Gå till innehåll

Peters platta kub


peterj66

Rekommenderade inlägg

Salarias fasciatus eller som den kallas, lawnmower blenny, håller rent, är snäll och har ett personligt sätt. Serranus Tortugarum, en blå abborre som jag gillar, har två.

Abboren såg fin ut. Lite osäker på lawnmovern eftersom jag redan har en del städare som konkurrerar om maten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kranvatten funkar jättebra än så länge. Kiselalgerna är i stort sett helt borta nu, och det börjar växa korallalger på den döda stenen jag scapat med. Korallerna jag köpte verkar trivas bra också. Jag tillsatte easylife vattenrening någon dag innan jag blandade i saltet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kranvatten funkar jättebra än så länge. Kiselalgerna är i stort sett helt borta nu, och det börjar växa korallalger på den döda stenen jag scapat med. Korallerna jag köpte verkar trivas bra också. Jag tillsatte easylife vattenrening någon dag innan jag blandade i saltet.

Det låter ju bra! :) Tack för svaret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Har haft en del röd cyano som nu börjar försvinna. Panikköpte CyanoClean, men min cyano hade redan börjat ge med sig när jag fick flaskan på posten. Förmodligen gallrade jag ut lite för mycket chaeto från refugiet vilket ledde till cyanoattacken. Skördade idag igen och insåg att jag nog får börja skörda oftare. Dagens skörd blev 260 gram efter två veckors tillväxt. Då har jag betydligt mer kvar än efter förra skörden.

Refugiet har verkligen varit en hit. Växer kanon under mina 18w 660nm led, och exporterar småkryp som fiskarna gillar hela tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjusigt kar!

Verkar bra med ett refugium, men det har jag inte plats för. Såg att din pump var tyst, min har ett ganska högt vinande ljud - irriterande.

Ja det verkar vara ojämn kvalite på Jebao, min streamer hörs om det är tyst i rummet och jag har den på något program med varierat flöde vilket kanske är ok, men jag hade läst att den skulle vara helt tyst. Jag kör den på 12 V istället för 24 vilket gör stor skillnad för vid 24v brummar den en hel del.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

En liten update om vad som hänt. Just nu så rullar allt på bra. Kiselalger och cyano har flyttat ut ur mitt akvarium, förhoppningsvis för gott ;). Det har blivit lite mer levande, men jag har avvaktat med inköpen av fisk eftersom jag knappt varit hemma under semestern. Just nu bor följande i mitt kar:

Fisk och liknande: Två Ocellaris clowner ,en eldgoby,en eldräka,sju turbosnäckor,en sandvändande stjöstjärna och ca 8 eremitkräftor

Koraller: Grön och röd fingerväxande montipora, montipora superman, Caluastrea, Euphyllia, två olika sorters stjärnpolyper, röda och blå discosoma, xenia, sarcophyton och rhodactis.

Jag har börjat fundera så smått på ballingmetoden nu när jag fått lite mer koraller men har svårt att bestämma mig för om det blir original eller Lite för min del.

Har även börjat fundera på att byta LED belysningen till en egenbyggd. Just nu så lutar det åt en kombination av Neutral vit (CRI 90), Royal blue, blå, cyan och violetta. Funderade ett tag på att ersätta den vita med någon variant av RGB men det finns sparsamt med info om hur det funkar i längden. Kommer förmodligen att vela fram och tillbaka innan jag drar igång med bygget :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Två chromis lyckades ta sig in i överriningsboxen. Glipan mellan PVC kröken till häverten och glaset är väldigt smal men det hindrade inte att den ena hamnade i sumpen, så nu har jag satt dit en ring av grov filtermatta som jag klippte till så att den passade runt röret. Tyvärr så hade den andra fastnat och dött så nu har jag bara tre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Det rullar på, har försökt fota men det är reflexer som stör hela tiden. Sen jag säkrade avrinningen med grov filtermatta så har jag fått behålla de tre kvarvarande chromisarna. Korallerna växer också på bra. Får se hur de trivs sen när jag väl får upp den hembyggda rampen ;). Jag har kunnat konstatera att Mexikanska turbosniglar inte gillar mitt akvarie, tre av tre dog inom någon vecka. De andra sniglarna tuffar på så det är nog inte vattnet i sig.

