Gå till innehåll

Jag har blivit med saltvatten ....efter 30 år.....


Killiegirl

Rekommenderade inlägg

Hej där ute i cyberrymden.

Jag är en livsglad 43 åring som har haft akvarium så länge jag kan minnas. Jag har haft det mesta i sötvattenvärlden, men nu de senaste 3 åren har både maken och barnen försökt peppa och uppmuntra mig att skaffa ett saltvattenakvarium, jag har varit jättesugen på att skaffa ett i flera år, men inte vågat ta steget ut i saltvattenvärlden. Tillslut gav jag med mig. Så nu står det ett akvarium i mitt vardagsrum, ett Red Sea 130, jag fick hem det igår kväll.

Jag "fuskade" lite och köpte ett begagnat som har varit igång ett par år (tror jag det var) kanske längre, kommer inte ihåg. Vi flyttade med allt vatten som fanns i akvariumet, så det blev ingen omstart, bara en flytt av akvariumet och inredningen :) Det fanns lite lägre djur, som snäckor, en peppermint räka och 2 eremitkräftor. Det finns även en fisk (sexbandad frasse) i akvariumet.

Nu väntar jag otåligt på att jag kan åka och köpa lite mer fisk och koraller samt nån anemon till akvariumet. Men det känns som flera år att måsta vänta nån eller några veckor.

Jag har läst på mycket de senaste veckorna och jag har kollat på olika fiskar som jag är sugen på. Jag har även fått hjälp att göra en "grovsortering" på de arter som jag tyckte var intressant, så nu återstår det 6 arter som jag är sugen på, och som tydligen kan vara i mitt 130 liters akvarium. Vad tror ni om dessa ?

*Clownfisk (Amphiprion occelaris)

*Gramma loreto

*Cirrhilabrus rubriventralis

*Nemateleotris magnifica

*Abudefduf cyaneus

*Siganus vulpinus

De lägre arterna (förutom de jag har) som jag tänkte införskaffa, om det är lämpligt är :

*1-2 Pepperminträkor till

*1 Boxarräka

*1-2 Putsarräkor

*1 Diadema setosum

Jag kommer förmodligen att ha miljoner frågor framöver, och hoppas på att ni inte skall ledsna totalt på mig ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den sexbandade gyltan blir ofta väldigt aggressiv i små akvarier så det kan vara en förklaring till att den är ensam.

Clownfiskar och Gramma brukar stå emot aggresivitet bra medan magnifican säkert får det svårt. Den skulle nog ha det svårt bara med clownerna även utan gyltan. Cirrhilabrusen har jag inte prövat i mindre kar. Den är i vilket fall som tuffare än magnifican och vekare än Gramma.

Abuddefduf cyaneus är känd under namnet bå djävul så det säger lite om hur aggressiv den ibland är. Honor är lugnare men små hanar har samma teckning.

Siganus vulpinus blir ungefär 20 cm och jag skulle inte vilja utsätta någon för att bo så trångt att de inte kan växa till full längd.

Minimum 1,5 meter kar alltså.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wrassen följde med akvariumet, så det är ingenting jag själv har köpt. jag fick också veta att vulpinis skall jag inte ha, så den har jag strukit från listan. Så också cyanusen.

Nu finns det vbara en peppermint shrimp och två eremitkräftor samt snäckor i akvariumet, så jag kan ju inte säga att wrassen är aggressiv mot invånarna, den bryr sig dock inte alls om räkan t.ex. den håller sig för sig själv, men är det så att jag inte kan ha något annat i akvariumet med Wrassen, så funderar jag nog på att försöka sälja eller he iväg den på något vis.

Vad jag fick höra, så var den endast aggressiv mot sina egna, och den har gått med andra fiskar förut, som den inte har brytt sig i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till en beroendeframkallande hobby!

Diadema setosum.

Det man måste tänka på med sjöborrar är att dom har rejält kraftiga käkar, och det finns fall då dom gett sig på elkablar för att komma åt alger som växer där och tuggat igenom isoleringen, så det är viktigt att se till att dom inte kan komma åt kablarna.

