Gå till innehåll

Helt ny på området!!


therese

Rekommenderade inlägg

Hej alla forumister!

Jag är en tjej som har köpt mitt livs första saltvattenskar av en kille här på forumet. Det är ett 80L Nano dvs ett litet kar. När man läser här om era projekt med stora fina kar så känner jag mig väldigt liten.

Men jag är mycket glad över mina fina fiskar och andra invånare i karet så därför undrar jag. Kan man vara för liten för att ställa frågor här på forumet?

Jag besökte en affär i en grannstad för ett par veckor sen och där blev jag idiotförklarad och killen sa att vänta du för du kommer att få mycket problem med detta kar.

När jag köpte detta så fick jag mycket info om allt som finns i karet och även om det tekniska. Tyvärr så hade jag glömt en hel del av korvstoppingen redan när jag kom hem.

Jag byter 10liter vatten i veckan. Låter det rimligt??

Therese (Vill lära mig massor);)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är vanligt att eremiterna gömmer sig dagtid när det är fisk i karet men när man matar så kommer de ofta fram.

Det har kommit ut en bra bok om saltvattensakvarier på svenska nu. Författaren heter Daniel Knop men titeln har jag tyvärr glömt.

En annan bra bok är Reef Secrets av Fossö - Nilsen.

Och igen: Välkommen i gänget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört små saltakvarier i omgångar också. Det kan funka mycket bra om man bara tar det lite varligt.

Det finns ett gäng saltakvarister i Linköping som träffas då och då, hör av dig nån gång om du skulle vilja hänga med. Det finns även några saltakvarister i Linklöpings akvarieförening!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till nano-gänget!

Här har du en länk till en massa nyttig info:

www.nano-reef.com

Mina egna erfarenheter som nano-innehavare

+litet smidigt format - lätt att placera hemma och hög "acceptansfaktor" hos sambon

+man förlorar inte fisk för flera tusentals kronor om något går galet under tiden man lär sig hur man ska sköta ett saltakvarium

-svårt att få plats med tillräckligt ljus. I ett Molly Hotell (det brukar vara ett sånt när man pratar nano på 80 liter) är det svårt att få plats med lite starkare belysning under huven utan att "klippa och klistra" själv.

Men de flesta med ett nano brukar modifiera belysningen under huven för att få plats med starkare ljus.

-svårt att få plats med proteinskummare (när man inte orkar fortsätta och slabba med 10% vattenbyte varje vecka)

Enda enkla lösningen jag har hittat så här långt är att hänga på en proteinskummare i framkanten av karet (där luckan är) och låta den jobba under natten när man ändå sover.

-får inte plats med alla djur man skulle vilja ha

Är ett skäl till varför man byter till ett större längre fram (om intresset finns kvar vill säga)

Ett nano är aldrig en billigare lösning än ett större kar, ett nano är ett alternativt kar för den som har ont om plats eller som vill prova på i lite mindre skala först.

Angående eremitkräftan - jag hade också en liten rackare i mitt kar. Jag fixade några tomma skal när jag var hos lokala handlarn. Vips så hade ena eremiten bytt till ett större skal en morgon.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft ett 90liters igång i 1 1/2 år, det funkar utmärkt!

Problem som kan uppstå är som Julgran säjer, men man får anpassa karet efter det. Dvs inga ljuskrävande koraller o kanske lite mindre fisk, hrmm.

Sen kan du ju skaffa räkor oxo dom e grymt coola och rensar karet från överbliven mat.

Läs på forumet och ta kontakt med Linköpingsgänget!

Osså lycka till såklart!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack alla snälla!!

Jag vet faktiskt inte om jag har för mycket fisk i karet men här kommer invånarna.

4 små clownfiskar

2 blågula damseller (små men vet inte hur srora dom blir)

1 gul kirurgfisk

1 korallvaktare (heter det så?)

