Gå till innehåll

Tips på komplettering av LED ramp


peterj66

Rekommenderade inlägg

Jag har en Maxspect G1 160W med kallvita och "royal blue" dioder så vitt jag kan klura fram på nätet. Den sitter ovanför 80x80x60 (bxdxh).

Nu satt jag och funderade på om jag skulle bygga en kompletterande ramp för att få in både UV,och lite mer stuns i de röda och gröna delarna av spektrat.

Så min tanke var att ha två timerstyrda kanaler med:

1. UV och kanske någon mer blå

2. Röda, gröna, vamvita och kanske cyan

Hur många och vilken sort bör jag välja av de olika? Är det någon jag borde undvika?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipsen, mitt problem är att min ramp är gammal och saknar dimmer. Eftersom mina stjärnpolyper går och lägger sig när det vita stängs av så har jag inte sett riktigt hur mycket det gröna faktiskt kommer fram när det blåa ljuset är på. Tror att det är fördelningen som är lite skev mellan vita och blåa. Testade att lysa med min hemmagjorda 660 nm belysning jag byggt till refugiet för att se hur det röda kom fram, men är inte helt imponerad. Kanske kan pilla bort någon vit och sätta dit en röd istället, men annars är det nog det blåa som behöver förstärkas lite. Om jag kan hitta ett kopplings-schema så funderar jag på att byta spänningsmatningen till dimbara don för att få bättre kontroll.

Har även insett att min första tanke på varmvitt inte var helt klockren. Som Morgan påpekar blir det väldigt brunt i karet med varmvitt. Kollade färger när solen låg på och det var väldigt brunt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Varmvita kan du skippa - det gör alla koraller bruna och tråkiga. Jag tycker det blir bäst helt utan vita dioder alt. vita med kelvin över 15000.

Annars kan du komplettera med 420-430-465-475-495 och liiiite 660.

kapar tråden lite! sitter med 6st Mazarror P och har 2st "Cree XLamp® XP-G 232 lm @ 1000m ACRI 85 Warm White 3000K" i varje armatur. menar du att de gör att korallerna blir bruna? vad hade du bytt ut dem mot?

(längst ner finns leddarna i min armatur som är utbytbara http://maxspectusa.com/index.php?option=com_content&view=article&id=1&Itemid=2 )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror att det varmvita är för att framhäva färger. Om man har för mycket så blir det mycket grönt och rött ljus = brunt, men lagom så ger det fina färger.

Kollar man amerikanska diy så är det antingen neutral vit eller kallvitt+varmvitt som gäller. Verkar som bara kallvitt är ute och royal blue är ute.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bytte ut en i varje armatur från pissgul (varmvit) till vit... hade kanske föredragit blå istället...

intressant iakttagelse Zigmund! jag har tidigare hört att vitt ljus inte är bra till något, men det verkar vara delade meningar om detta... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Varmvita kan du skippa - det gör alla koraller bruna och tråkiga. Jag tycker det blir bäst helt utan vita dioder alt. vita med kelvin över 15000.

Annars kan du komplettera med 420-430-465-475-495 och liiiite 660.

Efter att ha googlat flitigt så inser jag att detta är drömkombon. Kanske byter jag 660 till 620, men annars är ju alla flourecerande våglängder med. Var lite inne på grön, men cyan(495) verkar bättre. Tittade på en hel del spektra från lysrör, och det är ju inte mycket ljus de ger i intervallet 500-660 nm. En oönskad topp vid 550 och en liten röd topp på de flesta.

Funderar på att fega lite och köra neutralt vita i en slinga som förstärkning mitt på dagen. Har sett en del byggtrådar helt utan vitt, men inte hittat någon utvärdering där man kört ett tag.

Kör du Morgan eller någon annan helt utan vita och är ni i så fall nöjda med tillväxt mm?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hej igen

Sitter och funderar på hur många LEDs jag behöver.

Mitt kar är 60 högt och 80x80. Om jag kör med 3w LED 700 mA utan linser, hur många på ett ungefär behöver jag?

Är följande proportioner ok: 2x420-430nm, 4x440-455nm,1x470nm, 1x490nm, 1x520nm, 1x590nm, 1x660nm

Tanken är att bygga flera cluster så jag kommer upp i rätt antal.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Drivare väljer jag efter hur många led jag behöver. Led kommer vara cree xp-e och xt-e. Jag kanske byter ut några 3w mot en tio eller 20w om jag hittar någon jag gillar, men jag vet egentligen inte hur många watt jag behöver. Jag gillar 3w eftersom det är hyfsat enkelt och billigt att göra förändringar. Styrning tänkte jag bygga egen med Arduino.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...