Gå till innehåll

Hanna Checker alkalinitet vs Fauna Marin test


rolnor

Rekommenderade inlägg

Har legat högt i KH när jag mätte med Hanna Checker, låg på 10. Skaffade Faunamarins test och det visar 8 och det känns ju bättre. Vilket skulle ni lita på? Jag tycker att FaunaMarins test känns mer idiotsäkert! ( idioten är alltså jag).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte hur FMs KHtest är. Men jag skaffade nyligen en Hanna checker och jämförde med salifert (ca 8 mån gammalt): Hannan stämde med referensvätskans resultat medan saliferttestet låg ca 0,5 högt. När jag köpte saliferttestet stämde det dock mot refvätskan.

Sen är det ju så att man ändå inte vet vad som felar, men jag ska göra ett tritontest i helgen och samtidigt göra egna salifert/hannatester så k a n s k e man får en fingervisning vilka som är tillförlitliga för tillfället.

Ändrat av Strikt
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med FMs test så titrerar ju man med en droppflaska och räknar antalet droppar, det som kan slå fel är ju om dropparna är mindre eller större än vad som är rätt. Det vore bättre göra som med salifert Ca och Mg test att använda en graderad spruta som man sen avläser hur mycket man satt till vid färgomslag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

våra hemmatester skall man inte använda för att mäta ett viss värde utan skall användas för att se trender :

de flesta mätarna har en felmarginal på +/- 5% i deras egna labbar och då alla testar lite olika (vissa droppar tills färgen gått över helt, andra mäter direkt när färgen ändrar ton, vi sitter alla med olika ljus etc etc) kan man nog räkna med högst 10% pricksäkerhet.

Så i ditt fall så skulle faktiskt bägge tester kunna visa korrekt inom sina felmarginaler (om rätta värdet är 9 tex)

Just Hannas Alk mätare är kännd för att vara riktigt random (googla så hittar du mååånga som rapporterar kostigheter)

Mät ofta och fortsätt med dubbla testera i mina ögon och tittar mer på trenderna upp och ner istället för att fokusera på de exakta siffrorna som testerna visar. annars sitter och och buffrar 10% upp och ner blint.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...