Alla är relativt små och alla äter gott och verkar trivas galant.

Sen finns det ju som sagt turbosniglar och en eremitkräfta modell XS.

Det finns tre små exemplar av eyphyllia och någon mjukkorall som är oidentifierad för mig. Sen en mycket liten anemon som äter räkor.

Jag har en ombyggs ljusramp och en skummare. En ytavrinning och doppvärmare. Skummaren är väldigt stor och enligt min sambo så brummar den för mycket. Kan jag stänga av den på natten alltså??

Therese

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det låter som lite för många fiskar i karet. Det funkar säkert ett tag framöver, men de växer med tiden...

Själv kommer jag att ha 2-3 fiskar i mitt 80 liters. Jag har ett 45 lit också och där bor en eldräka, en liten sjöstjärna, 2 små eremiter och 3 sniglar

Gällande skummaren - så menade jag att om man endast har en påhängsskummare till sitt Molly Hotell så kan man hänga på den på kvällen när man sover och sen ta bort den när ljuset är på och man vill att karet ska se fint ut. Om du redan har skummare så tycker jag att du ska köra den 24/7 på grund av den höga belastningen du har i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gällande skummaren - så menade jag att om man endast har en påhängsskummare till sitt Molly Hotell så kan man hänga på den på kvällen när man sover och sen ta bort den när ljuset är på och man vill att karet ska se fint ut. Om du redan har skummare så tycker jag att du ska köra den 24/7 på grund av den höga belastningen du har i karet.

Jo lite mycket fisk.

Jag hade sålt Den "gula kirurgen" och kört en överdimisionerad skummare dygnet runt. Plocka av och plocka på låter som ett jobbigt projekt i längden! Förutom vid ev fototillfälle när man inte vill ha den med. Dessutom behöver skummaren jobba dygnet runt med din belastning.

Sök på ytavskummare här på forumet oxå. Jag köpte en till mitt lilla kar och den är super för dom pengarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla goda råd!

Min skummare är en Seaclone 1000 som hänger bredvid. Är det bra eller??

Den verkar gör mycket nytta tycker jag. Varför är det för mycket fisk? Är det för att de inte får tillräckligt med yta eller har det med något helt annat att göra? Det ser inte trångt ut...

Ursäkta alla dumma frågor men jag vet ju inte.

therese

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns inget måste, mitt inlägg är ett förslag och måste inte följas.

Orsaken till att de kräver så stora akvarium är att de blir ganska stora, men de har även ett livligt betende som gör att de behöver stora "ytor".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Det är mycket om "hur det ska vara" här på forumet. Jag tycker naturligtvis att man ska skaffa så mycket kunskap som möjligt om behoven för dom invånare man tänkt att hålla. Men man får också prova sig fram sakta men säkert och vara vaksam att allting fungerar.

Sen finns det ju också etiska aspekter med att hålla för stora fiskar i ett litet kar. Men så länge alla ser ut att trivas och äter bra, så ser jag ingen anledning att minska antalet fiskar.

Jag skulle hellre välja bort 2 clowner och damsellerna, de sistnämda brukar vara rätt så elaka och jag själv var tvungen att ta "kol" på en som var riktigt dum mot de andra fiskarna.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag menar inte att jag måste för att någon säger det men jag vill ju givetvis mina fiskars bästa. Men kirurgen äter väldigt bra och simmar runt runt och ser jätteglad ut när man tittar och "pratar" med honom. Så länge han ser ut att trivas så bra så får han nog bo kvar.

Hur gör man när man lägger in bilder här?

Therese

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

therese,

Kan du inte lägga upp en bild eller två ditt kar med skummaren. Jag är så nyfiken på hur du har löst det.

Själv har jag svattats med en lösning med sump ett par veckor. Men det kostar mer än det smakar så jag spar det till ett större kar senare. Men under tiden skulle jag gärna vilja ha en "skummarlösning" till Molly hotellet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...