Gå till innehåll

olika kardinaler tillsammans?


Henrik.Å

Rekommenderade inlägg

Är det någon som har banggai kardinaler tillsammans med trådfenskardinaler (Apogon leptacanthus)? vill jättegärna få dessa att föröka sig, har några extra 100l kar som står tomma just nu, tänkte försöka dra upp ev. yngel i dessa.

banggai+trådfenskardinalerna ska gå i samma kar tills hannen har äggen i munnen för att sedan föra över honom till ett eget kar, det är vad jag har tänkt så här långt iallafall.

Men är det någon som vet om man kan ha dessa två olika kardinalarter i mitt 240l tillsammans? hittar ingen info så all hjälp uppskattas mycket.

Mvh Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte hur dessa två arter är mot varandra, men du kan få problem med banggaierna om lekparet börjar hacka på utomstående (om alla är samma kön kommer du antagligen inte få problem, men heller inga ungar ;) ). Jag skulle köpa några stycken för att sedan ta bort resterande då ett par bildats. Ännu bättre om du vet att du skaffar en hane och hona från början, de kommer med stor sannolikhet att bilda ett par om förutsättningarna är goda.

Jag håller själv på med uppfödning av Banggai och är inne på min andra kull nu. Jag skulle inte flytta över hanen när det är dags för honom att släppa ungarna. Förutom att de är svåra att fånga finns risk att hanen blir stressad och äter upp äggen/ungarna både innan han släpper dem och efteråt. Jag har håvat upp mina när hanen släpper dem i huvudkaret. De simmar direkt upp till ficklampan och du kan lätt håva upp och flytta dem till ett yngelkar.

Om du har mer funderingar så fråga gärna. Jag ska bara tillägga att jag inte har långvarig erfarenhet av uppfödning av arten ännu så jag är ingen expert.

Lycka till!

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kul att du har lyckats Peter!

ok inte flytta hannen alltså, skönt o slippa stressa resterande fiskar med en håv som far runt, det var en bonus.

Hur såg du att det var dags för att leta yngel just denna natten? något speciellt beteende? bra tips med ficklampan förresten.

Åker till köpenhamn med flickvännen denna helgen och ska förbi akvarieudstyr o klovnfisken, förhoppningsvis har de ett par inne.

det dröjer nog ett halvår innan jag har vägarna förbi Helsingfors igen(till morföräldrarna i Veteli)

annars hade jag gärna köpt/bytt till mig ett par, förutsättningsvis att du ville bli av med någon såklart :)

Mvh Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det finns en risk med att köpa bangaii nu det verkar vara något fel på dom vi i växjö har försökt få tag på i snart ett halvår om det räker men dom dör efter ett par veckor helt utan anledning.

Vi har köpt från olika butiker vi har haft dom i olika akvarium men altid samma resultat.

När vi skulle löpa från tyskland vägrade dom att sälja dessa eftersom det är nåt mysko med dom som gör att dom dör.

Så tyvär så är det nått problem med bangaii jag hoppas verkligen at nån lyckas dra upp en ordentlig kull av dessa så man slipper att plocka dom från haven

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du märker det om du studerar hanen, man ser att ungarna vill ut och ser dem tydligt i munnen. Perfekta kopior av föräldrarna :) Honan blir mer beskyddande och jagar bort de andra invånarna. Detta sker ungefär 3 veckor (ca 23dagar) efter han har slutat äta.

Min hane kommer även fram och blir mer aktiv när det är dags att släppa ungarna, och släpper dem på lite olika ställen i karet 1-2 i taget under ca 2 timmar, ofta precis framför ögonen på mig. Det känns ganska otroligt att se detta i en konstgjord miljö. Att bestämma exakt dag är nog svårt men du lär dig att se tecknen. Min börjar släppa ungarna ganska snart efter det att ljuset släckts.

Kolla lite hur länge butiken har haft fiskarna inne. Jag vet att av de Banggaier som fångats vilt har en mycket stor % dött på sistone, troligen pga någon sjukdom ganska snart efter införsel. Försök att få odlade om det går, tror det var någon mer som odlade här på forumet... Sök på banggai så hittar du nog.

Jaså du har rötter i Finland? Själv är jag född och uppvuxen i Götet men är för tillfället i Finland pga jobb. Kontakta mig gärna när du kommer till Finland.

Ha de gött!

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt med riktigt bra feedback, tack peter och jimmy!

Skönt att du fick några fina exemplar stig, lite lurigt med bangaiierna hoppas de i butiken vet varför det är så.

Får ta o leta efter odlade ex.

det ska jag göra peter, man kan ju inte vara utan delikatesser som Memma för länge;), hörs när finland kallar.

Sköt om er och tack igen

Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...