Vattenvärdena är bra förutom fosfat och nitrat som ligger lågt så jag tänkte minska tiden jag kör skummaren från 16h till 12h på natten.

Sticker snart en lunchrunda till Håkanstors Zoo och kollar om det blir lite nytt levande.

Får se om jag kan få en hyfsat reflexfri bild med systemkameran.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer lite bilder på hur det ser ut efter 4 månader. De flesta korallerna är fortfarande små men växer på. Undantaget är min Staghorn som nu kanske är på bättringsvägen.

Behöver hjälp mid ID på två koraller (bild 2 och den bakom min lilla fridmani på bild 3).

post-8776-14468936384993_thumb.jpg

post-8776-14468936384569_thumb.jpg

post-8776-14468936384791_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör bara med en Jebao RW15 på halvfart. Ångrar mig lite att jag inte valde två RW4 istället. De hade varit fullt tillräckliga och dessutom gett lite mer flexibilitet. Dessutom är min RW15 inte direkt ljudlös även om den inte hörs när TVn är på. Hörs ett brummande ljud när den byter varvtal. Byter jag någon gång så blir det till två eller tre små streamers istället. Nu har jag mest mjuka koraller så jag klarar mig på 20x volymen i cirkulation.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Så nu har jag gått med i den glada skaran som upptäcker glasrosor i karet :(

Efter tips från Micke på Håkanstorp så besprutade jag de två jag kunde se med ättika och det hjälpte väldigt bra. Eftersom jag inte hade någon vass kanyl så tog jag en 1ml spruta från ett testkit. Tömde halva sprutan på vardera glasros så nu är de väck. En satt tyvärr mitt bland mina stjärnpolyper så det blev en rund vit fläck stor som en 10 krona. Köpte desstom en pepparmintsräka häromdagen, och åtminstone en ytterligare glasros är nu försvunnen så med lite tur tar den alla som jag inte kan se.

Såg också att jag har en "pestråtta" i mitt akvarium. En turbosnäcka kryper omkring med en glasros växande på skalet. Vågar inte spreja den med ättika så jag hoppas räkan tar den.

Annars så har jag shoppat lite och fick tag i en vacker stjärnpolyp (nummer 3 för min del) + en mandarinfisk och ett par putsarräkor.

Mandarinen är oerhört charmig och brukar komma fram och kika på mig när jag jobbar hemifrån. Annars är chromisarna och min p. fridmani fortfarande favoriter att titta på. De är väldigt aktiva och har alltid något för sig.

Jag har också insett att SPS inte är något för mig. De växer och verkar trivas, men jag föredrar rörelsen i LPS och mjuka koraller.

De SPS:er jag har får finnas kvar eftersom chromisarna älskar dem, speciellt min gröna fingerväxande montipora.

Tänkte försöka mig på Acans, men de är rejält dyra så jag får vänta på löningen innan det är aktuellt med inköp.

Någon som provat att beställa Tritons trepack med acans och kan ge mig en recension på vad man fick?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

image.thumb.jpeg.8f8f8e85e1f1dc41e020ab9Liten statusuppdatering. Allt funkar bra än så länge. Alla fiskar trivs även om min hepatus fick prickar i tre dagar vilket gjorde mig nervös. Korallerna växer på bra men var väldigt små från början. Sen hjälper det ju inte att man klantar sig och välter omkull sina montiporor så de blir ofrivilligt fraggade :)

Kranvatten har än så länge varit en hit för min del. Lite gröna alger har jag men inget som ställer till problem. Hoppas allt ser lika bra ut när jag kommer hem från Mexico om två veckor.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...