borde nästan passa i produktguiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 år senare...

Sparkar liv i en tråd som bara överglänses av Jesus själv i form av ålder....

Efter att två OceanRunner 6500 totalhavererat pga. undermåliga impellrar/magneter så funderar jag på ny returpump, OR pumparna har allt pumpat friskt om man bortser från oväsendet, högt tryck och ett jäkla flås, gillar dock inte att nya impellrar kostar nästan lika mycket som en ny pump...

Jag kör med Deltec 4745 i mitt 700 som iof. sig gör ett gott jobb, tyst är den också men håller på med en uppgradering av "systemet" som därmed placerar sump med tillhörande returpump i källaren och har börjat titta lite på alternativ ang. pumpar.

Blev jäkligt imponerad av Abyzz pumparna men prislappen känns lite, ja dyr kan man väl enkelt säga. :)

Min tanke är att köra med trefas och frekvensomriktare då jag är lite yrkesskadad av jobbet jag har och då jag råkar att ha ett par omriktare liggande av en händelse :)

Har någon erfarenhet av Iwaki MX eller MX-F 250-400 pumpar? Inte fått något pris på dessa än men de känns stabila när man kollar specarna...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...