Just denna arten har också "giftiga" taggar som man bör se upp för.

Något att tänka på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Ida!

Välkommen till SVG och saltvärlden, det är en himla kul del av hobbyn. Önskar dig mycke lycka till.

Tack så mycket. Jag 'är redan rejält biten, har drömt och funderat i flera år på saltvatten, men inte kommit till skott förns nu :)

Alexraptor : Jo, jag vet att den har kraftiga käkar, har läst på ganska mycklet när jag sent omsider kom på namnet på den. kablar kommer den inte åt, de ligger väl skyddade :) Och jag tänker akta mina fingrar för taggarna ;) Tänker inte gräva runt så mycket i akvariumet heller, enda gången jag kommer stoppa dit händerna är om jag skall sätta ner nya koraller eller anemoner, och då kommer jag troligast att ha skyddshandskar på mig ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr så är den inte så fredlig som de sa att den skulle vara (frökenfisken) den är elak som sjutton på mina två clowner. Skall försöka få tag på den och lämna tillbaka den till affären. Blev jättebesviken. Tror jag struntar i frökenfiskarna, vågar inte ta risken på fler :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Två av korallerna jag köpte igår ser lite ledsen ut, undarar vad det är för fel ? De blev ledsen redan i påsen, så jag tror inte det är mitt vatten som är problemet. Vissa av de andra var också lrdsen när jag satte ner dem, men de har rest sig helt nu :)

post-8969-14468935987407_thumb.jpg

Tyvärr har jag en ganska dålig mobilkamera, men jag hoppas ni ser hur de ser ut

post-8969-14468935987248_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan vara så att de koraller som ser bättre ut är läderkoraller. De har små kalknålar i sig som stabiliserar upp korallen. De sjunker inte ihop så mycket vid stress. Den vänstra korallen ser jag inte vad det är men den högra kan vara Xenia som är en äkta mjukkorall utan kalknålar eller liknande så den sjunker ihop mycket mer vid stress.

Nu med koraller i karet är det mer noga med vattenvärdena så jag rekommenderar att du köper tester. Du behöver kH, Kalcium och Magnesium till att börja med och om ett tag också nitrat och fosfat. Jag rekommenderar Salifert som de flesta av oss använder. Tropic Marin är också bra liksom Red Sea även om de är dyrare. Köp inte JBL eller liknande sötvattensmärken. De fungerar inte bra i saltvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

alla koraller reagerar när man flyttar runt dom i en påse. kan ta flera dar innan dom blåser upp sej riktigt. en del är mer känsliga än andra. Det är säkert ingen fara. bara att avvakta. Många mjukkoraller sjunker dessutom ihop på nätterna så du behöver inte va orolig om dom ser hängiga ut när lyset tänds. Vid skinnömsning kan dom va ihopdragna en hel vecka ibland. Hoppsan såg inte att du svarat redan Stig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar. Den ena ser ut att ha rest sig bättre, men de är fortfarande hängiga. Hoppas de repar sig.

Fick också veta nu idag, att koraller är mer beroende av det vita ljuset, och min ramp (ledbelysning) är programmerad så det är bara rent vitt ljus ett par tre timmar mitt på dagen.

Resten av ljustimmarna är UV-ljuset förhärskande. Skall se om jag kan få hjälp med att programmera om rampen, så det vita ljuset är mer förhärskande, det vågar jag tyvärr inte ge mig på själv, inte just nu i varje fall. Vill lära mig ordentligt först :)

Jag skall beställa hem tester så jag har hemma, och det blir Salifert, som tydligen skall vara de bästa :)

Frökenfisken är återlämnat till butiken i varje fall, det var inga problem. Nu hoppas jag bara att Wrassen håller sig i skinnet, annars ryker den med ;) Nu har jag bara tre Chromis viridis, och två Clowner (jag hade två clowner i går kväll i varje fall, imorse såg jag bara en, och nu ser jag inga)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...