Gå till innehåll

Hjälp !!!!!! ang VitaPrick


robert

Rekommenderade inlägg

Ett alternativ kan vara att ge dem ordentligt med vitlök ett par veckor. Vissa är skeptiska till detta men för mig har det fungerat varje gång och det påverkar inte koraller och annat och du kan dosera direkt i karet. Pressa vitlöksklyftor med en vitlökspress, blanda med lite vatten och ha stående i en skål i kylskåpet. Sug upp vätskan med en pipet eller liknande och droppa över maten. Avbryt inte behandlingen när du märker att pricken börjar försvinna/har försvunnit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vänta lite.. Lite info om fisk och karet vore fint. Är UVt stort nog till dina 1300L? Någon ny fisk eller något nytt stressmoment? Övriga sjukdommar / hackkycklingar? Vattenvärdena på "topp"?

3st nya fiskar Emperator, Navarcus och vitbröstadkirurg som ser sämst ut helt klart. vattnet är bra! har haft dom i ca 3 veckor nu och det bara dök upp nu i dagarna. emperatorn är väl helt ok får jag väl säja men de 2 andra har fått en hel del.... uv-c ska bytas lampa här i december då den har gått ett år. men kan det vara så enkelt att byta lampa???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glömt karrantän som vanligt!!!!!

Detta är det vanligaste problem som jag får i mitt arbete (varje dag!) effektivast är att sänka salthalten om inte i akvariet så i karantänen. I karrantänen kan du även behandla med koppar om nödvändigt (1-1.5 mg/l). Rekomenderad karrantänstid är som sagt 3 veckor=2 cyckler vid 25C av Amyloodium marinum.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karantän i all ära men vad säjer att fisken inte blir sjuk när den kommer i huvudkaret man flyttar den ju igen till ett nytt system och alla vet ju som har hållit på ett tag med den här hobbyn att kirurger speciellt acanthurusarter är prickbenägna. Byt röret på uv't så fort du bara kan men uv är ingen garanti mot sjukdommar och den hjälper oftast inte om fisken verkligen fått ett ordentligt angrepp. Se till att fiskarna håll i god kondition och mata gärna lite extra, testa vitlöksmetoden också det skadar inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Robert, jag har fått för mig att du har ett 25W DeBary men jag kanske minns fel.

Har du kollat att det inte är en massa avlagringar på kvartsglaset i UV´t. Jag hade det problemet med mitt DeBary. Om du har det så minskar verkningsgraden avsevärt, även om ditt lysrör är bra.

Hoppas det löser sig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

25W är i minsta laget på så stort kar.
Tycker oxå att 25 watt låter lite.

Vänta lite nu, Robert har inte sagt att han har ett 25 Watts det är jag som har för mig det och påstod det.

Sedan om det är så eller inte ska vi kanske vänta på att Robert svarar på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

UV:et är inte lösningen på allt. Det förebygger men den botar inte!

Gör som Ingvar sa, plocka över dom sjuka firrarna i ett karantänsakvarium, sänk salthalten succesivt till 1.010 (så dör parasiterna när dom släpper fisken). Låt dom gå i detta ca 3-4 veckor.

Byt lampa i UV:et så att inga fler fiskar blir sjuka.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

UV:et är inte lösningen på allt. Det förebygger men den botar inte!

Gör som Ingvar sa, plocka över dom sjuka firrarna i ett karantänsakvarium, sänk salthalten succesivt till 1.010 (så dör parasiterna när dom släpper fisken). Låt dom gå i detta ca 3-4 veckor.

Byt lampa i UV:et så att inga fler fiskar blir sjuka.

/ Hälsningar Pär

men funkar inte UV-n som den ska bör det ju åtgärdas,annars kommer det tillbaka snart,jag skulle kört vitlök+uv,innan jag lagt i karantän,så slipper man att stressa dom.botar gör ju UV på sätt o viss,dom frisimmande parasiterna dör,och på så vis störs deras cykel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De gånger jag har fört över fiskar med prick till karantänskar och medicinerat där har nästan samtliga dött (obs detta har jag bara gjort inom sötvatten dock). Troligen pga den ökade stressen som slår extra hårt mot en redan sjuk fisk. Sedan blir det ytterligare stress när de ska tillbaka med risk för att prickem kommer tillbaka. Innan du bestämt dig tycker jag du kan pröva med vitlöken som jag beskrev. Men du ska nog börja göra något snart...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I detta läge är mitt råd/min erfarenhet följande: låt de sjuka fiskarna vara kvar i akvariet i detta läge, gör rent UV:et och byt rör, mata mycket friskt många gånger om dagen med kraftfoder, sedan bara vänta. Är allt som det ska med akvariet, UV:et är fräscht/installerat korrekt med rätt genomströmning och fiskarna är feta, fina och i god kondition så kommer de att repa sig. Men det tar tid - ofta upp i mot 3 månader innan alla prickar är borta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I detta läge är mitt råd/min erfarenhet följande: låt de sjuka fiskarna vara kvar i akvariet i detta läge, gör rent UV:et och byt rör, mata mycket friskt många gånger om dagen med kraftfoder, sedan bara vänta. Är allt som det ska med akvariet, UV:et är fräscht/installerat korrekt med rätt genomströmning och fiskarna är feta, fina och i god kondition så kommer de att repa sig. Men det tar tid - ofta upp i mot 3 månader innan alla prickar är borta.

Jag har tidigare påpekat att fiskar blir immuna mot Cryptocarion. Detta trots eller tack vare UV. UV är bra för att minska ned smittan men det är ingen bot på en mycket sjuk fisk.. En enda schizont (prick) består av 200 individer och delar sig till 2000 inan de blir frisimmande och angriper en ny fisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Robert: Ett annat tips är att skaffa putsarräkor och cleaner gobies om du inte redan har det. Det är som bekant så problemet ofta löses i naturen. Jag har märkt att mina putsarräkor ofta är för stora och därmed skrämmer bort eventuella kunder. Gobies funkar bättre för mig som fortfarande har ganska små fiskar.

Har problemet blivit bättre/sämre?

Svaret är som jag skrev T5 rör max 6 mån

Ingvar: Vad menar du med detta påstående? Påstår du att T5 rör ,måste bytas ut efter 6 månader? Sedan en fråga i all välmening. Varför skriver du ofta två eller fler inlägg efter varandra med ofta bara en mening? Du vet att du kan ändra dina inlägg efter du har skickat det? Eller är det ett sätt att få mer inlägg på rekordtid ;)?

mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...